Stuurbaard Bakkebaard begint weer van vooraf aan

Drummer Marc over de ervaringen in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk

Stuurbaard Bakkebaard wordt ook een dagje ouder, maar wordt er zeker niet minder ambitieus op. In oktober 2004 reisde het trio nog naar Zuid-Afrika en vorig jaar werd er getekend voor een overeenkomst voor de release van de laatste cd Whistle Dixie in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Drummer Marc: “In Nederland moet je toch gewoon weer met een nieuwe plaat komen wil je nog overal spelen.”

Drummer Marc over de ervaringen in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk

Wie Stuurbaard Bakkebaard zegt, denkt gelijk aan scheepshoornen, biergist, slagwerk en meertalig spektakel. Na de grond eerst in Nederland te hebben laten trillen ging het trio mettertijd ook naar het buitenland. Na Zuid-Afrika was daar na een bezoek aan de Berlijnse Popkomm ook aandacht uit Duitsland: de band tekende voor het derde album Whistle Dixie een deal met een Duits label. De plaat is daar behalve in Duitsland nu uit in Zwitserland en Oostenrijk. Vorige week belden Ron van der Sterren en Leonieke Daalder met drummer Marc Koppen van Stuurbaard Bakkebaard in Dubbel Check.

Koppen: “We hebben nu in Duitsland en Zwitserland gespeeld, daar is de plaat net uit. Verder zijn we bezig met de voorbereiding voor de volgende plaat. Nee, we zijn nog niet aan het opnemen, maar wel al bezig met de samenstelling van de muziek, aan het kijken wat in aanmerking komt voor het album. Het wordt wel weer iets anders.” Toch zal Stuurbaard Bakkebaard zich niet wagen aan speedmetal of glitterdisco. “Als je onze vorige drie platen als één stijl beschouwt, blijft het wel daarbij, hoor.”

Stuurbaard Bakkebaard probeert in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zoveel mogelijk shows te doen. Dat gebeurt echter niet in arena’s of grootse rockpaleizen, volgens Koppen. “Je speelt op kleine podia, vergelijkbaar met Ekko in Utrecht. Daarnaast ook wat festivals en soms kan je een goed voorprogramma doen. Het is absoluut heel erg leuk. Je moet wel weer helemaal opnieuw beginnen en de zalen zijn niet afgeladen. Ik kan me herinneren dat na festicaloptredens in Nederland, zoals op Lowlands of Crossing Border, we echt iets merkten aan het publiek bij de optredens daarna. In Duitsland hebben we dat nog niet gehad, de Popkomm hebben we gedaan maar dat stelde eigenlijk niet veel voor.” Soms is het wél opmerkelijk dat een zaal vol is: “Het is moeilijk te verklaren waarom er ineens 150 man op af komen in een zaal in Zwitserland. Dat is wel een voordeel van veel dorpen en kleine steden, omdat die bewoners niet zoiets hebben van: ik ga alleen naar bands die ik ken. Er zijn dorpen waar er maar één keer per week iets live speelt. Hamburg en Berlijn zijn natuurlijk anders.”

Staat Nederland dan niet meer op het lijstje voor Stuurbaard Bakkebaard? Toch wel, maar: “In Nederland moet je toch weer met een nieuwe plaat komen wil je overal spelen. Je doet gewoon een clubshow, dan heb je al die zalen al gehad, van Melkweg tot Tivoli, daarna ga je andere optredens doen, zoals Oerol enzo. Als we nog een clubtour willen doen, moet dat met een nieuwe plaat.”

Slagwerker Koppen vertelt ook over het nieuwe management. Na zeven jaar nam Stuurbaard Bakkebaard afscheid van Mana Music, dat onder anderen ook de zaken regelt voor Taxi To The Ocean. “Ik denk dat het een goede beslissing is geweest, we werkten al zeven jaar met dat management en waren toe aan nieuwe input.”

Luister naar het hele interview dat Leonieke Daalder en Ron van der Sterren hadden met Marc Koppen van Stuurbaard Bakkebaard in Dubbel Check van 11 oktober 2006.