Verkoopdienst Ticketbox stopt met de verkoop van tickets voor evenementen. De organisatie levert nu aan onder meer sigarenwinkels en Free Record Shop winkels tickets voor dance events als Awakenings, Sensation en Trance Energy, maar gaat per 1 juli 2008 terug naar zijn core business: het organiseren van loterijen. Ticketbox is onderdeel van De Nederlandse Staatsloterij.
Volgens Joris van Dijk, persvoorlichter van de Staatsloterij, speelt het toenemende belang van online verkoop geen rol: “We hebben ook een online verkoopkanaal. De nieuwe kanalen zijn ons niet vreemd.” De KNVB, de grootste klant van Ticketbox, gaat nu op zoek naar een nieuwe partner voor de verkoop van voetbalkaartjes. De mogelijkheid bestaat dat die organisatie gebruik kan maken van de naam Ticketbox, maar volgens Van Dijk is daar nog niets concreets over te zeggen. Voorlopig is in elk geval geen sprake van een verkoop van het merk Ticketbox.
Rocco Veenboer, organisator van Awakenings, verkocht de afgelopen vijftien jaar kaartjes via Ticketbox: “We weten goed op tijd dat ze ermee gaan stoppen, dus we kunnen er rustig over nadenken.” Samenwerking met Ticketbox was logisch: “Zij zitten overal.” Een probleem is het wegvallen van Ticketbox voor Awakenings niet echt. De laatste tijd is het aantal kaarten dat het festival via zijn eigen site verkoopt flink toegenomen: “Ons streven is sowieso om aan het eind van het jaar 60% van onze kaarten zelf via internet te verkopen. Daarvoor werken we samen met Ticketscript, dat ons de techniek levert. Zij zullen hier heel blij mee zijn. Daarnaast hebben we ook altijd nog 20, 25 fysieke verkooppunten gehouden.”
Bij Ticketscript hangt de vlag nog niet uit volgens directeur Frans Jonker, maar het bedrijf is wel van plan het gat dat Ticketbox achter laat te vullen. Ticketscript is sinds begin 2006 actief op de markt, en doet vooralsnog vooral zaken met dance organisaties als Loveland, Club 11, Traffic en Voltt. “Wij leveren de tools aan organisaties, zodat zij hun kaartverkoop helemaal kunnen automatiseren. Daardoor kunnen we de kosten heel laag houden. We betalen geen kosten voor fysieke verkooppunten of drukkosten.” Het is Jonker niet helemaal duidelijk waarom Ticketbox, toch een grote speler, zich zomaar terugtrekt uit de markt: “Dat begrijp ik niet. Ik weet wel dat ze de laatste jaren niet echt vernieuwend zijn geweest. Ze hebben altijd vastgehouden aan gedrukte tickets.”
Volgens Joris van Dijk, persvoorlichter van de Staatsloterij, speelt het toenemende belang van online verkoop geen rol: “We hebben ook een online verkoopkanaal. De nieuwe kanalen zijn ons niet vreemd.” De KNVB, de grootste klant van Ticketbox, gaat nu op zoek naar een nieuwe partner voor de verkoop van voetbalkaartjes. De mogelijkheid bestaat dat die organisatie gebruik kan maken van de naam Ticketbox, maar volgens Van Dijk is daar nog niets concreets over te zeggen. Voorlopig is in elk geval geen sprake van een verkoop van het merk Ticketbox.
Rocco Veenboer, organisator van Awakenings, verkocht de afgelopen vijftien jaar kaartjes via Ticketbox: “We weten goed op tijd dat ze ermee gaan stoppen, dus we kunnen er rustig over nadenken.” Samenwerking met Ticketbox was logisch: “Zij zitten overal.” Een probleem is het wegvallen van Ticketbox voor Awakenings niet echt. De laatste tijd is het aantal kaarten dat het festival via zijn eigen site verkoopt flink toegenomen: “Ons streven is sowieso om aan het eind van het jaar 60% van onze kaarten zelf via internet te verkopen. Daarvoor werken we samen met Ticketscript, dat ons de techniek levert. Zij zullen hier heel blij mee zijn. Daarnaast hebben we ook altijd nog 20, 25 fysieke verkooppunten gehouden.”
Bij Ticketscript hangt de vlag nog niet uit volgens directeur Frans Jonker, maar het bedrijf is wel van plan het gat dat Ticketbox achter laat te vullen. Ticketscript is sinds begin 2006 actief op de markt, en doet vooralsnog vooral zaken met dance organisaties als Loveland, Club 11, Traffic en Voltt. “Wij leveren de tools aan organisaties, zodat zij hun kaartverkoop helemaal kunnen automatiseren. Daardoor kunnen we de kosten heel laag houden. We betalen geen kosten voor fysieke verkooppunten of drukkosten.” Het is Jonker niet helemaal duidelijk waarom Ticketbox, toch een grote speler, zich zomaar terugtrekt uit de markt: “Dat begrijp ik niet. Ik weet wel dat ze de laatste jaren niet echt vernieuwend zijn geweest. Ze hebben altijd vastgehouden aan gedrukte tickets.”