Can Sei De Ser Sexy (kortweg CSS) is Portugees voor Moe van het Sexy Zijn. En dat is precies wat deze meidengroep (en een man met snor) uitdraagt. Ze hebben geen zin om leuke pakjes aan te trekken en te glimlachen als daar om gevraagd wordt. Ze zijn misschien wel de meest geëmancipeerde band van het moment. Dit grote Do It Yourself-project begon in São Paulo, Brazilië. De groep mengt de elementen van hun eigen belevingswereld tot een fijn spectrum van eigenwijsheid. CSS denkt over alles zelf na. Op hun debuutalbum, uitgekomen op het SubPop label, is dat een mix van elektronica, pop en rock ‘n’ roll in kromme Engelse zinnen met Portugees accent. Eigenzinnige titels als Let’s Make Love And Listen To Death From Above, Fuck Off Is Not The Only Thing You Have To Show en Meeting Paris Hilton zeggen genoeg.
Maar pas op, dit is geen bandje dat een knopje aanzet, kunstje doet en dan weer chagrijnig voor zich uit gaat kijken. CSS is een groep hechte vriendinnen én vriend. Muzikaal zit het ook nog eens vrij goed in elkaar. Natuurlijk heeft zangeres Lovefoxxx geen fatsoenlijke stem en zijn haar teksten over muizen, olifanten en alcohol geen hoogstaande poëzie. Maar who cares. Het spelplezier en de eigenzinnigheid varen er wel bij. De bandleden wisselen het liefst op het podium van instrument; dat houdt de zaak levendig. Maar kunstacademiestudente Luiza Sá noemt zichzelf toch gitarist. Thomas van Aalten sprak met haar een dag na het optreden in het Groningse Vera, vorige maand. Ze speelden toen ook op Bazar Curieux in Now&Wow in Rotterdam.
Is CSS een fan-tas-tisch grote band in Brazilië? Dat valt mee. Op de nationale radio worden ze heus niet grijs gedraaid. Luiza: “We zijn een paar vrienden uit São Paolo en hebben veel plezier met onze band, maar sinds kort is het een serieuze baan geworden. Gisteren hebben we gespeeld in Vera in Groningen. De methode van die club zal je nooit zien in Brazilië. Zo’n tent als Vera is compleet alternatief, biedt heel veel opties en mogelijkheden. Dat is bijna ondenkbaar in ons land. Er is in São Paulo geen geld voor een vergelijkbare organisatie en promotie voor bands. Maar in Brazilië is er natuurlijk wel de hulp van internet. Internet verandert alles. Ik weet niet of er zoiets als een scene is in São Paulo, ik heb geen idee waar we aan toe behoren, misschien is het nu aan het groeien.”
Verwar de muziek van CSS vooral niet met het zogenaamde baile funk, de opkomende muziekstroming uit Rio. “Er is geen band in Rio die in het Engels zingt. Zij hebben het strand. De muziek uit Rio heeft meer met het lichaam, São Paulo heeft de geest. Wij luisterden vroeger naar bands van het SubPop-label en grunge en dat soort dingen. In 1994 was er een omslag in de Braziliaanse economie. Ineens was de waarde van ons geld op gelijk niveau met de Amerikaanse dollar voor een of andere reden. Alle cd’s kregen dezelfde hoge prijs. Ik spaarde en wilde zelfs niet eten in mijn lunchpauze om van het geld cd’s te kopen. En vinyl! Ik ben dol op vinyl.” Het gevolg van de hoge prijzen voor muziek heeft downloaden tot populaire bezigheid gemaakt. “Wij zijn gegroeid dankzij de downloads. Wij hebben veel te danken aan het internet. En als mensen er écht van houden, kopen ze de plaat ook. Omdat ze meer willen dan alleen de liedjes, omdat ze het artwork willen zien enzo.”
Maar wat is dan het geheime wapen van CSS? Waarom raken mensen zo gecharmeerd van dit stel? “Mensen namen ons in het begin niet serieus. Ze dachten dat we gek waren en altijd dronken. Maar als we werken op het podium, zie je ook echt dat we sámen werken. We hebben een goede chemie. Ik weet niet of er echt een geheim wapen is. Soms vragen we ons af: waar hebben we het aan verdiend? We zijn een paar vrienden die plezier maken en kijk wat er nu gebeurt!”
Luister naar het hele gesprek van Thomas van Aalten met Luiza Sá.