Andre Rouvoet van de Christenunie toont zich op een vette Nederlandstalige hiphop track als rapper, SP’er Jan Marijnissen heeft autopech op -eveneens Nederlandstalige- muziek van Bob Fosko en Femke Halsema (GroenLinks) maakt een toertje met de nostalgische klanken van Mel Torme op de achtergrond. Het CDA maakt een ‘feel good’ filmpje met Love Is All van Roger Clover op de achtergrond en de VVD kiest voor zowel de Stones als melige liftmuzak. En de Partij van de Arbeid? De PvdA zet Grote Kanonnen als Henny Vrienten en Junkie XL in. Het duo schreef Neem Mijn Hand, een melancholische Nederlandstalige track met een Coldplay-feel. Kortom, het is weer verkiezingstijd en spotjes op tv en internet moeten de kiezers naar de partijen trekken. Wie is daar het best in geslaagd? 3VOOR12 belde met enkele makers van toegepaste muziek.
Gerrie Arling, de helft van het duo Arling & Cameron maakte diverse tracks voor computerspellen. Hij vindt ‘Love Is All’ in het CDA-spotje goed werken: “Ze willen een soort ideale wereld creëren. De mens is niet meer ontvankelijk voor een serieuze benadering en dan kun je beter een goede sfeer neerzetten. Dat mis ik bij de SP.” Want de hiphoptrack op de site van de de Christenunie noemt hij een gewaagd experiment: “Maar het was goed geweest als de muziek ook leuk zou zijn. Dit klinkt geforceerd. Ik mis de positieve vibe die hiphop vroeger had. Rouvoet ziet er wel heel goed uit.” Arling ziet wel in alle spotjes een trend die jaren terug door de reclamewereld is ingezet: “Het is makkelijk scoren als je met de muziek een duik in het verleden neemt. Bij GroenLinks werkt dat ook heel goed. Het nummer van Mel Torme doet bij ouderen een belletje rinkelen en is voor jonge mensen vrijblijvend genoeg om voor muzak door te gaan. Als je een nummer van Franz Ferdinand zou gebruiken, zou je al bijna een mening geven. Torme maakt muziek zonder consequenties.” Zelf zou Arling niet te porren zijn voor het schrijven van muziek voor een politiek spotje: “Als musicus ben ik apolitiek. Ik hou niet van vermenging van politiek en privé.”
Gem was afgelopen jaar vaak in de reclameblokken te horen met Good To Know You. Het nummer werd gebruikt in een commercial voor uitzendbureau Randstad. Zanger Maurits Westerik is verrassend genoeg van mening dat bekende oude hits het best werken voor de spots van de partijen: “Herkenning is heel belangrijk. Dat geldt helemaal voor producten en instituten die al lang bestaan. Als je jouw favoriete muziek hoort in een spotje, heb je meteen het idee dat het jouw politieke partij is.” Voor Westerik spingt het filmpje van GroenLinks er uit: “En wat een mooi nummer is dat.” Het hiphopspotje van de Christenunie vindt hij niks: “Je ziet dat de muziek te ver van de partij afstaat. De slogan ‘Stem Rou’ is oké, maar het liedje is helemaal niet leuk. Het klinkt veel te duister. Ze hadden beter een luchtige track kunnen maken.” Ook voor ‘Neem Mijn Hand’ van Vrienten en Junkie XL loopt Westerik niet warm. “Het is te zoet en bij de tekst ‘neem mij mee’ heb ik een slecht gevoel. Want de PvdA staat toch voor zelfbeslissing en nu blijkt ineens dat Wouter Bos je gaat leiden. Ik haak af.” Of de Gem man zich laat overtuigen door een reclamefilmpje valt sowieso te betwijfelen: “Ik lees liever het programma.”
Berend Dubbe van Bauer maakt ook toegepaste muziek en is voice-over voor Net5. Hij weet wel welk filmpje het slechtst is. Hij heeft ‘heel hard gelachen’ om het hiphopfilmpje van de Christenunie: “Dit lijkt wel een parodie op dit soort filmpjes. Hier kan Koefnoen niet tegenop. Maar ‘truth is stranger than fiction’, blijkt maar weer. Als Rouvoet op kantoor ‘yo!’ hoort, zegt hij waarschijnlijk ‘met de banjo’. Dit is heel slecht. Maar Dubbe heeft ook een favoriet: het clipje met Femke Halsema voor Groen Links. “Ze hebben in ieder geval niet de handen gebrand aan een Nederlandstalig nummer. Comin’ Home Baby van Mel Torme past hier heel goed bij. De partij is zelfs misschien iets te hip voor zo’n ‘square’ nummer. Hoewel het verkopen van politiek volgens Dubbe hetzelfde is als het verkopen van zeep, zal hij zelf niet zijn vingers branden aan een spotje voor een politieke partij: “En ook niet voor religie of seks,” voegt hij toe. Om vervolgens nog eens terug te komen op de Christenunie: “Toch is het knap. Het blijft wel hangen; het clipje is als een schop tegen je kanis. Ik denk dat ik op Rouvoet ga stemmen.”
De verkiezingen zijn 22 november.
Bekijk rechts de video's
Gerrie Arling, de helft van het duo Arling & Cameron maakte diverse tracks voor computerspellen. Hij vindt ‘Love Is All’ in het CDA-spotje goed werken: “Ze willen een soort ideale wereld creëren. De mens is niet meer ontvankelijk voor een serieuze benadering en dan kun je beter een goede sfeer neerzetten. Dat mis ik bij de SP.” Want de hiphoptrack op de site van de de Christenunie noemt hij een gewaagd experiment: “Maar het was goed geweest als de muziek ook leuk zou zijn. Dit klinkt geforceerd. Ik mis de positieve vibe die hiphop vroeger had. Rouvoet ziet er wel heel goed uit.” Arling ziet wel in alle spotjes een trend die jaren terug door de reclamewereld is ingezet: “Het is makkelijk scoren als je met de muziek een duik in het verleden neemt. Bij GroenLinks werkt dat ook heel goed. Het nummer van Mel Torme doet bij ouderen een belletje rinkelen en is voor jonge mensen vrijblijvend genoeg om voor muzak door te gaan. Als je een nummer van Franz Ferdinand zou gebruiken, zou je al bijna een mening geven. Torme maakt muziek zonder consequenties.” Zelf zou Arling niet te porren zijn voor het schrijven van muziek voor een politiek spotje: “Als musicus ben ik apolitiek. Ik hou niet van vermenging van politiek en privé.”
Gem was afgelopen jaar vaak in de reclameblokken te horen met Good To Know You. Het nummer werd gebruikt in een commercial voor uitzendbureau Randstad. Zanger Maurits Westerik is verrassend genoeg van mening dat bekende oude hits het best werken voor de spots van de partijen: “Herkenning is heel belangrijk. Dat geldt helemaal voor producten en instituten die al lang bestaan. Als je jouw favoriete muziek hoort in een spotje, heb je meteen het idee dat het jouw politieke partij is.” Voor Westerik spingt het filmpje van GroenLinks er uit: “En wat een mooi nummer is dat.” Het hiphopspotje van de Christenunie vindt hij niks: “Je ziet dat de muziek te ver van de partij afstaat. De slogan ‘Stem Rou’ is oké, maar het liedje is helemaal niet leuk. Het klinkt veel te duister. Ze hadden beter een luchtige track kunnen maken.” Ook voor ‘Neem Mijn Hand’ van Vrienten en Junkie XL loopt Westerik niet warm. “Het is te zoet en bij de tekst ‘neem mij mee’ heb ik een slecht gevoel. Want de PvdA staat toch voor zelfbeslissing en nu blijkt ineens dat Wouter Bos je gaat leiden. Ik haak af.” Of de Gem man zich laat overtuigen door een reclamefilmpje valt sowieso te betwijfelen: “Ik lees liever het programma.”
Berend Dubbe van Bauer maakt ook toegepaste muziek en is voice-over voor Net5. Hij weet wel welk filmpje het slechtst is. Hij heeft ‘heel hard gelachen’ om het hiphopfilmpje van de Christenunie: “Dit lijkt wel een parodie op dit soort filmpjes. Hier kan Koefnoen niet tegenop. Maar ‘truth is stranger than fiction’, blijkt maar weer. Als Rouvoet op kantoor ‘yo!’ hoort, zegt hij waarschijnlijk ‘met de banjo’. Dit is heel slecht. Maar Dubbe heeft ook een favoriet: het clipje met Femke Halsema voor Groen Links. “Ze hebben in ieder geval niet de handen gebrand aan een Nederlandstalig nummer. Comin’ Home Baby van Mel Torme past hier heel goed bij. De partij is zelfs misschien iets te hip voor zo’n ‘square’ nummer. Hoewel het verkopen van politiek volgens Dubbe hetzelfde is als het verkopen van zeep, zal hij zelf niet zijn vingers branden aan een spotje voor een politieke partij: “En ook niet voor religie of seks,” voegt hij toe. Om vervolgens nog eens terug te komen op de Christenunie: “Toch is het knap. Het blijft wel hangen; het clipje is als een schop tegen je kanis. Ik denk dat ik op Rouvoet ga stemmen.”
De verkiezingen zijn 22 november.
Bekijk rechts de video's