Noorderslag maakt programma bekend

Steeds meer professionals op Gronings showcasefestival

Nederlandse bands spelen er maar wat graag: Noorderslag. Deze week maakte de organisatie veertig namen bekend. Het festival in Groningen is niet alleen een vorm van erkenning, het is ook een ideale gelegenheid om jezelf te laten zien aan de popindustrie. Producent Frans Vreeke vertelt hoe Noorderslag probeert de carrière van bands een zetje in de goede richting te geven.

Steeds meer professionals op Gronings showcasefestival

Het is voor veel Nederlandse bands een belangrijk streven: op Noorderslag spelen. Een uitnodiging voor het Groningse festival is niet alleen een vorm van erkenning, het is ook de ideale gelegenheid om jezelf te laten zien aan de popindustrie. Dubbelfestival Eurosonic/Noorderslag is per slot van rekening traditioneel de officieuze nieuwjaarsborrel van de professionals in de popsector. Deze week maakte de organisatie veertig namen bekend die 13 januari op Noorderslag zullen staan: van Ilse Delange tot Nina, van Johan en C-mon & Kypski tot Malle Pietje en de Bimbo’s.

Volgens producent Frans Vreeke trekt het Noorderslagweekend meer en meer professionele bezoekers: “We noemen onszelf een internationaal showcasefestival. Om die naam eer aan te doen moet je zoveel mogelijk mensen uitnodigen die iets voor een bandje kunnen betekenen; boekers, mensen van labels. Tot voor kort was dat nog twee of drie derde, dit jaar verwachten we dat de verhouding al fifty fifty is.”

Een belangrijk speerpunt zijn de buitenlandse bezoekers, waar Noorderslag veel in investeert. Het festival wil Nederlandse bands per slot van rekening graag de grens over helpen. Vreeke: “Sinds een jaar of twee hoeven we in het buitenland niet meer uit te leggen wat Eurosonic is. Een grote Engelse agent zei laatst: Eurosonic is the way to catapult your act into Europe. Steeds grotere namen bieden zich aan om op Eurosonic te spelen. We hebben dit jaar echt een grote naam, die misschien wel té groot is, maar die houd ik nog even onder de pet. Eén zo’n krent in de pap moet kunnen.”

De organisatie doet erg zijn best om die buitenlandse agenten vervolgens ook de zaterdagavond in Groningen te houden, als de Oosterpoort helemaal gereserveerd is voor Nederlandse muziek. “We bieden buitenlandse gasten op zaterdagavond gratis hotelkamers aan en hebben een speciale bar ingericht waar Nederlandse managers buitenlandse professionals kunnen ontmoeten.”

Positieve verhalen dus, maar er kleven ook nadelen aan. De capaciteit groeit niet mee, dus het aantal ‘gewone’ bezoekers neemt af. Het grote risico is dat straks niemand meer klapt, maar dat iedereen bij de bar kaartjes uit staat te delen en handen staat te schudden. “Misschien dat we er op termijn één event van maken, Eurosonic. Maar het is lastig. Aan de huidige opzet zijn dingen op te merken, maar er gaat ook heel veel goed. Je moet in elk geval niet het kind met het badwater weggooien.” Verhuizen uit Groningen is in elk geval geen optie: “We zijn erg gehecht aan Groningen.”

3VOOR12 doet ook dit jaar weer uitgebreid verslag van het Noorderslagweekend, en heeft op Noorderslag wederom een eigen podium.