Spanning is er niet minder om voor Mr. Pinkpop Spanning is er niet minder om voor Mr. Pinkpop

Jan Smeets: “Met de Peppers kiezen we voor een duidelijke publiekstrekker”

Spanning is er niet minder om voor Mr. Pinkpop

Jan Smeets: “Met de Peppers kiezen we voor een duidelijke publiekstrekker”

Na een tegenvallende editie, qua bezoekersaantal en media-aandacht, lijkt Pinkpop 2006 weer ‘gewoon’ uit te verkopen. Het verbeterde en vooral drukke programma deed al 45.000 kaarten de deur uit vliegen, meldt festivaldirecteur Jan Smeets. Maar ondanks het goede nieuws blijft het spannend: “We moeten dit jaar uitverkopen, er is geen bezuiniging die ik kan wegstrepen.”

Jan Smeets: “Met de Peppers kiezen we voor een duidelijke publiekstrekker”

Het is een verschil van dag en nacht met vorig jaar, toen het programma van Pinkpop in de media nog eenzijdig werd afgekraakt. Met als hoogtepunt van het ‘Pinkpop-bashen’ een uitzending van Nova, waarin ‘deskundigen’ Gordon en Ruud de Wild het failliet van het festival verkondigden. Paul Witteman vroeg als klap op de vuurpijl aan Pinkpopdirecteur Jan Smeets waarom hij geen topgroep als Gorillaz had geboekt. Inderdaad, de band bestaande uit cartoonfiguren die eigenlijk niet op toer gaat. Het verschil met toen en nu is dus heel duidelijk voor Smeets: “Het is een totaal andere sfeer. Alle artikelen in de pers en ook de radio zijn heel positief. Ik heb vorig jaar op een gegeven moment geroepen: ‘De kist en het graf zijn besteld. Zet jij maar de bloemen erop, dan hebben we het gehad.’ Uiteindelijk vond iedereen het een heel leuk tuinfeest.” Volgens Smeets was het van meet af aan duidelijk dat Pinkpop 2005 minder zou worden: “Vorig jaar heb ik al bij de persbijeenkomst in Paradiso gezegd dat ik niet ging uitverkopen. Ik had pas 21 namen en nog geen highlights, die zochten we nog. Vanaf dat moment ben ik al gaan denken aan het tweede en derde scenario.” Een festival dat een jaartje minder loopt stelt de organisatie meteen voor allerlei beslissingen, zegt Smeets: “We hebben heel lang nagedacht of we een Pinkpop net als 2005 maken, gewoon kleinschalig met 20.000 mensen. We zouden dan twee dingen moeten doen. Het programma moest goedkoper, want dat was vorig jaar ook heel duur. Aan de entreeprijs zou dan ook moeten worden gesleuteld.” Op het moment dat de Red Hot Chili Peppers zich aanboden heeft Smeets de knoop kunnen doorhakken: “Toen heb ik ervoor gekozen om dat te gaan doen wat al mijn collega’s in het buitenland doen, Rock Werchter, Roskilde, Rock am Ring. Die kiezen allemaal voor een duidelijke publiekstrekker, dus daar gaan wij ook voor.” Dit jaar loopt dan ook veel beter met de kaartverkoop, zoals al eerder bericht op 3VOOR12. Bands als Franz Ferdinand, dEUS, Editors en natuurlijk de Peppers zullen als vanouds hele volksstammen laten afdalen op het festivalterrein Megaland in Landgraaf. Volgens Smeets ligt de kaartverkoop op schema en zijn er nu 45.000 tickets verkocht. Je zou zeggen dat het heel wat druk van de ketel haalt, maar dat ervaart de Pinkpopdirecteur niet zo: “De spanning is er niet minder om, want ik moet echt 60.000 kaarten verkopen. Er is nu geen bezuiniging die ik kan wegstrepen. Het dreigt uit te verkopen en dat betekent dat je het hele terrein moet gaan benutten, met alle kosten van dien.” Ondertussen is er genoeg ander werk te doen voor de festivaldirecteur. Zo leest hij alle teksten door voor de festivalbijlagen die binnenkort verschijnen in LiveXS en Metro. “Die stukjes wil ik als eindverantwoordelijke wel even controleren. Er moet niet in staan dat Pinkpop in 1972 is begonnen, of dat de camping op een andere plek is.” Verder worden er wat aanpassingen gedaan aan het terrein en wordt ervoor gezorgd dat de beoogde 60.000 bezoekers snel kunnen worden geholpen bij de verschillende stalletjes. Want die 60.000 hoopt Smeets zeker te halen. Laten we duidelijk zijn: de grootste droom van elke organisator, of je nou busreizen organiseert of een filmvoorstelling, is om uit te verkopen.”

Nu op 3voor12