Nieuwe campagne: “Echte muziekfans betalen voor downloads”

Wouter Rutten (NVPI): “Er moest een soort van muzikale wegwijzer komen”

De Nederlandse muziekindustrie is op maandag 1 mei begonnen met een campagne om betaalde downloadwinkels op internet te promoten. Op twintig legale downloadsites mag het 'True Fan' logo worden geplaatst. Wouter Rutten (woordvoerder NVPI): "Er is zoveel gesodemieter over online muziek geweest, dat mensen nu denken dat er iets mis mee is."

Wouter Rutten (NVPI): “Er moest een soort van muzikale wegwijzer komen”

In plaats van een nieuwe campagne tegen het illegaal downloaden van muziek, gooit de Nederlandse brancheorganisatie voor de entertainmentindustrie, de NVPI, het over een andere boeg. De campagne ‘True Fan File’ is op maandag 1 mei gestart en heeft als doel duidelijkheid te scheppen in het oerwoud van downloadsites op internet. ‘True Fan File’ wordt ondersteund door BN’ers als Guus Meeuwis, Trijntje Oosterhuis en Lange Frans. “Door te betalen voor de downloads ondersteunt u de artiesten zodat zij nog meer nieuwe, unieke en mooie muziek kunnen maken,” staat te lezen op de site van de campagne. De implicatie is duidelijk: echte fans betalen voor muziek van hun helden. Wouter Rutten, woordvoerder van de NVPI, legt uit waarom de aandacht wordt gevestigd op de betaalde downloadsites: “Er is de afgelopen jaren zoveel gesodemieter over online muziek geweest, dat mensen nu denken dat er iets mis mee is. Daarom vonden wij het nodig dat er een soort muzikale wegwijzer op internet verscheen.” De NVPI heeft 28 legale downloadsites geselecteerd die als betrouwbaar te boek staan en daarom het True Fan-logo mogen voeren op hun homepage. Hieronder vinden we onder andere iTunes, FreeDownloadShop, MSN Music en Download.nl. Het is de bedoeling dat de geselecteerde downloadwinkels het logo van de campagne op hun site plaatsen. “Allofmp3.com is bijvoorbeeld een heel bekende partij die geen logo van ons krijgt. Dat is ook een betaalde site, maar hun aanbod is niet legaal.” Artiesten die MP3’s van hun eigen werk gratis aanbieden, mogen het logo van de True Fan-campagne voorlopig niet gebruiken. “We parkeren nu even de verzoeken die binnenkomen van mensen met een eigen legaal aanbod en kiezen ervoor om eerst het logo bekend te maken bij de betaalde sites,” zegt Rutten. Een clandestiene website kan het logo van de campagne natuurlijk altijd misbruiken, maar die krijgt dan wel de NVPI achter zich aan: “Het logo wordt beschermd door het auteursrecht. Als iemand daarmee aan de wandel gaat, krijgt hij het met ons aan de stok. Daar gaan we wel bovenop zitten. Bovendien, als iemand eraan twijfelt of het logo ergens hoort te staan of niet, dan kan hij altijd kijken op de volledige lijst met goedgekeurde sites op truefan.nl.” De keuring van de websites op veiligheid en betrouwbaarheid is gedaan door de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie. “Je kunt er van op aan dat de partijen die nu meedoen allemaal door de keuring van Thuiswinkel zijn gekomen. Zij kunnen er een uitspraak over doen of bepaalde sites met creditcardgegevens lopen te sjoemelen. Daar kunnen wij als platenmaatschappij weinig over zeggen,” vertelt Rutten. Als een gebruiker van de geselecteerde sites toch op een of andere manier wordt gedupeerd, dan moet hij aankloppen bij de geschillencommissie van Thuiswinkel. Er is geen schadefonds, meldt de woordvoerder. De campagne wordt volgens Rutten ook in de gaten gehouden in de rest van Europa: “Met name vanuit de Britse organisatie, de BPI, wordt er goed naar ons gekeken. Er zijn daar de laatste jaren heel wat initiatieven gesneuveld, omdat zij het gedeelte van de consumentenbescherming nooit goed kregen. Wij hebben het hier intussen toch maar voor elkaar gebokst.”