Popkomm in Berlijn, Reeperbahnfestival in Hamburg

Blues Brother Castro, The Gathering, Stuurbaard Bakkebaard, Krezip rond de Reeperbahn

De Popkomm in Berlijn is natuurlijk een mooi evenement - ook voor Nederlandse bands. Maar in hetzelfde weekend vindt in Hamburg het Reeperbahnfestival plaats. Met Blues Brother Castro en The Gathering tussen Amusement Parks on Fire, The Rapture en Radio 4. Hamburg heeft een geconcentreerd clubcircuit maar is vele malen kleiner dan Berlijn, dus je hoeft minder ver te lopen...

Blues Brother Castro, The Gathering, Stuurbaard Bakkebaard, Krezip rond de Reeperbahn

Hamburg is een échte rock ‘n’ roll stad. Althans, dat vindt de organisatie van het Reeperbahnfestival. En eigenlijk hebben ze daarin wel een beetje gelijk. De Reeperbahn in de wijk St. Pauli staat bekend als het red light district, maar ook het uitgaanscentrum. Op en rondom deze Reeperbahn zijn talloze locaties te vinden waar het ook dit weekend zal barsten van de muziek. “Vergelijk het met SXSW in Texas of CMJ in New York,” vertelt een woordvoerster.

 

Komend weekend zullen ook de Nederlandse bands Krezip, Stuurbaard Bakkebaard, Intwine, The Gathering, Gem, Blues Brother Castro dankzij MusicXport.nl naast artiesten als Arrested Development, Amusement Parks on Fire, The Rapture, Radio 4 en Matthew Herbert staan. Dat zijn dan de grotere namen, maar er staan honderden acts geprogrammeerd, en dat allemaal verspreid over veel locaties rond de Reeperbahn. “Het grote verschil tussen de Popkomm en het Reeperbahnfestival is dat de Popkomm in Berlijn zo groot van opzet is, dat geïnteresseerden soms een uur moeten reizen om een band te zien. In Hamburg kan je alles lopen. Drie dagen duurt het festival, en het is donderdag al van start gegaan. “We hebben het Reeperbahnfestival in hetzelfde weekend gepland als de Popkomm zodat veel bands die daar spelen, ook hier kunnen komen.”

 

Morgen zal ook Blues Brother Castro weer naar de stad togen. Zanger/gitarist Leon Carel is juist bezig met het vervangen van een wiel van het tourbusje als 3VOOR12 hem belt: “Het is wel moeilijker dan Berlijn hoor, om er te kunnen spelen. In Berlijn zitten ze heel erg in de elektronische muziek, dan is een gitaarrockband al snel origineel in het clubcircuit. In Hamburg is er veel meer aanbod van live rockbands. Elke avond is er wel wat te doen. We hebben al eerder in Hamburg opgetreden, en toen bood de organisator zijn excuses aan omdat er niet veel bezoekers waren; tussen alle andere bands moet men je wel weten te vinden. Het is een interessante maar ook bizarre stad met die Reeperbahn met de hoeren en uitgaansgelegenheden.”

 

“De Reeperbahn is meer dan alleen maar zomaar de hoerenbuurt, natuurlijk,” verduidelijkt de woordvoerster van het festival. “De straat heeft een hele kleurrijke samenstelling van nationaliteiten. De diversiteit van de Reeperbahn slaat ook over op het festival. De Reeperbahn is is juist zo goed omdat het niet zozeer alleen maar standaard rockclubs heeft, maar ook kleinere cafés. Daardoor kon een vrij grote band als Arrested Development juist terechtkomen in een intiemere plek dan dat je van ze gewend zou zijn.”

 

Hamburg en de Reeperbahn nemen een aparte plaats in in de wereldwijde rockscene. De wijk St. Pauli is onlosmakelijk verbonden met de gelijknamige voetbalploeg, die een cultstatus heeft en populair is bij (punk)rockfans van over de hele wereld. Één keer per jaar ontmoeten fans van ‘gaymetalband’ Turbonegro (Turbojugend) elkaar in St. Pauli tijdens de zogenaamde Welt-Turbojugend-Tage.

Hamburg heet de Nederlandse bands van harte welkom tijdens het Reeperbahnfestival. Wat Leon van Blues Brother Castro betreft, klopt hij graag aan in Hamburg. “We hebben nog op het dak van de boeker destijds een clipje opgenomen.”