Meer concurrentiestrijd na alliantie The Alternative

Willem Venema: “We hebben een festival a la Pinkpop nodig”

Drie maanden nadat boekingskantoor The Alternative een alliantie start met twee managementbureaus en The Entertainment Group, spreekt boeker Willem Venema van meer concurrentie op de markt. “Het gaat er harder aan toe. Zodra wij een bod doen, gaat er geheid een hoger bod bovenop.”

Willem Venema: “We hebben een festival a la Pinkpop nodig”

“We zijn heel happy.” Drie maanden geleden ging The Alternative samen met managementbureaus MSF Music en Mana Music. The Entertainment Group werd hun grootaandeelhouder. Nu durft boeker Willem Venema al te spreken van een geslaagde synergie. “Onze bands doen het goed: Moke, Room Eleven, Pete Philly & Perquisite die een nagenoeg uitverkochte tour doet. Van de veertig acts op Noorderslag komen er tien uit onze koker. Ik ben trots dat deze bands niet alleen loyaal naar ons toe zijn, maar dat ze er ook voor kiezen om zich niet blind te staren op de eretribune van Pinkpop. Het zijn ook allemaal goede bands. Dan komt er vanzelf wel een tour dat daar een reflectie van is.”

In een eerder artikel op 3VOOR12 stellen zijn concurrenten dat ze de alliantie van The Alternative niet te vrezen. Toch is er volgens Venema sinds die tijd wel degelijk meer strijd gaande. “De concurrentie houdt ons goed in de gaten en probeert ons her en der ook harder aan te pakken.” Artiesten worden voor het blok gezet. “Er zijn veel festivals te vullen, waarvoor ze (Mojo, red.) ook graag onze bands willen hebben. Wij hebben geen festivals á la Pinkpop en Lowlands. Dat zeggen we ook duidelijk tegen de artiesten. Misschien moeten we er harder aan werken om ook een eigen festival te hebben. Je moet eigenlijk een eigen platform kunnen bieden, want afhankelijkheid is nooit goed.”

Vooral in de strijd om buitenlandse acts gaat het er harder aan toe, vertelt Venema. Komt er een buitenlandse artiest naar Nederland, dan is de vraag wie dat gaat het regelen: Mojo of The Alternative? “Zodra wij een bod doen, gaat er geheid een hoger bod bovenop. Internationaal is het ook een stuk lastiger. De dominantie van Live Nation moet je niet uitvlakken. Daar kun je soms niet tegenop. Maar ik stel mijzelf ook een limiet. Soms moet ik zoveel neerleggen voor een act, dat het niet meer mijn ding is. De ticketprijzen zijn al fors. 140 euro voor Neil Young in de RAI is geen kattenpis. Het is net een klikfonds. Het gaat nooit meer omlaag. Als een artiest eenmaal heeft gespeeld voor honderd euro, gaat hij daar de volgende keer echt niet meer onder zitten.”