Nemesea, de Groningse gothpopband die zich slechts enkele maanden geleden inschreef op de site van SellaBand, heeft nu al haar 50.000 dollar bij elkaar. Het idee van SellaBand nog even in het kort: een band upload haar tracks op de site SellaBand.com, zogenaamde ‘believers’ investeren met een of meerdere partjes van 10 dollar in de band, Als de grens van 50.000 is behaald, gaat de band met dat bedrag de studio in, brengt het album uit en de ‘believer’ kan delen in de winst.
Het idee van SellaBand werd in augustus van dit jaar gelanceerd, en toen al voorspelde mede-oprichter Johan Vosmeijer dat er “voor het einde van het jaar” vermoedelijk een band of artiest de studio in kon gaan. Hij heeft gelijk gekregen. “Maar ik wil voorop stellen dat het geen wedstrijd is, voor mijn part haal je als band pas in 2010 je parts,” verduidelijkt Vosmeijer. “Maar de Fransman John B. Baloumba was een echte fanatiekeling en zette in met 500 parts. Op de site kan je foto’s van hem zien met een glas Champagne: Vive La Revolution!” John B. Baloumba is een Franse kunstenaar met onder andere een reeks foto’s met lak- latex en leer fetisj-element op zijn naam.
En nu? “We komen op 17 november bijeen om te kijken met welke mensen Nemesea zou willen werken. We stellen ze voor aan een A&R-manager. Ze mogen zelf kiezen of ze dan inderdaad met hem in zee gaan of liever iemand anders, als het hen niet bevalt.” Wel pleit Vosmeijer voor een buitenlandse producer. “SellaBand is al een Nederlands initiatief, Nemesea is een Nederlandse band, en dan wordt het echt zo’n Nederlands ding. Liever kiezen we voor een wereldwijde aanpak. Ik hoop dat we hiermee hebben bewezen dat het kán en dat alle zure cynici nu hun mening zullen bijstellen.”
Hendrik-Jan de Jong, de dolblije gitarist van Nemesea, vindt dat SellaBand past bij de werkwijze van de band. “De medewerkers zijn zeer gedreven.” Vanaf het eerste moment was Nemesea volgens De Jong enthousiast en voelden de muzikanten geen argwaan voor dubbele bodems of apen uit de mouw. “We voelden meteen dat het plan zou werken, als we maar actief ‘believers’ zouden werven.” De band had in het verleden al eens een plaat in eigen beheer uitgebracht, maar wilde het nu graag anders aanpakken: “De platenmaatschappijen verouderen, de muziekindustrie verandert in het algemeen.”
Met 50.000 dollar de studio ingaan, het klinkt als een droom. Maar past de methode en de attitude van SellaBand bij elke band? “Ik ben enkele dagen geleden benaderd,” legt Stefan alias ASS van de protogayband Hasselhoff uit. “Ik kreeg een mailtje van SellaBand met het nieuwsbericht van Nemesea. Op zich vind ik het een sympathiek plan, maar nog steeds ben ik argwanend. Denk jij nou écht dat al die believers dat geld hebben ingelegd voor Nemesea? Ik gun die band alles hoor, maar ik heb er nog een raar gevoel bij. Toen Arctic Monkeys op MySpace populair werd, ging iedereen op MySpace. Nu zullen er een heleboel bands op SellaBand bij komen. Maar of ze ook allemaal die 50.000 gaan halen, dat betwijfel ik ten zeerste. Want zoals het er nu uit ziet, lijkt het of Nemesea ook echte sponsors heeft gevonden, dat lukt niet iedereen.”
Hendrik-Jan de Jong: “We moeten eerst maar eens heel goed gaan oefenen, zodat de nummers er flink in zitten als we de studio in gaan.” En wanneer zal Hendrik-Jan de plaat in handen krijgen? “Als we bijeenkomen met de mensen van SellaBand, gaan we een planning maken en kijken waar en wanneer we opnemen en hoe we het budget gaan besteden. Ik hoop in april een album af te hebben.”
Tegen bands die nog niet overtuigd zijn, zegt hij: “De organisatie van SellaBand zit er bovenop. Ze zijn gedreven en enthousiast. Je hebt er echt iets aan. We houden contact via mail en telefoon, zelfs SMS. Kijk, ik kan wel in eigen beheer plaatjes opnemen, maar het mist de kwaliteit van een échte professionele studio, dat is gewoon zo. En opnemen is één, maar je hebt ook de juiste man achter de knoppen nodig, ongeacht welk genre je hanteert. Voor ons was dit de oplossing,” verklaart Hendrik-Jan.
Peter van Drie, zanger van de Amsterdamse elektropopformatie Matik: “Die 50.000 klinkt mooi, maar vermoedelijk moet ik dan nog steeds bij de supermarkt nadenken over de prijs van mijn boodschappen, en dat moet ik nu ook.” Zijn bandgenoot Niels: “Ik denk dat er nu voornamelijk is geïnvesteerd om de naam van SellaBand neer te zetten. Die nummer 1, Nemesea, wordt nu naar voren gebracht, maar de volgende staat nog maar op 7790 dollar. Ik neem toch niet aan dat ze me met al die bands contact houden? Wat gebeurt er met die bands met wie het allemaal wat minder gaat? Democratisering van popmuziek klinkt mooi, maar dit klinkt twijfelachtig.”
Het idee van SellaBand werd in augustus van dit jaar gelanceerd, en toen al voorspelde mede-oprichter Johan Vosmeijer dat er “voor het einde van het jaar” vermoedelijk een band of artiest de studio in kon gaan. Hij heeft gelijk gekregen. “Maar ik wil voorop stellen dat het geen wedstrijd is, voor mijn part haal je als band pas in 2010 je parts,” verduidelijkt Vosmeijer. “Maar de Fransman John B. Baloumba was een echte fanatiekeling en zette in met 500 parts. Op de site kan je foto’s van hem zien met een glas Champagne: Vive La Revolution!” John B. Baloumba is een Franse kunstenaar met onder andere een reeks foto’s met lak- latex en leer fetisj-element op zijn naam.
En nu? “We komen op 17 november bijeen om te kijken met welke mensen Nemesea zou willen werken. We stellen ze voor aan een A&R-manager. Ze mogen zelf kiezen of ze dan inderdaad met hem in zee gaan of liever iemand anders, als het hen niet bevalt.” Wel pleit Vosmeijer voor een buitenlandse producer. “SellaBand is al een Nederlands initiatief, Nemesea is een Nederlandse band, en dan wordt het echt zo’n Nederlands ding. Liever kiezen we voor een wereldwijde aanpak. Ik hoop dat we hiermee hebben bewezen dat het kán en dat alle zure cynici nu hun mening zullen bijstellen.”
Hendrik-Jan de Jong, de dolblije gitarist van Nemesea, vindt dat SellaBand past bij de werkwijze van de band. “De medewerkers zijn zeer gedreven.” Vanaf het eerste moment was Nemesea volgens De Jong enthousiast en voelden de muzikanten geen argwaan voor dubbele bodems of apen uit de mouw. “We voelden meteen dat het plan zou werken, als we maar actief ‘believers’ zouden werven.” De band had in het verleden al eens een plaat in eigen beheer uitgebracht, maar wilde het nu graag anders aanpakken: “De platenmaatschappijen verouderen, de muziekindustrie verandert in het algemeen.”
Met 50.000 dollar de studio ingaan, het klinkt als een droom. Maar past de methode en de attitude van SellaBand bij elke band? “Ik ben enkele dagen geleden benaderd,” legt Stefan alias ASS van de protogayband Hasselhoff uit. “Ik kreeg een mailtje van SellaBand met het nieuwsbericht van Nemesea. Op zich vind ik het een sympathiek plan, maar nog steeds ben ik argwanend. Denk jij nou écht dat al die believers dat geld hebben ingelegd voor Nemesea? Ik gun die band alles hoor, maar ik heb er nog een raar gevoel bij. Toen Arctic Monkeys op MySpace populair werd, ging iedereen op MySpace. Nu zullen er een heleboel bands op SellaBand bij komen. Maar of ze ook allemaal die 50.000 gaan halen, dat betwijfel ik ten zeerste. Want zoals het er nu uit ziet, lijkt het of Nemesea ook echte sponsors heeft gevonden, dat lukt niet iedereen.”
Hendrik-Jan de Jong: “We moeten eerst maar eens heel goed gaan oefenen, zodat de nummers er flink in zitten als we de studio in gaan.” En wanneer zal Hendrik-Jan de plaat in handen krijgen? “Als we bijeenkomen met de mensen van SellaBand, gaan we een planning maken en kijken waar en wanneer we opnemen en hoe we het budget gaan besteden. Ik hoop in april een album af te hebben.”
Tegen bands die nog niet overtuigd zijn, zegt hij: “De organisatie van SellaBand zit er bovenop. Ze zijn gedreven en enthousiast. Je hebt er echt iets aan. We houden contact via mail en telefoon, zelfs SMS. Kijk, ik kan wel in eigen beheer plaatjes opnemen, maar het mist de kwaliteit van een échte professionele studio, dat is gewoon zo. En opnemen is één, maar je hebt ook de juiste man achter de knoppen nodig, ongeacht welk genre je hanteert. Voor ons was dit de oplossing,” verklaart Hendrik-Jan.
Peter van Drie, zanger van de Amsterdamse elektropopformatie Matik: “Die 50.000 klinkt mooi, maar vermoedelijk moet ik dan nog steeds bij de supermarkt nadenken over de prijs van mijn boodschappen, en dat moet ik nu ook.” Zijn bandgenoot Niels: “Ik denk dat er nu voornamelijk is geïnvesteerd om de naam van SellaBand neer te zetten. Die nummer 1, Nemesea, wordt nu naar voren gebracht, maar de volgende staat nog maar op 7790 dollar. Ik neem toch niet aan dat ze me met al die bands contact houden? Wat gebeurt er met die bands met wie het allemaal wat minder gaat? Democratisering van popmuziek klinkt mooi, maar dit klinkt twijfelachtig.”