Aan het begin van dit jaar maakte de staatsecretaris OC&W Medy van der Laan bekend dat er een extra pot geld kwam voor de popsector. Er kwam ineens zes ton beschikbaar voor clipmakers. Toen was de uitwerking van dit plan nog onduidelijk. Maar deze donderdag wordt het plan onder de naam het TAX-videoclipfonds gepresenteerd en dus licht 3VOOR12 alvast het tipje van de sluier en belt met de beheerder van het fonds Lex ter Braak.
Voor een regeling die pas zo kort bestaat gaat het eigenlijk bijzonder voor de wind. Ter Braak: 'Het Fonds ter Stimulering van Nederlandse Omroep Producties bleek ook heel erg geïnteresseerd. Zij stortte nog eens drie ton in het fonds.' En dus is er voor een periode van twee jaar een totaal bedrag van 900.000 euro beschikbaar voor clipmakers.
De ideeën waar clipmakers mee aankomen om aanspraak te maken op een deel van het geld, worden beoordeeld door een commissie van drie personen. Maar die commissie (David Kleijwegt van VPRO, Arjen Davidse van het Popinstituut en clipmaker Jan Schuijren) kan ook zelf op creatieven afstappen met een voorstel. 'Er zijn meerdere mogelijkheden,' stelt ter Braak. Zo is het ook nog niet helemaal duidelijk wat de commissie verwacht. 'Kunstzinnige video's maar ook hele bruikbare, van alles wat.' Ook de hoogte van het toegekende bedrag kan per aanvraag verschillen. 'Het zal gemiddeld rond de 20.000 euro liggen. De een is duurder, de ander goedkoper.' Die gulden middenweg gaat ook op bij het invullen van aanvraagformulieren; doorgaans niet de sterkste kant van artistieke clipmakers. Want bij het Fonds voor Beeldende Kunst, Vormgeving en Bouwkunst hoef je niet aan te kloppen met een doortimmerd businessplan, noch met een kladje? Ter Braak: 'Nee, precies daar tussen in.'
Samenwerking tussen filmers en muzikanten is een voorwaarde om aanspraak te maken op het geld van het fonds. De clip moet aansluiten bij de muziek en vice versa. Moet het dan in ieder geval wel om popmuziek gaan? 'Ik heb nog niet eens over de mogelijkheden van klassieke muziek nagedacht, moet ik bekennen,' zegt Ter Braak. Het bereiken van clipmakers die aanspraak kunnen maken, wil ter Braak met flyers doen. 'Daarnaast zullen we in periodieken adverteren.' Wanneer de regeling een succes is, weet Ter Braak wel: 'Als deze aanslaat en als het resultaat door velen wordt gedeeld.' En om te kunnen delen in het resultaat is dus goede distributie nodig. 'We hebben al toezeggingen van stations binnen. Daar doen we ook actief in mee.'