Downloads krijgen vrij baan in de hitlijst Downloads krijgen vrij baan in de hitlijst

Aandeel betaalde downloads gestegen naar 50%

Downloads krijgen vrij baan in de hitlijst

Aandeel betaalde downloads gestegen naar 50%

Het aantal legale downloads neemt gestaag toe. Halverwege vorig jaar was dat nog 20% van het totaal, inmiddels is 50% van de singleverkopen digitaal. Reden genoeg voor GfK Megacharts om de laatste verschillen uit de weg te ruimen.

Aandeel betaalde downloads gestegen naar 50%

Per 1 januari wordt de status van legale downloads bij het samenstellen van de Mega Top 50 definitief gelijkgetrokken met die van de fysieke single. Tot op heden lag dat nog een beetje ingewikkeld. Downloads werden sinds vorig jaar al wel meegeteld, en ook een single die nooit op schijf verscheen kon een felbegeerde hitnotering behalen, maar als een single eerder als download beschikbaar was dan als cd-single, ontstond een probleem. In dat geval werden de downloadcijfers pas meegeteld op het moment dat het plaatje in de winkels lag. Die regel vervalt nu.

Klinkt logisch. Wat was nu precies de gedachte achter de vorige regel? Michel Admiraal van GfK Megacharts beaamt dat die wat krom was: “Toen we vorig jaar die nieuwe telling introduceerden, hebben we gekeken hoe landen om ons heen werkten. In Engeland werd deze regel ook gehanteerd. Het is geïntroduceerd op verzoek van de platenmaatschappijen. Als een single zes weken voor de release al als download aangeboden werd, kreeg je soms heel rare jojo-effecten. Dan kwam een single binnen op 98, steeg door naar 46, en begon al weer te dalen op het moment dat hij daadwerkelijk uitkwam. Je begrijpt dat een platenmaatschappij dat liever niet heeft, maar deze regel bleek uiteindelijk niet echt werkbaar. In Engeland is hij ook onlangs afgeschaft.”

Sinds juni vorig jaar is het aandeel van betaalde downloads in de singleverkopen volgens Admiraal toegenomen van 20% naar 50%. Er zijn de afgelopen jaren steeds meer platforms gekomen die downloads aanbieden, en er zijn zelfs artiesten die hun hitnotering vrijwel volledig aan downloads te danken hebben. Admiraal: “Maria Mena is daar een goed voorbeeld van. Haar single stond in de top vijftien, haar album verkoopt goed, maar die single is nauwelijks fysiek verkocht.” Volgens Admiraal zijn het nog steeds vooral oudere kopers die betalen voor hun downloads. “Jongeren downloaden toch vooral illegaal.”

Het einde van de oude vertrouwde singlebak is intussen in zicht. “Er zijn al geluiden dat sommige platenmaatschappijen volgend jaar helemaal geen singles meer willen uitbrengen. Dan moeten we het helemaal van de downloads hebben.”

 

 

Nu op 3voor12