Zestig zou hij zijn geworden aanstaande zondag, de meest populaire junk, de meest productieve schilder en het grootste rock ’n roll fenomeen van Nederland: Herman Brood. Programmamaker Fons Dellen stelde voor VPRO’s /Geschiedenis TV een documentaire samen, met memorabele momenten uit de oneindige hoeveelheid televisieoptredens bij de Publieke Omroep. Dellen: “Brood was overal voor in. Of het nu een spelletje was of een diepgaand interview, de VPRO of de EO, Privé of Vrij Nederland: Brood was 24 uur per dag beschikbaar. Elk programma waar hij in zat, heeft op zijn minst één spraakmakende quote.”
Dellen bracht zelf zijn jeugd door in Zwolle, de thuisbasis van Herman Brood: “Voor mijn gevoel speelde Brood daar in de punktijd een keer of twee per maand. Altijd in de Circle Bar, een heel klein tentje. In de pauze had hij altijd een meid en na afloop ging hij met een andere weg. Hij vertegenwoordigde het verbodene met nummers als ‘Dope Sucks’ en ‘Rock & Roll Junkie’. Wij gingen daar als jonge jongens ook lichter mee om. Want als Herman het deed, kon het ook weer niet helemaal slecht zijn. Herman stond voor vrijheid en rebellie en voor de romantiek van de rock and roll.”
Dat beeld komt nadrukkelijk naar voren in de kleine veertig minuten materiaal die in de compilatie terecht is gekomen. “Veel junks en muzikanten zijn arrogant of in zichzelf gekeerd, maar Brood was een heel sympathieke vent. Al weigerde hij natuurlijk de pas te lopen.” Is Brood niet gewoon een overgewaardeerde junk zonder echt muzikaal talent? “Hij heeft twee of drie echt heel goede platen gemaakt en zijn jazzplaat vind ik ook goed. Maar zijn dopegebruik is er op een gegeven moment wel met hem vandoor gegaan. Gelukkig had hij zijn schilderwerk nog om hem uit de goot te houden. Dan maakte hij een paar tekeningen en kon hij weer benzine kopen.”
De compilatie Verder heb ik niks meegemaakt (samenstelling Fons Dellen, montage Luc Wermers) is van 4 t/m 10 november dagelijks vanaf 20.00 uur te zien in een uitgebreid programmablok rond Herman Brood op /Geschiedenis TV.
Dellen bracht zelf zijn jeugd door in Zwolle, de thuisbasis van Herman Brood: “Voor mijn gevoel speelde Brood daar in de punktijd een keer of twee per maand. Altijd in de Circle Bar, een heel klein tentje. In de pauze had hij altijd een meid en na afloop ging hij met een andere weg. Hij vertegenwoordigde het verbodene met nummers als ‘Dope Sucks’ en ‘Rock & Roll Junkie’. Wij gingen daar als jonge jongens ook lichter mee om. Want als Herman het deed, kon het ook weer niet helemaal slecht zijn. Herman stond voor vrijheid en rebellie en voor de romantiek van de rock and roll.”
Dat beeld komt nadrukkelijk naar voren in de kleine veertig minuten materiaal die in de compilatie terecht is gekomen. “Veel junks en muzikanten zijn arrogant of in zichzelf gekeerd, maar Brood was een heel sympathieke vent. Al weigerde hij natuurlijk de pas te lopen.” Is Brood niet gewoon een overgewaardeerde junk zonder echt muzikaal talent? “Hij heeft twee of drie echt heel goede platen gemaakt en zijn jazzplaat vind ik ook goed. Maar zijn dopegebruik is er op een gegeven moment wel met hem vandoor gegaan. Gelukkig had hij zijn schilderwerk nog om hem uit de goot te houden. Dan maakte hij een paar tekeningen en kon hij weer benzine kopen.”
De compilatie Verder heb ik niks meegemaakt (samenstelling Fons Dellen, montage Luc Wermers) is van 4 t/m 10 november dagelijks vanaf 20.00 uur te zien in een uitgebreid programmablok rond Herman Brood op /Geschiedenis TV.