Supertracks blijft bestaan dankzij Challenge Records

Maurits de Weert: "Internet moet worden wat we hopen"

De succesvolle Nederlandse acts C-Mon & Kypski en Coparck keerden afgelopen jaar hun label Supertracks de rug toe. Labelbaas Maurits de Weert wond er geen doekjes om: hij had niet de financiele middelen om de bands de juiste ondersteuning te bieden. Daarnaast wilde De Weert de mogelijkheden van internet meer benutten. Dat kan hij nu bij Challenge Records in Hilversum, waar Supertracks sinds 1 januari onderdak heeft gevonden.

Maurits de Weert: "Internet moet worden wat we hopen"

Supertracks, het label van Maurits de Weert en waar bands als C-Mon & Kypski en Coparck leerden lopen, heeft sinds 1 januari een nieuw onderdak gevonden bij Challenge Records in Hilversum. Afgelopen jaar zag De Weert zijn stal leeglopen omdat hij de artiesten financieel niet kon bieden wat ze vroegen. Supertracks zocht nog tevergeefs investeerders om onafhankelijk verder te gaan. Uiteindelijk kon De Weert dus intrekken bij Challenge: “Anders had Supertracks echt niet meer bestaan.” De verhuizing van Harderwijk naar Hilversum heeft wel een ontslag opgeleverd. De Weert: “Ik kon Marco Petersen, waar ik het label jaren mee gerund heb, helaas niet meenemen.”

Challenge is een grote onafhankelijke platenmaatschappij in de jazzwereld, waar veertien mensen werken. Het bedrijf beheert ook een aanzienlijke klassieke catalogus. De Weert en Challenge zijn oude bekenden van elkaar: “Met Treetop, het moederbedrijf van Supertracks, hebben we vanaf 1998 al cd’s op bestelling uitgebracht. Klanten konden toen ook al kiezen uit de tracks van Challenge. Er gebeurt veel in de jazzhoek. Een band als New Cool Collective is bijvoorbeeld erg populair.” En dus is De Weert met zijn Supertracks binnengehaald om een frisse wind door Challenge te laten waaien.”

Van acts als Bastian en Black Market Audio die nog altijd op Supertracks zitten, zullen in de toekomst nog gewoon cd’s verschijnen. Maar voor nieuwe acts beperkt De Weert zich aanvankelijk tot de digitale wereld: “Internet moet toch eens worden wat we allemaal hoopten. We hebben hier zojuist iemand aangenomen die gespecialiseerd is in internetmarketing. Het is de bedoeling dat we nieuw talent zoeken en hun muziek via internet in de markt zullen zetten. Op die manier kunnen we kijken of er animo is voor bepaalde artiesten. De basis van Challenge blijft de reguliere cd; de basis van Supertracks wordt het internet.” De Weert gelooft heilig in de mogelijkheden van internet: “Je ziet overal de cd-verkopen dalen. De populariteit van een band als C-Mon & Kypski is voor een groot deel te danken aan internet.”

En nu De Weert kantoor voert onder de vleugels van Challenge in Hilversum, is de rust rond Supertracks weergekeerd: “Ik zit nu in een bedrijf waar alle faciliteiten aanwezig zijn. Voor mij is de toekomst iets zekerder.” Daarnaast is er volgens De Weert een mentaliteitsomslag bij nieuwe acts aan de hand: “Bands verlieten Supertracks omdat ze het niet eens waren met de fifty-fifty verdeling van alle inkomsten die wij ze voorstelden. Nieuwe bands begrijpen dat dit de nieuwe manier is en staan er welwillend tegenover. Zij verdelen inkomsten uit commercials en optredens wel met het label.”