The Ex verkoopt 10.000 cassettes in Ethiopië

Amsterdammers halen saxofoonlegende na dertig jaar uit het slop.

Hoe roem vergankelijk kan zijn. De Ethiopische saxofonist Getatchew Mekuria stopte in de jaren '70 noodgedwongen met muziek maken vanwege het communistische regime en raakte in de vergetelheid. Dankzij The Ex heeft hij na ruim dertig jaar zijn sterrenstatus weer terug. Vorige maand traden de Amsterdammers twee keer met hem op voor een publiek van daverend enthousiaste, geëmotioneerde Ethiopiërs. Van hun album Moa Anbessa zijn al 10.000 cassettes verkocht

Amsterdammers halen saxofoonlegende na dertig jaar uit het slop.

Van geluk huilende oude muzikanten en een intens blije trombonist omdat hij na jaren weer eens een trombone in zijn land hoorde. The Ex heeft in januari veel losgemaakt tijdens hun jongste avontuur in Ethiopië, vijf jaar nadat de band voor het eerst toerde door het Afrikaanse land. Het album Moa Anbessa, uitgebracht op de goeie, ouwe muziekcassette in een eerste oplage van maar liefst 10.000 stuks, is een grote hit.

The Ex presenteerde Moa Anbessa in Ethiopië met de 71-jarige saxofonist Getatchew Mekuria. Hij was in de jaren zeventig een beroemd muzikant in het land, tot de coup van dictator Mengistu in 1974. Tijdens zijn communistische regime tot 1991 was het namelijk verboden om muziek te maken en zelfs om muziekinstrumenten te bezitten. “Trombonist Getatchew Debalke heeft nog acht jaar in de bak gezeten omdat ‘ie een keer een liedje had gecomponeerd”, zegt The Ex-gitarist Terrie. “Veel muzikanten zijn gevlucht, in de gevangenis gestopt of doodgeschoten.” Aan het einde van de communistische periode was Mekuria al in de vergetelheid geraakt, maar dankzij The Ex lijkt hij qua roem weer helemaal terug aan het front in zijn land.

Behalve een concert tijdens een Ethiopisch festival op de Alliance Française, zal de show met Mekuria en andere gasten in het Hager Fekir Theater – het oudste theater van heel Afrika – gitarist Terrie nog lang bijblijven. De Ethiopische Televisie was aanwezig om de show te filmen en uit te zenden. “Dat theater is ook een soort clubhuis voor oude muzikanten”, vertelt hij. “Het was voor het eerst sinds lange tijd dat die oudere muzikanten weer iets zagen wat hen deed herinneren aan hoe het in de seventies ging in Ethiopië. Toen werd daar nog enorm veel swingende, bijna punky muziek gemaakt. Je voelde de rillingen door iedereen heen gaan. Dat was natuurlijk een schitterend effect.”

De samenwerking met Getatchew Mekuria kwam tot stand op initiatief van de saxofonist zelf. Terrie ”Hij zag ons een keer spelen en dacht ‘wauw, daar wil ik mijn cd mee maken.’ Hij kwam toen zelf met allerlei ideeën aanzetten, we zijn langzaam naar elkaar toe gegroeid en nu kunnen we samen echt goed optreden en iets moois neerzetten. Dat is vooral leuk voor hem dat hij zoiets nog meemaakt op zijn 71ste.“ The Ex met Mekuria op saxofoon zou volgens Terrie een geweldige festivalband zijn. “Hij is een frontman van de bovenste plank. Hij zet tijdens concerten z’n leeuwenmanen op en er gebeurt van alles.”

Er is in de afgelopen vijf jaar een hechte band ontstaan tussen Ethiopië en The Ex. “Het is voor ons ontzettend belangrijk om daar voor Ethiopiërs te spelen”, zegt Terrie. “Dat land is gewoon helemaal zichzelf. Het is ook nooit een kolonie geweest. Zat andere Afrikaanse landen zijn in de knak geraakt door de koloniale tijd. Daar kijken ze al gauw tegen blanken op en dan wordt samenwerken al gauw klef. Dat moet wel echt van twee kanten komen. Wij zijn geen missionarissen of zo. Al hebben we vorige keer wel ons drumstel en de versterkers achtergelaten. Die mensen kunnen daar ontzettend veel mee.”

De invloed van The Ex lijkt zich intussen uit te spreiden over musicerend Ethiopië. “We waren op bezoek bij een muziekschooltje voor straatkinderen. En daar waren plotseling allemaal vrouwen aan het drummen. Toen we achteraf met die leraar praatten, hoorden we hoe dat kwam. Hij had The Ex zien spelen met een vrouwelijke drummer.”

Beluister het hele interview met Terrie in Dubbel Check.