De Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF) heeft per 1 april een nieuwe directeur in de persoon van Berend Schans. Hij neemt het stokje over van Siebe Weide, die sinds november vorig jaar directeur is van de Nederlandse Museumvereniging. Ingewerkt is Schans al: de afgelopen maanden was hij actief als interim-directeur van de belangenvereniging. Tot ruim vier jaar geleden was Schans actief als hoofd publiciteit en marketing bij de Amsterdamse Melkweg. Daarna werd hij beleidsmedewerker bij de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD).
Stuurloos is de VNPF volgens Schans geen moment geweest, met tussen november en april twee interims aan het hoofd. “De vorige directeur heeft alles heel netjes achtergelaten. Ook Peter Koppen, voormalig directeur van het Patronaat, heeft goed op de winkel gepast.” Als directeur van een club die de Nederlandse livemuziek vertegenwoordigt, moet je wel een brede popsmaak hebben. “In mijn cd-wisselaar zit zowel Frank Zappa als Zen Guerrilla, en ook Radiohead. Maar ik ben meer een bestuurder dan een echte popliefhebber. Voor de acceptatie van onze leden is het natuurlijk belangrijk dat je van popmuziek houdt, maar voor je werk doet het er amper toe. Ik ben meer bezig met het terugdringen van regelgeving dan met muziekstromingen.”
Zo wil Schans zich storten op bepaalde ARBO-regels. “Er komen nogal wat onzinnige regels op de podia af. De brandweer zegt dat de deur naar buiten moet openen en van de arbeidsinspectie moet het andersom, ruwe of gladde vloeren, dat soort dingen.” Een ander belangrijk doel: meer contact tussen de leden en de VNPF. Schans: “Dat wil ik doen door meer overleg met directeuren in het leven te roepen, om elkaars problemen te bespreken en om van elkaar te leren, over thema’s als nieuwbouw of verbouwen bijvoorbeeld.”
Vertegenwoordigers uit de popsector hebben het volste vertrouwen in de nieuwe voorman. Melkweg-directeur Cor Schlösser werkte met Schans toen hij hoofd publiciteit bij de Melkweg was. “Het is een intelligente, vriendelijke en innemende man”, zegt hij. “Het is gunstig dat hij zowel de praktijk van de poppodia kent als de lokale overheden. Met diezelfde overheden heeft hij ook bij de VSCD te maken gehad.” Wat Schlösser betreft moet Schans zich de komende jaren hard maken voor meer overheidssteun voor poppodia. “Nederland wordt momenteel volgestouwd met nieuwe zalen, maar de lokale overheden vergeten massaal dat hun financiële steun voor zulke podia keihard nodig is.”
Daar is John Schut, programmeur bij het middelgrote Bolwerk in Sneek, het roerend mee eens. “De lokale overheid mag ons best meer subsidiëren. We steken ontzettend veel tijd in Het Bolwerk en we zetten niet alleen regionale bandjes neer. Dat kost wel veel geld, dus er mag best iets tegenover staan.” Daarom is hij blij met Schans’ voornemen om de contacten met podia en festivals te vergroten, zodat Schut dit punt beter kan aankaarten. “Gevoelsmatig lijkt het nu wel eens zo dat de VNPF zich meer op de Randstad dan op de provincie richt. Dus is het belangrijk dat er meer overleg met alle podia komt.”
Lowlands-directeur Eric van Eerdenburg heeft Schans nog niet persoonlijk ontmoet, maar heeft goede verhalen over hem gehoord. “Ik heb begrepen dat hij het bij de VSCD goed heeft gedaan. Bepaalde problemen binnen de theater- en de popwereld zijn vergelijkbaar. We hebben allemaal te maken met rechtenorganisaties, rookverboden en CAO’s voor het personeel. De theatersector is hooguit meer geïnstitutionaliseerd en krijgt meer subsidie.”
Vanwege Schans’ theaterachtergrond ziet Carla Leurs, zakelijk directeur van het Rotterdamse Metropolis, de nieuwe VNPF-voorman als een ‘relatieve buitenstaander’. “En dat is gunstig, zo kan hij met een frisse blik naar de popsector kijken.” Wat haar betreft moet Schans proberen meer festivals te werven voor de vereniging. “Ik vind dat er nu te weinig lid zijn, geen idee hoe dat komt. Het is toch raar dat zo’n groot festival als Parkpop niet eens lid is. De VNPF kan juist veel vertellen over CAO’s voor personeel of financiële zaken als BTW en sponsoring. Hoe meer festivals ook lid zijn, hoe sterker de vereniging uiteindelijk staat.”
Beluister het interview met Berend Schans in Dubbel Check.
Stuurloos is de VNPF volgens Schans geen moment geweest, met tussen november en april twee interims aan het hoofd. “De vorige directeur heeft alles heel netjes achtergelaten. Ook Peter Koppen, voormalig directeur van het Patronaat, heeft goed op de winkel gepast.” Als directeur van een club die de Nederlandse livemuziek vertegenwoordigt, moet je wel een brede popsmaak hebben. “In mijn cd-wisselaar zit zowel Frank Zappa als Zen Guerrilla, en ook Radiohead. Maar ik ben meer een bestuurder dan een echte popliefhebber. Voor de acceptatie van onze leden is het natuurlijk belangrijk dat je van popmuziek houdt, maar voor je werk doet het er amper toe. Ik ben meer bezig met het terugdringen van regelgeving dan met muziekstromingen.”
Zo wil Schans zich storten op bepaalde ARBO-regels. “Er komen nogal wat onzinnige regels op de podia af. De brandweer zegt dat de deur naar buiten moet openen en van de arbeidsinspectie moet het andersom, ruwe of gladde vloeren, dat soort dingen.” Een ander belangrijk doel: meer contact tussen de leden en de VNPF. Schans: “Dat wil ik doen door meer overleg met directeuren in het leven te roepen, om elkaars problemen te bespreken en om van elkaar te leren, over thema’s als nieuwbouw of verbouwen bijvoorbeeld.”
Vertegenwoordigers uit de popsector hebben het volste vertrouwen in de nieuwe voorman. Melkweg-directeur Cor Schlösser werkte met Schans toen hij hoofd publiciteit bij de Melkweg was. “Het is een intelligente, vriendelijke en innemende man”, zegt hij. “Het is gunstig dat hij zowel de praktijk van de poppodia kent als de lokale overheden. Met diezelfde overheden heeft hij ook bij de VSCD te maken gehad.” Wat Schlösser betreft moet Schans zich de komende jaren hard maken voor meer overheidssteun voor poppodia. “Nederland wordt momenteel volgestouwd met nieuwe zalen, maar de lokale overheden vergeten massaal dat hun financiële steun voor zulke podia keihard nodig is.”
Daar is John Schut, programmeur bij het middelgrote Bolwerk in Sneek, het roerend mee eens. “De lokale overheid mag ons best meer subsidiëren. We steken ontzettend veel tijd in Het Bolwerk en we zetten niet alleen regionale bandjes neer. Dat kost wel veel geld, dus er mag best iets tegenover staan.” Daarom is hij blij met Schans’ voornemen om de contacten met podia en festivals te vergroten, zodat Schut dit punt beter kan aankaarten. “Gevoelsmatig lijkt het nu wel eens zo dat de VNPF zich meer op de Randstad dan op de provincie richt. Dus is het belangrijk dat er meer overleg met alle podia komt.”
Lowlands-directeur Eric van Eerdenburg heeft Schans nog niet persoonlijk ontmoet, maar heeft goede verhalen over hem gehoord. “Ik heb begrepen dat hij het bij de VSCD goed heeft gedaan. Bepaalde problemen binnen de theater- en de popwereld zijn vergelijkbaar. We hebben allemaal te maken met rechtenorganisaties, rookverboden en CAO’s voor het personeel. De theatersector is hooguit meer geïnstitutionaliseerd en krijgt meer subsidie.”
Vanwege Schans’ theaterachtergrond ziet Carla Leurs, zakelijk directeur van het Rotterdamse Metropolis, de nieuwe VNPF-voorman als een ‘relatieve buitenstaander’. “En dat is gunstig, zo kan hij met een frisse blik naar de popsector kijken.” Wat haar betreft moet Schans proberen meer festivals te werven voor de vereniging. “Ik vind dat er nu te weinig lid zijn, geen idee hoe dat komt. Het is toch raar dat zo’n groot festival als Parkpop niet eens lid is. De VNPF kan juist veel vertellen over CAO’s voor personeel of financiële zaken als BTW en sponsoring. Hoe meer festivals ook lid zijn, hoe sterker de vereniging uiteindelijk staat.”
Beluister het interview met Berend Schans in Dubbel Check.