Interpol blijft zich hullen in mystiek Interpol blijft zich hullen in mystiek

Gitarist Daniel Kessler: "We leven in een tijd met maar weinig geheimen"

Interpol blijft zich hullen in mystiek

Gitarist Daniel Kessler: "We leven in een tijd met maar weinig geheimen"

Zomer of geen zomer, je kunt je binnenkort weer in je cocon opsluiten met Our Love To Admire, het derde album van de New Yorkse post wave band Interpol. Al weigert gitarist Daniel Kessler hun muziek als donker te omschrijven, een zekere mystiek is de band niet vreemd. "Door het internet leven we helaas in een tijd met maar weinig geheimen..."

Gitarist Daniel Kessler: "We leven in een tijd met maar weinig geheimen"

Gitzwarte donkerte ligt bij de New Yorkse post wave band Interpol altijd op de loer. Zelfs de grijs-zwarte interviewkamer lijkt opzet. "Maar donker is het woord niet om onze muziek te omschrijven", zegt Interpol-gitarist Kessler, smetteloos in pak om te praten over hun 9 juli te verschijnen derde album Our Love To Admire.

"Ik zou onze muziek eerder omschrijven met de termen 'intensiteit' en 'passie'", meent Kessler. Niet dat het een dolle boel is op hun nieuwe album, maar hij wijst er op dat de nieuwe single The Heinrich Maneuver een upbeat track is. Volgens Kessler is het nieuwe Interpol album dan ook zeer te pruimen als bijvoorbeeld de soundtrack bij woon-werk verkeer.

Kessler is niet verantwoordelijk voor de teksten - dat is zanger Paul Banks - maar een zekere mystiek komt de band goed uit. De singletitel The Heinrich Maneuver zou een verwijzing kunnen zijn naar de zogenaamde heimlich maneuver, een techniek uit de eerste hulp om verstikking te voorkomen. Of ook niet. een mooie metafoor voor een verstikkende relatie wellicht?

Kessler glimlacht en antwoordt ontwijkend. "Door het internet leven we tegenwoordig helaas in een tijd met maar weinig geheimen." Wat er over de band geschreven wordt, leest hij echter nooit na. "Wat ik gezegd heb, hoef ik niet te herkauwen, ik moet verder met mijn leven."

Het grote verschil met de vorige twee Interpol-albums is volgens Kessler de dominantere rol voor de toetsenpartijen: "Vroeger kleurden we op het laatste moment met toetsen onze nummers nog verder bij. Deze keer lieten we ze in een eerder stadium toe." Ook Kessler zelf neemt tegenwoordig pianolessen. “Maar dat is meer een privé hobby, het stimuleert de hersenen.”

Op zijn gitaar is enig noten lezen de zelfverklaarde 'bastaard-gitarist' nog steeds vreemd. Het liefst pielt hij in de ochtendvroegte mee met de tv of een film op dvd om zijn gitaarlijnen te verzinnen. Kessler verklaart: "In de ochtend zit je kop namelijk nog niet zo vol."

Zakelijk gezien is het opvallend dat dit derde album het eerste is voor een grote platenmaatschappij. Kessler werkte in het verleden zelf in de platenindustrie, maar wuift de suggestie weg dat dit besluit enig verschil maakt voor de band. Ook al weet hij het meeste van de platenbiz, hij benadrukt dat het hier een groepsbeslissing betrof. "Niemand is de leider van deze band, we kunnen net als wanneer we muziek schrijven de rest van de wereld uitvlakken." En de brug over de slotgracht van de ommuurde vesting wordt weer opgetrokken.

Luister naar het interview van Menno Visser met gitarist Daniel Kessler van Interpol.

Nu op 3voor12