De plannen zijn er al jaren: samen met de Stadsschouwburg en Toneelgroep Amsterdam werkt de Melkweg aan een ambitieuze verbouwing. Aan de buitenkant was al een tijdje een bouwput te zien, maar de Melkwegbezoeker had nog nergens last van. Vanaf 2 januari moet het poppodium eraan geloven. Na twee maanden sluiting moet The Max tien meter langer zijn en ruimte bieden aan 1500 bezoekers. Melkweg-directeur Cor Schlösser is er blij mee: “Ik was altijd heel blij met The Max, maar ik vond hem wel wat te compact.”
Wat gaat de verbouwing precies inhouden? “Er komt 10 meter bij de huidige 21. Het aangebouwde stuk wordt ook drie meter hoger. In de nieuwe ruimte is meer ruimte voor licht en projecties. Het podium kan ook veel groter gemaakt worden, wat natuurlijk goed is voor grotere producties. De laatste keer dat hier een symfonieorkest speelde, kon de dirigent een biertje pakken bij de bar.”
Met 1500 bezoekers kruipt de Melkweg dicht tegen buurman Paradiso aan, maar volgens Schlösser is geen sprake van concurrentie: “We werken al jaren samen, onder andere met een gezamenlijk productiehuis. Het heeft alleen maar voordelen voor ons beide. Toen tien jaar geleden The Max werd geopend, was Paradiso ook best benauwd. De bezoekersaantallen van de Melkweg zijn intussen verdubbeld, maar die van Paradiso ook. We hebben het geluk dat we in Amsterdam zitten en daar willen heel veel bands spelen.”
Volgens Schlösser hebben Paradiso en Melkweg ieder hun eigen cultuur en uitstraling, en dat zal ook in de nieuwe situatie zo blijven. “Als je kijkt wat er zo deze maand in Paradiso staat, dan zijn dat veel bands die regelmatig in Paradiso terugkomen. Er staan ook veel gearriveerde bands, waarvan je van tevoren weet dat het uitverkoopt. De Melkweg vist in een iets andere vijver. En dat kan ook: we hoeven de zaal niet altijd uit te verkopen, ook niet als hij groter is.”
De komende tijd vindt bij de Melkweg nog een kleine uitbreiding plaats, waar de consument minder blij mee zal zijn. De servicekosten aan de kassa van de zaal waren altijd lager dan bij de grote postkantoren, maar dat zal vanaf volgend jaar maart gelijkgetrokken worden. “We hebben jarenlang de kosten laag gehouden om de klant een beetje tegemoet te komen. Maar op een gegeven moment krijg je toch vragen van de concurrent om de hoek. Bovendien heeft het werken met één systeem grote voordelen voor ons. Je kunt in één oogopslag zien hoeveel kaarten er verkocht zijn. We proberen wel ticketprijzen laag te houden, zeker voor bands die nog niet gearriveerd zijn. Arctic Monkeys kostte hier gewoon tien euro, dat willen we graag zo houden.”
Beluister het interview met Cor Schlösser in Dubbel Check.
Wat gaat de verbouwing precies inhouden? “Er komt 10 meter bij de huidige 21. Het aangebouwde stuk wordt ook drie meter hoger. In de nieuwe ruimte is meer ruimte voor licht en projecties. Het podium kan ook veel groter gemaakt worden, wat natuurlijk goed is voor grotere producties. De laatste keer dat hier een symfonieorkest speelde, kon de dirigent een biertje pakken bij de bar.”
Met 1500 bezoekers kruipt de Melkweg dicht tegen buurman Paradiso aan, maar volgens Schlösser is geen sprake van concurrentie: “We werken al jaren samen, onder andere met een gezamenlijk productiehuis. Het heeft alleen maar voordelen voor ons beide. Toen tien jaar geleden The Max werd geopend, was Paradiso ook best benauwd. De bezoekersaantallen van de Melkweg zijn intussen verdubbeld, maar die van Paradiso ook. We hebben het geluk dat we in Amsterdam zitten en daar willen heel veel bands spelen.”
Volgens Schlösser hebben Paradiso en Melkweg ieder hun eigen cultuur en uitstraling, en dat zal ook in de nieuwe situatie zo blijven. “Als je kijkt wat er zo deze maand in Paradiso staat, dan zijn dat veel bands die regelmatig in Paradiso terugkomen. Er staan ook veel gearriveerde bands, waarvan je van tevoren weet dat het uitverkoopt. De Melkweg vist in een iets andere vijver. En dat kan ook: we hoeven de zaal niet altijd uit te verkopen, ook niet als hij groter is.”
De komende tijd vindt bij de Melkweg nog een kleine uitbreiding plaats, waar de consument minder blij mee zal zijn. De servicekosten aan de kassa van de zaal waren altijd lager dan bij de grote postkantoren, maar dat zal vanaf volgend jaar maart gelijkgetrokken worden. “We hebben jarenlang de kosten laag gehouden om de klant een beetje tegemoet te komen. Maar op een gegeven moment krijg je toch vragen van de concurrent om de hoek. Bovendien heeft het werken met één systeem grote voordelen voor ons. Je kunt in één oogopslag zien hoeveel kaarten er verkocht zijn. We proberen wel ticketprijzen laag te houden, zeker voor bands die nog niet gearriveerd zijn. Arctic Monkeys kostte hier gewoon tien euro, dat willen we graag zo houden.”
Beluister het interview met Cor Schlösser in Dubbel Check.