Andy Warhol 20 jaar na overlijden nog altijd een bron van inspiratie Andy Warhol 20 jaar na overlijden nog altijd een bron van inspiratie

Joost van Bellen: "Elke dag zie ik wel iets van Warhol"

Andy Warhol 20 jaar na overlijden nog altijd een bron van inspiratie

Joost van Bellen: "Elke dag zie ik wel iets van Warhol"

Donderdag is het precies twintig jaar geleden dat kunstenaar Andy Warhol overleed aan de gevolgen van een operatie aan zijn galblaas. Zijn meest fameuze uitspraak was dat in de toekomst iedereen een kwartier lang beroemd zal zijn. Maar na twintig jaar lijkt de roem van Warhol zelf nog niet te zijn vergaan. In 11 te Amsterdam staat de multimedia artiest centraal op een feest.

Joost van Bellen: "Elke dag zie ik wel iets van Warhol"

22 februari 2007 is het exact 20 jaar geleden dat kunstenaar Andy Warhol overleed aan de gevolgen van complicaties bij een galblaasoperatie. Warhol brak in de jaren zestig door met schilderijen van soepblikken. Hij maakte kunst aan de lopende band en produceerde eindeloos saaie films. Dat hij een visionair was blijkt uit zijn uitspraak dat ‘iedereen in de toekomst 15 minuten beroemd zal zijn’. Hij lijkt gelijk te krijgen. Maar naast beeldende kunst en film hield Warhol zich ook nog bezig met muziek. Zijn naam is nog altijd onlosmakelijk verbonden aan die van The Velvet Underground: Warhol ontwierp de legendarische hoes met banaan en introduceerde het fotomodel Nico bij de zwartgallige rockers. Feestorganisatie Veel Meubel Stukken, Het Stedelijk Museum in Amsterdam en huisgenoot 11 geven donderdag, op de sterfdag van Warhol, een feest in 11 dat het startschot moet zijn voor de Andywarholclub. In het najaar volgen meerdere activiteiten en een tentoonstelling.

Joost van Bellen van feestorganisator Veel Meubel Stukken, tevens dj, noemt Warhol een ikoon van zowel de kunstscene als de jongerencultuur: “Hij heeft het sterrendom en de massaconsumptie tot kunst verheven. Alles wat hij heeft uitgevonden, zie je nog steeds. De foto’s de we kennen van hem in de New Yorkse Studio 54, zijn vergelijkbaar met de partypics op dancewebsites.” Hij denkt dat de houdbaarheidswaarde van Warhol groot is, omdat die hele scene ‘simpelweg cool is’. De Factory, de naam van Warhols kunstfabriek, en de groep mensen die er kwam hing is een grote invloed op alles waar Van Bellen mee bezig is: “In de Roxy kwamen kunst en jongerencultuur ook samen.” Van Bellen is nog altijd fan van de het werk van Warhol: “Elke dag zie ik wel iets van hem.”

Ook Peter Visser van Bettie Serveert werd vele malen in zijn leven met Warhol en zijn werk geconfronteerd. Hij zat zelf op de kunstacademie in Arnhem en is bekend met het werk van Walhol. Daarnaast deed hij met zijn band een aantal Velvet Underground cover shows. Visser noemt zichzelf een fan van de Amerikaan. “Maar het was een enorme eikel. In zijn biografie staat het verhaal dat een vriend van hem zelfmoord pleegt door van een flat af te springen. Warhol vond het jammer dat hij het niet vooraf wist omdat hij er anders een film van had kunnen maken.” Hij vindt de waarde van het erfgoed van Warhol, twintig jaar na zijn overlijden, nog altijd aanzienlijk: “Warhol liet zien dat alles kunst kon zijn en hij wist los te komen van het concept dat kunstenaars iets met hun eigen handen moesten maken.”

Verwijzingen naar Andy Warhol en de hele scene die om hem heen hing zie je nog altijd. Zo prijkt de travestiet Candy Darling, ooit vaste gast van Warhols creatieve Factory en bezongen in Lou Reeds Walk On The Wild Side, op de hoes van I am a Bird Now van Antony and the Johnsons en bezingen The Long Blondes Warhols vriendinnetje Edie Sedgwick in Lust in the Movies. Visser kan wel bedenken waarom er nog altijd geflirt wordt met de wereld van Warhol: “Er schuilt gevaar in die scene en er werd veel speed gebruikt. Die club straalde ook iets van een elite uit terwijl het toch enorm underground is. Het heeft ook iets van een sekte.”

Naast de film is het Amsterdamse zZz en de New Yorkse dj Spencer Product aanwezig. Die laatste is het boegbeeld van de hedendaagse hipsterscene van New York. Van Bellen: “Die scene dweept enorm met Warhol. Ze hebben stuk voor stuk geen vlees op de botten zitten. Kijk maar naar al die foto’s op die MySpace pagina’s. Spencer Product doet te gekke dingen daar. Met The MisShapes organiseert hij de tofste feesten en zijn Ruff Club is heel erg Rauw-achtig.”

Vincent, frontman van de onlangs uiteengevallen Nieuwe Vrolijkheid –een band in de beste Velvet Underground traditie- zou je kunnen bestempelen als ‘hipster’ en een volgeling van Warhol: “Hij is goed omdat hij zich op veel verschillende media stortte. Zelf doe ik Art Science aan de Koninklijke Academie van Den Haag. Daar doet ik beeld en geluid.” Dat Warhol er als een dandy bijloopt, is volgens Vincent het aantrekkelijke aan hem: “Of ik zelf ook een dandy ben? Dat zeg je niet over jezelf, behalve als je Oscar Wilde zelf bent.”

Het feest in 11 is de opmaat voor een Warhol expositie in oktober in het Post CS gebouw. Dan zullen er nog vier feesten georganiseerd worden door Veel Meubel Stukken en het Stedelijk Museum. “We wilden alvast iets bijzonders doen voor de twintigste sterfdag en vandaar het feest. Het is heel bijzonder dat we een dubbelkopie hebben gekregen van het Warhol museum in Pittsburg van zijn film Chelsea Girls. Dat is belangrijker dan dat de Mona Lisa een dagje in het Rijksmuseum zou hangen,” zegt Van Bellen.

3VOOR12 is donderdag aanwezig in 11 en maakt opnames.

Nu op 3voor12