Organisatie: "Sponsors durven vingers niet te branden aan Ticket For Tibet"

Angst voor druk uit China houdt geldschieters weg

Ticket for Tibet 2006 was volgens bezoekers een mooie editie, afgelopen weekend. Maar wel doorregend; zo’n tweeduizend bezoekers is wat magertjes als je het vergelijkt met de 3500 van vorig jaar op het Aquabest terrein in Eindhoven. Organisator Paul Hilkens: “Vanwege handelsbelangen durven een hoop sponsors hun vingers niet te branden. Ook sprekers blijven na bedreigingen liever thuis.”

Angst voor druk uit China houdt geldschieters weg

Een beetje jammer was het wel, het slechte weer. Deze editie van het openluchtfestival Ticket for Tibet afgelopen weekend (27 augustus) is daarom wat minder soepel verlopen dan vorig jaar. Epica moest helaas haar optreden afzeggen vanwege waterslag in een harddisk en een monitor rack. Er waren in totaal zo’n tweeduizend bezoekers naar het festivalterrein in Eindhoven  gekomen. “Maar het belangrijkste is dat er opnieuw aandacht is besteed aan de Tibetaanse kwestie,” benadrukt organisator Paul Hilkens. “En aan het begin van de dag hebben wij mooi weer gehad. Pas na zevenen begon het met hozen.”

Ticket For Tibet heeft haar campagne breed gevoerd, menig abri sierde de gele poster van Ticket for Tibet. Toch maar even in het kort: Na de Tweede Wereldoorlog viel het Chinese leger Tibet binnen en bezette het gebied. De reden hiervoor was dat China in de jaren ’40 wilde voorkomen dat Engeland zou proberen vanuit India Tibet binnen te vallen, wat een dreiging voor China zou betekenen. Om onze eigen 3VOOR12 wiki te citeren: “Met muziek en cultuur steunt Ticket for Tibet de geweldloze strijd van de Tibetanen tegen hun onderdrukkers. Juist nu China zich meer openstelt voor de buitenwereld is het belangrijk om internationale betrokkenheid te blijven bevorderen en te strijden voor het behoud van deze unieke cultuur. […] Alle artiesten en andere betrokkenen zullen belangeloos meewerken aan het festival. De opbrengst wordt besteed aan concrete hulpprojecten in Tibet. Samen met de Tibet Support groep Nederland zal worden bepaald welke projecten hier het meest geschikt voor zijn.”

“Ik hoorde laatst dat iemand zei dat Nederland benefietmoe was, maar daar geloof ik niets van. Vanwege het slechte weer ging het dit jaar minder met de dagverkoop. In de omgeving van Eindhoven regende het veel. Ja, dan kan ik me voorstellen dat je thuis blijft,” aldus Hilkens. “Als we het weer van vorig jaar hadden gehad, was het ongetwijfeld beter geweest. Dit festival is een groeiend concept. En de geldkwestie, daar zijn we nu naar aan het kijken. Met subsidies waren we dit jaar misschien wat te laat, van dat soort dingen leer je. Voor volgend jaar nemen we al dit soort ervaringen mee. Maar bovenal wil ik benadrukken dat ik veel positieve verhalen om ons heen heb gehoord.”

Toch lijkt het voor Ticket for Tibet nog altijd lastig om grote bedrijven te binden als sponsors. “We hebben weinig sponsorgeld. Bedrijven en instanties zijn bang voor druk uit China. Men durft zijn vingers niet te branden aan Tibet vanwege handelsbelangen. Ook sprekers zijn voorzichtig. Vorig jaar heeft Erica Terpstra een telefoontje uit China gehad met het verzoek om niet naar ons festival te komen.”

Vorig jaar geen Erica, dit jaar geen Epica. Een deel van de apparatuur werd geveld door de heftige regenval en moest besluiten om niet op te treden. “De harddiskrecorder is gered,” vertelt tourmanager Jeroen Brom. “Het monitor rack wordt momenteel onderzocht op gebreken. Normaal moet een tent op een festival voldoende beschermd zijn tegen waterslag, maar ja, ze zoeken nog uit we er voor verantwoordelijk is. We hebben het allemaal uitgepraat met de organisatie, er is dus geen ruzie momenteel.”