Internetradio gaat nu pas rol spelen bij luisteronderzoek

"In Engeland concurreert internetradio met de televisie"

Alles voor de kijkcijfers, hoor je wel eens zeggen. Of de luistercijfers als het gaat om radio, natuurlijk. Meer luisteraars betekent meer sponsors en dus meer geld. In Nederland wordt het Continue Luister Onderzoek gedaan door Intomart in opdracht van het Radio Advies Bureau (RAB) en dus eigenlijk de radiostations zelf. De uitkomsten zijn bedoeld voor de mediabureaus die reclametijd op de zender kopen. Steeds meer mensen luisteren internetradio. Tellen zij nog wel mee?

"In Engeland concurreert internetradio met de televisie"

Het Continue Luister Onderzoek, ofwel CLO, levert maandelijks de luistercijfers voor de radio op. Infomart doet het onderzoek, in opdracht van het RAB Radio Advies Bureau dat dit in opdracht van de zenders doet. De resultaten worden uiteindelijk aan de mediabureaus gegeven die reclametijd op de radio inkopen. En daarbij geldt natuurlijk: hoe hoger de luistercijfers, hoe hoger de prijs van een spotje. Deze week verschenen er nieuwe luistercijfers. Radio 2 gaat fier aan kop en 3FM staat op een vierde plek. Maar door de komst van internet luisteren steeds meer Nederlanders naar obscure buitenlandse zenders of gepersonaliseerde stations als LastFM. Internet speelt vooralsnog een kleine rol bij het luisteronderzoek, maar vanaf juli zal dat zich meer richten op internetradiogebruik.

In 2005 luisterde ruim 19 procent van alle luisteraars wel eens naar de radio via internet. In 2006 steeg dat tot 23 procent. Met zulke cijfers loopt Nederland voorop. Bohlander van RAB: “In Engeland luisterde slechts 2 procent van de mensen wel eens radio via internet.” Maar met deze luisteraars was wel weer iets vreemds aan de hand. “Ze luisteren vooral ’s avonds, waardoor radio ineens in de avonduren weer concurreert met de televisie.” En dus denkt Bohlander niet dat het luisteronderzoek zich te laat op internet richt: “Het luikt erop dat internetradio nu op doorbreken staat. De cijfers laten een gezonde stijging zien.”

Toch blijft het aantal luisteraars naar de ouderwetse radio vrij constant, aldus onderzoeker Andre van der Wal van Intomart. “Tot nu toe gooien we alle luisteraars op één hoop. Het maakt niet uit hoe ze een programma luisteren, als ze er maar naar luisteren. Vroeger telden we ook als mensen radio luisterden via het televisietestbeeld. Of je nu een programma via middengolf, de kabel, de FM of internet beluistert, het maakt niet uit. De groep die online een programma naluistert is klein. Het gaat luisteraars uiteindelijk toch om de identificatie. Ze willen de volgende dag op hun werk kunnen vragen: heb je dat gisteren ook op de radio gehoord?”

Er is meer verandering in het CLO op komst. Bohlander: “Vanaf juli gaan we het onderzoek online doen en niet meer met de papieren dagboekjes. Daarvan werden er jaarlijks zo’n 83.000 ingevuld.” Dat scheelt niet alleen veel papieren rompslomp, de input kan ook nog eens automatisch en persoonlijk gegenereerd worden. Vanaf volgende week kun je alvast een kijkje nemen op de website van RAB.

Totaal 100.0%
ORN (regionaal) 13.7%
Radio 2 11.7%
Radio 538 10.9%
Sky Radio 10.4%
Radio 3FM 7.6%
Radio 1 7.2%
Overige zenders 6.8%
Radio Veronica 5.9%
Q-Music 5.8%
Radio 10 Gold 4.5%
CRN 2.7%
Radio 4 2.1%
Caz! 2.0%
Classic FM 1.8%
Radio 5 1.8%
Slam!FM 1.8%
Arrow Classic Rock 1.4%
BNR Nieuwsradio 0.5%
100%NL 0.5%
Arrow Jazz FM 0.5%
Kink FM 0.4%
TMF Radio 0.2%