MicroDixo is niet alleen voor 8-bits puristen

Pieter van Adrichem: "Microdisco is de punk van de elektronische scene"

Dansmuziek hoeft niet waanzinnig hightech te klinken om er goed op te kunnen dansen. Microdisco-artiesten maken hun elektronische muziek met antieke spelcomputers en hebben met MicroDixo hun eigen Nederlandse clubavond waar ze kunnen optreden. En die avonden zijn heus niet alleen voor computernerds bedoeld, zegt bedenker Pieter van Adrichem, zelf actief tijdens MicroDixo als DJ Monza.

Pieter van Adrichem: "Microdisco is de punk van de elektronische scene"

Muzikanten die bezeten met oude Nintendo Gameboys of antieke Commodore spelcomputers stoeien en zo minimale elektronica en dansmuziek maken. Dat dit volstrekt niets met neuzelende nerds op zolderkamertjes te maken heeft, wil Pieter van Adrichem (DJ Monza) bewijzen met zijn reeks muziekavonden onder de naam MicroDixo.

’Lo-Fi 8bit Electronic Dance Music’. Zo luidt de volledige omschrijving van MicroDixo op de MySpace van het project. “In de jaren tachtig was dixo eigenlijk de term voor disco die gespeeld werd met gitaren”, zegt Van Adrichem, bedenker van de stroming. “Het idee achter MicroDixo is muziek die wat ruiger en minder gepolijst is dan disco. Micromusic is de punk van de elektronische scene.” Volgens hem is een onderscheid tussen microdisco en micromusic cruciaal. “Mensen die micromusic maken zijn ontzettend authentiek met spelcomputers bezig. Als je voor je muziek meer dan 8bit gebruikt, ben je eigenlijk al fout. Zo puristisch ben ik niet, het gaat mij meer om de klank van de muziek en hoe recalcitrant het is. Of je het nu met een Gameboy of een laptop doet, maakt me niet uit. Het gaat om het resultaat.”

Van Adrichem vindt het moeilijk om te zeggen hoeveel mensen met microdisco bezig zijn, maar schat het totale aantal op ‘een paar duizend’ door heel Europa. “In Zwitserland zijn er in ieder geval veel mensen mee bezig, en ook in Zweden, Nederland en België zijn veel microdisco-shows. Maar de acts brengen bijna geen cd’s uit. De platenmaatschappijen zijn er ook niet zo mee bezig. De makers doen meer live performances, live muziek maken op de Gameboy dus.” Ondanks dat er amper micromusic-cd’s te vinden zijn, denkt hij dat het genre in de toekomst best groot kan worden. “Ik zie op een gegeven moment wel een crossover plaatsvinden naar de mainstream popscene. Beck heeft al eens een remix laten maken door micromusic-artiesten en een Noorse act scoort al hits met gejatte micromusicdeuntjes waar raps overheen zijn gezet. Op gegeven moment heb je gewoon een hitartiest vanuit de micromusic.”

Een muzikant die op het podium met een Gameboy rommelt. Dat lijkt ontzettend saai om te zien, maar volgens Van Adrichem valt er genoeg te beleven tijdens een microdisco-optreden. Zo heeft gebruikt het Zweedse GoTo80, de komende dagen in Nederland te zien, een Commodore en een Gameboy op het podium. “Hij doet raps tussendoor, danst erbij en maakt grappen met het publiek. Hij is een echte entertainer. Ook een artiest als Random staat ontzettend te springen tijdens zijn shows. Onze VJ C-man maakt intussen visuals met twee Commodores, hele kleurrijke dingen in 2D. Dat doet niemand meer tegenwoordig.” Het langzaam groeiende publiek bestaat intussen uit computernerds, dertigers die vroeger hebben gegamed en hippe partypeople. Van Adrichem: “Langzaam komen er ook steeds meer mensen die van Franz Ferdinand en Razorlight houden.”

De Microdixo-avonden doen donderdag het Amsterdamse Studio 80 aan, vrijdag Worm in Rotterdam en zaterdag de kelder van 013 in Tilburg.

Beluister het hele interview met Pieter van Adrichem in Dubbel Check.