“Vlees noch vis”, vonden ze het zelf bij de Grolsch Grote Prijs, vertelt producent-directeur Guno Oosterling. De categorie Dance moest anders. De finale was geen dansavond, maar ook geen bandjesavond. De wil om te dansen werd bovendien steeds onderbroken door hinderlijke ombouwmomenten, waardoor het opbouwen van een spanningsboog bijna onmogelijk was, aldus De Grote Prijs. En om daar namens 3VOOR12 nog een schepje bovenop te doen: legendarische acts zijn er niet uit deze categorie voortgekomen. Dus werd Dance in 2005 geschrapt. In eerste instantie voor een jaar, het werden er twee. In 2007 moeten de voetjes écht van de vloer.
Bij zijn rentree krijgt de categorie een flinke face-lift. De categorie Dance/Producers zal zich minder richten op het live element dan de andere categorieën, de thuisproducer zal centraal staan. “Dat is inmiddels een heel legioen”, zegt Oosterling, “Iedereen heeft een laptop of een computer thuis, en heel veel mensen maken muziek.” De voorrondes zullen niet in een podium plaatsvinden, maar online. De producers zullen worden beoordeeld op hun tracks, minder op hun presentatie. “We hebben bewust gekozen voor producers. De danceliefhebber komt wel aan zijn trekken en voor dj’s zijn er genoeg plekken om te spelen, maar voor producers zijn er nauwelijks podia. Wij willen een platform zijn en het idee hebben dat we iets voor die acts kunnen doen.”
In de finale moet uiteraard wel live gespeeld worden, maar een traditionele bandwedstrijd wordt het niet. De organisatie van de Grote Prijs heeft een dansavond voor ogen, waar een dj de tijd tussen de acts vakkundig zal vullen. “Het zal minder om de competitie draaien. Je kunt er gewoon heen om te dansen,” zegt Oosterling, “Je kunt natuurlijk ook deelnemer per deelnemer de avond volgen, maar dat hoeft niet.” Een complete dansavond, dat betekent in de praktijk dat een rustige act logischerwijs aan het begin van de avond geplaatst zal worden? “Niet per se. Je kunt natuurlijk ook een rustig moment inbouwen. Maar als je triphop maakt of iets anders met een laag BPM, zul je niet snel op prime time op een dansfeest geprogrammeerd worden, dat weet je.” De kans is groot dat de avond ook pas laat begint, zoals het een dansavond betaamt: “Je kunt geen dance acts beoordelen zonder een dancegevoel.”
Bij zijn rentree krijgt de categorie een flinke face-lift. De categorie Dance/Producers zal zich minder richten op het live element dan de andere categorieën, de thuisproducer zal centraal staan. “Dat is inmiddels een heel legioen”, zegt Oosterling, “Iedereen heeft een laptop of een computer thuis, en heel veel mensen maken muziek.” De voorrondes zullen niet in een podium plaatsvinden, maar online. De producers zullen worden beoordeeld op hun tracks, minder op hun presentatie. “We hebben bewust gekozen voor producers. De danceliefhebber komt wel aan zijn trekken en voor dj’s zijn er genoeg plekken om te spelen, maar voor producers zijn er nauwelijks podia. Wij willen een platform zijn en het idee hebben dat we iets voor die acts kunnen doen.”
In de finale moet uiteraard wel live gespeeld worden, maar een traditionele bandwedstrijd wordt het niet. De organisatie van de Grote Prijs heeft een dansavond voor ogen, waar een dj de tijd tussen de acts vakkundig zal vullen. “Het zal minder om de competitie draaien. Je kunt er gewoon heen om te dansen,” zegt Oosterling, “Je kunt natuurlijk ook deelnemer per deelnemer de avond volgen, maar dat hoeft niet.” Een complete dansavond, dat betekent in de praktijk dat een rustige act logischerwijs aan het begin van de avond geplaatst zal worden? “Niet per se. Je kunt natuurlijk ook een rustig moment inbouwen. Maar als je triphop maakt of iets anders met een laag BPM, zul je niet snel op prime time op een dansfeest geprogrammeerd worden, dat weet je.” De kans is groot dat de avond ook pas laat begint, zoals het een dansavond betaamt: “Je kunt geen dance acts beoordelen zonder een dancegevoel.”