Als muzikaal coördinator van Holland Festival reist Lieven Bertels heel de wereld over, op zoek naar vernieuwende acts. Toen het festival zestig jaar geleden het licht zag, was één van de doelstellingen dat er altijd vernieuwing moest worden gebracht. Dat probeert Bertels op muzikaal vlak nog steeds te bewerkstelligen. Door te zoeken naar originele kruisbestuivingen hoopt hij nieuwe genres bij het festival te betrekken en een nieuw publiek aan te spreken. Hij wordt daarbij geholpen door zijn vrije muzikale opvoeding. Zijn ouders haalden voor geen enkel genre zomaar hun neus op.
“Mijn vader hield erg van mainstream-jazz en soul,” vertelt Bertels. Hij groeide op in Belgisch Limburg met beide ouders, een oudere broer en een jongere zus. Zijn hele familie zat in het onderwijs en bijna was hij daar zelf ook in beland. “Betweten is nu eenmaal een familietrekje van ons,” weet Bertels. Maar dat verhinderde het gezin niet om ook van elkaar te leren. Zijn broer liet hem naar Frank Zappa luisteren en zijn ouders namen hem mee naar voorstellingen. Bertels: “We gingen vaak met de hele familie een uitje maken. Dat kon naar van alles zijn. Een Nederlandse cabaretier, een klassiek concert. Alles kon boeien.” De familie was afhankelijk van het plaatselijke aanbod, maar liet zich daarmee dan ook graag verrassen.
Die instelling wenst Bertels ook voor zijn eigen publiek. “Ik hoop dat ze een blindelings vertrouwen kunnen hebben in wat wij doen en dan ook blindelings ergens in kunnen stappen.” Hij wil het publiek met zoveel mogelijk nieuws laten kennis maken. Moderne platenzaken zijn daar erg geraffineerd in. “In de cd-winkelketen FNAC in Frankrijk kun je bijna geen genre bereiken zonder eerst langs drie andere genres gelopen te zijn,” vertelt hij. “Hoe specialistischer je smaak, des te dieper moet je de winkel inlopen en des te meer wordt je dus geconfronteerd met andere muziek alvorens je doel bereikt te hebben.”
In zijn studententijd was Bertels geen wilde. Hij ging, zoals veel Belgische studenten in die tijd, nog ieder weekend naar zijn ouderlijk huis. Zelfs toen Bertels in Engeland zat voor een uitwisseling, bleef hij aan de brave kant. “Ik heb nu eenmaal geen extreme kicks nodig om ergens van te genieten,” vertelt hij. Waar hij wel van kan genieten, is erg uiteenlopend. Het kan de jazz van Keith Jarred, de pop van Radiohead, maar ook het avantgardistische gekraak van Aphex Twin zijn. Laatstgenoemde kwam hij vorig jaar tegen op het Sonàr festival in Barcelona. Hij zocht tevergeefs contact met hem. Nadat Aphex Twin een pilaar had omhelsd en tegen een muur had gepraat, hield Bertels het maar voor gezien: “Ik hou meer van mensen die zichzelf zijn. Of Aphex Twin het speelt of dat hij werkelijk zo is, weet ik niet.”
Toch staat er weer een project met Aphex Twin in de planning, want Holland Festival wil van haar elitaire imago af. Bertels: “We zijn afgelopen jaar een andere koers gaan varen met een muzikalere programmering,” legt hij uit. “Doordat we in het Muziekgebouw aan het IJ zaten, hebben we ook een duidelijke plaats in de stad gekregen.” Het project dat hij met Antony (van The Johnsons) in de planning had, komt dit jaar helaas te vervallen. “Door zijn daverende succes afgelopen jaar met een uitverkoht Carré heeft de platenmaatschappij hem gepushed nog een album op te nemen. Dus zijn alle shows gecanceled.” Maar net als alle goed projecten, blijft ook deze in de planning staan bij Lieven Bertels.
Brede muzieksmaak Lieven Bertels met paplepel ingegoten
Muzikaal coördinator Holland Festival haalt nergens zijn neus voor op
Lieven Bertels houdt als muzikaal coördinator van Holland Festival van allerlei soorten muziek. Het kan avant-gardistisch zijn als Vert of Aphex Twin, jazzy als Keith Jarrett, of poppy als Radiohead. Zijn ouder hebben hem nu eenmaal zo opgevoed. Nergens zomaar je neus voor ophalen, was het devies.