BNN en FunX staken bestuurlijke samenwerking

Jongerenplatforms blijven wel inhoudelijk samenwerken

BNN en urbanzender FunX hebben besloten hun bestuurlijke samenwerking stop te zetten. Dat betekent niet, zoals elders op internet werd gesuggereerd, dat de twee elkaar helemaal de rug toekeren.

Jongerenplatforms blijven wel inhoudelijk samenwerken

BNN en urbanzender FunX hebben besloten per 1 januari hun bestuurlijke samenwerking stop te zetten. Anderhalf jaar geleden werd onder de naam FunX supported by BNN een samenwerkingsverband aangegaan, maar beide organisaties zijn tot de conclusie gekomen dat die constructie niet oplevert wat van tevoren gedacht werd. Eerder deze week kon uit artikelen op onder meer DutchMedia Weblog, Radiofreak en State Magazine de indruk ontstaan dat BNN en FunX elkaar helemaal de rug zouden toekeren, maar dat is volgens algemeen directeur Lucas Goes van BNN niet het geval. Van ruzie is volgens hem al helemaal geen sprake: “De doelstelling die we hadden voor de bestuurlijke samenwerking, haalden we eigenlijk ook al met de inhoudelijke samenwerking. Daar zijn we tevreden over, dus daar gaan we mee door.”

Die bestuurlijke samenwerking heeft alles te maken met de manier van werken van de Publieke Omroep. FunX zendt uit op het kabelkanaal van de Stichting Colourful Radio, een neventaak van de publieke omroep. Het is gebruikelijk dat aan een initiatief als FunX een soort adoptieomroep verbonden is. Zo wordt onder andere voorkomen dat in het woud aan omroepen nog meer partijen ontstaan. Volgens directeur Willem Stegeman van FunX was BNN een logische partner: “BNN richt zich net als FunX op jongeren en gaf aan meer aan diversiteitsbeleid te doen. Wij wilden als FunX professioneler worden, maar we merken dat mediamakers daar op de vloer ook wel uitkomen.”

Dat klinkt als tevredenheid alom. Maar er zijn ook irritaties geweest over de twee conflicterende merken. Stegeman: “Conflict is een zwaar woord, maar daar komt het wel op neer. BNN en FunX hebben elk hun eigen bedrijfscultuur en hun eigen merkwaarde. De jonge hondenclub van FunX voelt zichzelf ook een soort pionier en hecht veel waarde aan zijn maatschappelijke positie.” Kortom: FunX bewaakt zijn eigen identiteit, terwijl BNN zijn eigen merk nadrukkelijker naar voren had willen brengen. Volgens Stegeman is het dus geen reden om helemaal te stoppen: “De verhoudingen blijven collegiaal.”

Op dit moment is het aan de Raad van Bestuur van de Publieke Omroep om met een nieuwe bestuurlijke constructie te komen. FunX heeft volgens Stegeman niet de ambitie zelf een onafhankelijke omroep te worden, maar één omroep als nieuwe partner ligt gezien de ervaringen niet voor de hand. “Voor ons is het nu makkelijker om breder naar de omroep te kijken”, zegt Stegeman, “Al heeft BNN nooit het alleenrecht gehad om met ons samen te werken, ondanks dat andere omroepen dat soms dachten.” Hoe de oplossing ook gaat zijn, de luisteraar van FunX zal waarschijnlijk niets merken van de veranderingen. Ook de Urban Awards, een project met BNN, gaat wat beide partijen betreft volgend jaar gewoon door.