Salah Edin is blij en teleurgesteld over kritiek op Het Land Van Salah Edin is blij en teleurgesteld over kritiek op Het Land Van

“Mensen vergeten wel eens dat ik ook een mens ben”

Salah Edin is blij en teleurgesteld over kritiek op Het Land Van

“Mensen vergeten wel eens dat ik ook een mens ben”

Nederlands Grootste Nachtmerrie. Dat is de titel van het album dat Salah Edin op 7 mei uitbrengt. Voor de release is de eerste controverse al achter de rug. De SGP bestempelde de clip bij single Het Land Van ongezien als aanzet tot radicalisering. Toch is de rapper blij met die aandacht. “Het is de bedoeling dat mensen hierdoor zelf op onderzoek uit gaan.”

“Mensen vergeten wel eens dat ik ook een mens ben”

Amper is hij als muzikant doorgebroken in Nederland of Salah Edin schopte het al tot de Tweede Kamer. Daar stelde de SGP onlangs vragen naar aanleiding van zijn video bij Het Land Van, de eerste single van de rapper uit Alphen aan den Rijn. Het commentaar van de partij dat het filmpje radicalisering onder moslim-jongeren zou aanmoedigen, bleek echter slechts gebaseerd op berichten uit de krant. De partij had de video zelf niet gezien. “Dat vond ik jammer en teleurstellend”, zegt Salah Edin. “Op dat vlak zijn mensen nogal voorspelbaar.”

Salah Edin’s Het Land Van zit boordevol kritiek op de Nederlandse maatschappij en is daarmee een soort tegenhanger van het positief gestemde Het Land Van door Lange Frans en Baas B. De video laat zien hoe jongeren vanwege vooroordelen en een slechte behandeling in de maatschappij radicale denkbeelden kunnen krijgen en vervolgens over kunnen gaan tot gewelddadigheden tegen die maatschappij. Het nummer staat op Nederlands Grootste Nachtmerrie, het Nederlandstalige album van Salah Edin dat op 7 mei verschijnt. De rapper beperkt zich niet tot het Nederlands: eind dit jaar kunnen we ook een Arabisch album van hem verwachten, dat in meerdere landen over de hele wereld moet uitkomen.

Ondanks de teleurstelling over het kortzichtige SGP-oordeel, is Salah Edin toch blij met de politieke aandacht voor zijn clip. ”Het is mooi dat er aandacht voor is, dat was ook de bedoeling”, zegt hij. “Het is ook goed dat er Kamervragen zijn gesteld. Zo doen ze wat meer onderzoek naar mij en zullen ze zien dat de boodschap heel anders in elkaar zit. Je moet mensen ook een beetje prikkelen om zoiets zelf te laten uitzoeken. Het nummer gaat over iets dat ik zie en beleef in mijn omgeving. Dat probeer ik te belichten en het is dus niet zo dat ik aanzet tot radicalisme.”

Hij hoopt dat zijn boodschap in andere kringen beter overkomt. "Het gaat mij erom dat mensen geprikkeld raken om onderzoek naar het verschijnsel te doen, via boeken of op internet. Neem niet altijd elk eenzijdig verhaal over van een ander, maar probeer een eigen mening te vormen. Mensen volgen teveel blind de media in plaats van dat ze zelf informatie gaan zoeken. Dat zou meer moeten gebeuren.”

Toch ziet hij zichzelf niet als boodschapper, maar in de eerste plaats als muzikant en kunstenaar. “Hiphop is de kunstvorm waar ik mee bezig ben, Maar ik ben boven alles mens, dat vergeten mensen wel eens. En in je leven ga je door fases heen. Dat is soms liefde, soms haat, je hebt frustraties, negatieve en positieve gevoelens. Hiphop is mijn vorm om die dingen te uiten. Accepteer het of niet. Als het je niet bevalt, moet je er maar niet naar luisteren.”
Met de release van een Nederlandstalig album beperkt Salah Edin zijn optredens niet tot Nederland. De komende tijd staan Zwitserland en zelfs Jordanië en Japan op het programma. Door in het Nederlands te rappen lijkt de kans op buitenlands succes minimaal. Edin denkt daar anders over: “Als Eros Ramazotti in Ahoy’ speelt, staan er 10.000 mensen naar hem te kijken. Zeker de helft van de bezoekers verstaat hem ook niet. Ze vinden het gewoon mooi en ze voelen de muziek. Dat is juist het mooie, hiphop hoef je niet te verstaan om het te kunnen voelen. Alles kan in muziek, er zijn geen grenzen.”

Beluister het hele interview met Salah Edin in Dubbel Check.

Nu op 3voor12