Officieuze ticketshops onder vuur politiek Officieuze ticketshops onder vuur politiek

Voorstel wetsaanpassing PvdA, kamervragen van de SP

Officieuze ticketshops onder vuur politiek

Voorstel wetsaanpassing PvdA, kamervragen van de SP

De politiek wil officieuze online ticketshops die concertkaarten voor woekerprijzen aanbieden gaan aanpakken. Er is een ruime kamermeerderheid voor het opstellen van aanvullende eisen aan sites als budgetticket.nl en tickets4u.nl. Toch lijkt een verbod op de online shops zonder wetswijziging voorlopig nog niet aan de orde.

Voorstel wetsaanpassing PvdA, kamervragen van de SP

Het ziet ernaar uit dat de politiek officieuze online ticketshops gaat aanpakken. De PvdA stelt voor om de ticketshops te verplichten openheid van zaken te geven over prijzen en de toeslagen die zij rekenen. De SP wil meer: zij wil het liefst dat er een einde wordt gemaakt aan de koehandel in concertkaartjes. Arda Gerkens (SP): "Als dat niet kan binnen de huidige wetgeving, dan moet de wet maar aangepast worden."

Nadat de discussie vorige week woensdag ddoor Gerkens werd aangewakkerd in het 3VOOR12 programma De Gevestigde Orde, onvlamde het onderwerp afgelopen zaterdag in het consumentenprogramma Kassa. Daar zaten naast twee politici en Mojo woordvoerster Marjanne Manders ook de eigenaar online ticketshop Ticketunlimited.nl. Die pareerde alle aanvallen redelijk laconiek met de verwijzing naar de werking van de markt: "Het is een simpele kwestie van vraag en aanbod." Hij wond er ook geen doekjes om dat hij de kaarten via tussenpersonen opkoopt. Binnen de huidige wet kan alleen de allereerste doorverkoper aangepakt worden. En dat zijn de ticketbureaus dus nooit zelf.

Dat klopt niet, vindt Gerkens. Volgens haar is er bovendien duidelijk sprake van misleiding en oplichting bij dit soort bureaus: "Ze doen alsof concerten al uitverkocht zijn terwijl de kaarten fysiek nog niet bestaan. Ook bestempelen ze concerten als uitverkocht, terwijl via officiële wegen nog volop kaarten te koop zijn." Mensen die niet maandelijks een kaartje kopen, worden misleid door het officiële voorkomen van de sites, vindt Gerkens. Als je via Google zoekt op concertkaartjes, krijg je als eerste hit budgetticket.nl. "Pas wanneer een gekocht kaartje thuis op de mat valt, beseffen mensen dat er iets niet klopt." Ze vindt transparantie niet genoeg, liefst wil zij de doorverkoop van kaartjes zonder toestemming van de organisator onmogelijk maken.

Dat dat nu nog niet kan, weet Manders als geen ander. "Mojo heeft het afgelopen tien jaar al een aantal keer geprobeerd via de rechter. Telkens horen we hetzelfde: we leiden geen economische schade en dus hebben we geen zaak."

Dat het wel kan, bewijzen andere landen, zegt Manders: "In Amerika is er in de helft van de staten iets geregeld. Dat kan gaan van een verbod op doorverkoop, maar er zijn bijvoorbeeld ook staten die zeggen dat de winstmarge bij doorverkopen niet meer dan vijf procent mag zijn." In België heeft dochteronderneming Live Nation een convenant gesloten met de overheid. Daar draait een proef waarbij kaarten op naam gekocht worden. Manders: "Als ze daar kaarten onderscheppen, is in principe te achterhalen wie ze heeft doorverkocht."

Ook Gerkens blijft realistisch: "Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat er iets moet gebeuren, maar je weet hoe snel het soms kan gaan." Of de Kamervragen die Gerkens heeft gesteld, daardwerkelijk zullen leiden tot de benodigde wetsaanpassing, wordt op zijn vroegst duidelijk binnen drie weken. Dat is de tijd die de minister heeft om een antwoord te formuleren.

Nu op 3voor12