Tussenstand 3VOOR12 Plundert Musea: Bijzondere geluiden voor ieder bereikbaar

Liesbeth Esselink (Solex): “Je hebt geen thuisstudio meer nodig om iets goeds te maken”

Komende dinsdag wordt in Studio 80 in Amsterdam het eerste resultaat van het project 3VOOR12 Plundert Musea uitgereikt op vinyl aan de eerste twee winnaars. Reden om even een tussenstand op te maken. Wat vinden de mensen achter de schermen van de resultaten en wat voor zeldzame instrumenten zijn er in de toekomst te downloaden van de site?

Liesbeth Esselink (Solex): “Je hebt geen thuisstudio meer nodig om iets goeds te maken”

Komende dinsdag wordt in Studio 80 in Amsterdam het eerste resultaat van het project 3VOOR12 Plundert Musea uitgereikt op vinyl aan de eerste twee winnaars. Thuisproducers DJ Dulac en Messier 84 maakten volgens de vak- en publieksjury de beste tracks met samples van instrumenten uit musea. Het project, waarin klanken van unieke, historische instrumenten uit musea voor iedereen beschikbaar worden gemaakt, heeft al veel indrukwekkende resultaten opgeleverd, te vinden op 3voor12.vpro.nl/plundertmusea. Reden om even de tussenstand van het project op te maken met de twee initiatiefnemers achter het project en een bekende artiest die zich aan het experiment waagde. De oorspronkelijke bedenker van het project is Dick Rijken van de VPRO. Hij kwam op het idee voor Plundert Musea na een gesprek met iemand van het Wereldmuseum uit Rotterdam. “Zij vroeg zich af wat ze nog meer met hun collectie aan muziekinstrumenten zouden kunnen doen. Ik bedacht toen dat het leuk zou zijn om die op te nemen en de bezoekers van 3VOOR12 ermee te laten spelen. Uiteindelijk zijn we met de instrumenten van het Haags Gemeentemuseum begonnen en die van het Wereldmuseum komen er later nog bij. Het leuke is dat bezoekers inspirerende samples kunnen downloaden en meteen de culturele betekenis van een instrument meekrijgen.” Rijken zegt wel verrast te zijn door de resultaten van het project: “Over het algemeen vind ik de tracks erg leuk, maar bijna alle inzenders hebben alleen gebruik gemaakt van de samples die we aanboden. Dat was helemaal geen regel, maar blijkbaar vond men het een uitdaging om met het aanbod een heel nummer te maken. Daardoor lijken de tracks muzikaal wel wat op elkaar, het zit veelal in dezelfde sfeer.” Conservator Onno Mensink van het Haags Gemeentemuseum zegt dat hij een dubbel gevoel had over het samplen van ‘zijn’ instrumenten: “Ik ben helemaal niet thuis in de samplewereld, dus het was voor mij een beetje dubbel. Maar het mooie is dat instrumenten worden gerevitaliseerd en de klank ervan voor veel mensen bereikbaar wordt.” Mensink vertelt dat veel instrumenten uit de collectie nog moeten worden gesampled in samenwerking met specialisten. “Zo hebben we bijvoorbeeld de biwa, een platte viersnarige luit uit Japan. Het is een snaarinstrument in naam maar wordt door de Japanners bespeeld als een slaginstrument. Er kan een enorme klankrijkdom uit worden gehaald, maar daarvoor hebben we wel een deskundige nodig.” Liesbeth Esselink (Solex) treedt ook op tijdens de releaseparty van Plundert Musea. Ze zal onder andere haar eigen museumtrack live spelen. “Ik vond het een heel spannend project. Het lastige was alleen dat er vooral percussieve geluiden zijn gesampled. Het is heel moeilijk om daar iets melodieus uit te halen, dus dat was een extra handicap. Met de Philicorda heb ik er melodie in gebracht, die kon ik goed omhoog en omlaag pitchen. Ik hoorde het ook aan de meeste bijdragen, die zijn vooral erg ritmisch.” Het project maakt ook zichtbaar hoe makkelijk het is voor mensen thuis om op de computer muziek te kunnen maken, vindt Esselink: “Het is heel toegankelijk geworden, je hebt zelfs geen thuisstudio meer nodig om iets goeds te kunnen maken. Op zich is dat een leuke ontwikkeling, maar het betekent ook wel dat er een soort van wildgroei is. Er is veel zooi te vinden op internet. Het is daarom wel goed dat er hier een soort van selectie is waar mensen op hun favoriet kunnen stemmen.” Dick Rijken vertelt dat er afspraken gepland staan om instrumenten van het Wereldmuseum op te nemen. Dat museum beschikt over veel Afrikaanse instrumenten, een mooie aanvulling op de overwegend Europese/Aziatische collectie van het Haags Gemeentemuseum. We zijn nog lang niet klaar met die mooie klanken uit de musea. Wie wil horen wat er zoal geproduceerd is tot nu toe moet zeker naar het Plundert-feestje komen, dinsdag 16 mei in Studio 80 op het Rembrandtplein in Amsterdam. Tijdens de releaseparty in Studio 80 zijn er optredens van de twee winnende deejay’s, Dulac en Messier 84, en van Aron Friedman (Le Clic) en Sander Kerkhof (DJ Sandeman) die de leukste Plundert-tracks aan elkaar mixen met de beste house, hiphop en techno. Solex treedt live op en Onno Mensink komt iets vertellen over twee interessante instrumenten. De toegang is gratis, je kunt je opgeven via 3voor12pm@vpro.nl .