Maart 2007: De maand van playbackende Dolly Parton en zwaaiende Kempi

3VOOR12 blikt terug

Elk jaar blikt 3VOOR12 terug. Welke gebeurtenissen vielen op, welke zaken zijn niet opgelost? 3VOOR12 duikt in de archieven van 2007. In maart was er commotie rond het failliete Revolver, een Kempi met losse handjes, poppodia met problemen, een playbackende Dolly Parton en de altijd relaxte Snoop Dogg.

3VOOR12 blikt terug

Begin maart komt er het abrupte nieuws dat Revolver er mee stopt. Voor onbepaalde tijd. Bij zijn entree schoot hij in een commercial zijn concurrent OOR nog letterlijk aan flarden, maar dik een jaar nadat het eerste nummer verscheen kondigt hoofdredacteur Tjerk Lammers van popblad Revolver al een pauze aan. Al het kruit verschoten? Zes maanden later zou blijken dat de vaten opnieuw zijn gevuld en is de doorstart een feit.

 

Rapper Kempi heeft te kampen met aandacht in de media. Niet dankzij zijn muziek, maar door een verdenking van zware mishandeling en het zwaaien met een pistool bij discotheek Danceworld in het Groningse Wildervank. En dat niet lang nadat 3VOOR12 zich afvroeg of urban nog wel van deze tijd is. Kempi zou het wapen op tenminste twee personen hebben gericht. Daarna heeft hij volgens getuigen een 18-jarige jongen uit Veendam met een fles op het hoofd geslagen en geschopt. Top Notch-baas Kees de Koning ergert zich aan de ‘onevenredige media-aandacht’ voor de incidenten rond Kempi. “Overal lees je nu alleen dat Kempi een boefje is. Maar ja, dat zal er wel bij horen. Als Pete Doherty weer aan de heroïne is, staat dat ook overal in de krant. Maar als Kempi’s video op Youtube in een maand 240.000 keer wordt bekeken, lees je het nergens.”

 

Wat wel te lezen is, in de Volkskrant, is dat er teveel misgaat in de Nederlandse poppodia. De SP onderzoekt in ieder geval hoe het komt dat gemeentes bij de komst van nieuwe poppodia telkens dezelfde fouten lijken te maken: "De goede intentie is er en toch struikelen gemeentes vaak bij de tweede stap." De bouwgolf van poppodia is nog lang niet voorbij. In de komende vijf jaar komen er zeker nog vijftien grote tot middelgrote podia bij. Soms is dat een verbouwing van een bestaand pand, op andere plekken worden de poptempels zonder voorgeschiedenis uit de grond gestampt. Voor 3VOOR12 is dit reden genoeg om eens goed te kijken of er nog wel ruimte is voor meer poppodia en zoja, of er dan sowieso wel mensen komen spelen.

 

Over zalen gesproken, terwijl in Zeeland plannen ontstaan voor een eigen poppodium en het Arnhemse Luxor een extra miljoen voor de renovatie krijgt van de gemeente, wordt bekend dat een doorstart van Nighttown nog langer op zich laat wachten. Het Utrechtse Tivoli ziet ondertussen de bezoekersaantallen juist flink stijgen.

 

Maart is ook de maand waarin de zingende opblaaspop Dolly Parton een discussie onder de Nederlandse popjournalisten veroorzaakt. Playbackte ze nou wel of niet in de uitverkochte IJsselhallen in Zwolle? Een schitterend concert, vond Paroolrecensent Peter van Brummelen. Menno Pot van de Volkskrant dacht daar heel anders over en bestempelde ‘Dolly The Musical’ als een ‘nepvertoning’. Pot zegt: de hele wereld weet dat Dolly Parton playbackt. Van Brummelen zal ‘zijn Dolly albums naar de donkerste hoek van de platenkast verhuizen als hij er naast blijkt te zitten’. Naar aanleiding van alle commotie krijgt concertorganisator MOJO zelfs een officieel bericht van de tourmanager : Dolly heeft echt live opgetreden. Maar steeds meer journalisten die aanwezig waren bij het concert gaan twijfelen aan de echtheid. Negen maanden later biecht Dolly tegen het AD alsnog de waarheid op: ze heeft inderdaad geplaybackt.

 

Eigenaar MTV Networks maakt bekend clipzender The Box per 30 april van de buis te halen. Het muziekstation, waar clips de laatste maanden al naar de nacht zijn verbannen, verdwijnt ten gunste van het Amerikaanse Comedy Central. Dat muziekzenders allang niet meer de enige manier zijn om je single te promoten, bewijst Alamo Race Track, dat YouTube-hit Black Cat John Brown als soundtrack in de populaire Amerikaanse televisieserie Grey's Anatomy hoort langskomen. Het album van de band, die eerder deze maand het publiek al liet kiezen tussen drie mogelijke videoclips, komt ook uit in Amerika. Alamo-manager Lesley Grieten: “Muziek speelt een belangrijke rol in iedere aflevering en inmiddels verschijnen er ook verzamelcd’s van de tracks die onder de serie zijn gemonteerd. Het zou nog leuker worden als het nummer ook op zo’n soundtrack verschijnt. De serie is een kwaliteitsstempel voor muziek. De vorige soundtrack kreeg een Grammy.”

 

Willie Wartaal en zijn vrienden van de Jeugd van Tegenwoordig krijgen in ieder geval een extra mogelijkheid om ´s avonds voor de televisie te hangen in plaats van op te treden. Dat Feyenoord-supporters in hun stad geen andere muziek dan het eigen Hand In Hand dulden, blijkt als de Amsterdammers een optreden in Off Corso af moet zeggen door bedreigingen. Huub Veneman, persvoorlichter Politie Rotterdam-Rijnmond: “Wij hadden vernomen dat er die avond Feyenoord-supporters in de stad waren en dat er wellicht overlast plaats ging vinden bij het optreden van De Jeugd Van Tegenwoordig.” Het management van de band blaast daarop het optreden af.

 

Ook in Amsterdam is er genoeg te beleven. Na een show in de HMH met maatje Diddy, blijft Snoop Dogg alleen achter, omdat de Engelse autoriteiten hem hun land niet binnen willen laten. De extra tijd die de rapper in onze hoofdstad doorbrengt, benut hij goed; dag en nacht opnemen in studio Zeezicht, een extra optreden in de Melkweg en een publicitair relletje met een aangereden fietser. Een fietsende vrouw wordt geraakt door de deur van een taxi die bij Snoops gevolg hoort. Een bewaker van Snoop raakt de vrouw wanneer hij de deur zonder te kijken opent. De verontwaardigde vrouw staat vervolgens als een soort David tegen de Goliath-achtige bestuurder, een bodyguard van Snoop. De bodyguard wordt ingerekend, Snoop zelf schijnt in een ander busje te hebben gezeten en weet uiteraard niets van een aangereden fietser.