Ahoy Open Air afgeblazen door gebrek aan belangstelling

Eerste grote buitenfestival van The Alternative valt in het water

Het moest de aanzet worden voor een eigen buitenfestival van boekingskantoor The Alternative: Ahoy Open Air. Een dikke maand voor de eerste editie zijn er echter zo weinig kaarten verkocht voor het festival dat organisator Willem Venema geen andere mogelijkheid ziet dan het hele feest af te blazen. Of zoals hij het zelf zegt: "De opzet is gewijzigd."

Eerste grote buitenfestival van The Alternative valt in het water

Het moest het eerste grote buitenevenement worden van de door Mojo verstoten en blijvend rebelse boeker Willem Venema en zijn kantoor The Alternative. Een nieuw evenement met plek voor 20.000 bezoekers, met als absolute kraker Live op een buitenpodium en daarna een after party met James Brown als uitsmijter. Maar door gebrek aan belangstelling gaat het hele feest nu niet door; Ahoy Open Air is een dikke maand voor haar eerste editie afgelast. Zelf wil Venema het zo niet noemen. "De set-up is gewijzigd." Hij wil het ook geen festival noemen, maar "een openlucht concert". Toch is er voor de buitenstaander niet veel meer van te maken: het hele feest met veertien bands op het programma is geschrapt en vervangen door afzonderlijke optredens van de belangrijkste bands op het affiche. Live speelt nu op 28 juni in Ahoy, James Brown op 1 juli. De optredens van Eels en G. Love & Special Sauce zijn verplaatst naar de Oosterpoort in Groningen en de Utrechtse Tivoli, beide op 1 juli. Voor een aantal andere bands wordt nog een alternatief gezocht. De teller voor Ahoy Open Air liep de eerste dag al vast op 123 tickets en is eind mei niet verder gekomen dan een schamele 2500 kaarten. Daarnaast speelde er na een uit de hand gelopen dance evenement in de Ahoy een probleem op met al verleende vergunningen. Na klachten van omwonenden over geluidsoverlast van het dancefeest leek ook Ahoy Open Air zich op te moeten maken voor klagende omwonenden. Even overwoog Venema nog om het hele evenement naar binnen te verplaatsen. "Maar de drie podia die ik nodig heb om alle acts kwijt te kunnen, kan ik binnen niet kwijt." De belangrijkste bands een eigen concert geven en het buitenfeest afblazen bleef de enige optie. Hoe groot de financiële strop voor het kantoor van Venema is, moet nog blijken. De nieuwe opzet kan niet verhinderen dat het mislukken van het oorspronkelijke plan hard zal aankomen, geeft hij toe. "Wat de consequenties zijn voor de toko weet ik niet. Bij Mojo had ik wellicht de ruimte gehad om er in te investeren en het een paar jaar vol te houden. Maar zo'n brede rug heb ik nu niet. Het zal zeker gevolgen hebben." Ahoy Open Air was Venema's eerste aanzet tot een eigen festival, dat een jaarlijks terugkerend evenement moest worden, zo vertelde hij in februari nog tegen 3VOOR12. Het idee achter de formule leek kinderlijk simpel. Venema: "Twee jaar geleden verkocht Live in no time Ahoy drie keer uit. Dit jaar waren de kaarten voor het optreden in de Music Hall binnen een dag weg. Datzelfde geldt voor James Brown in de Amsterdamse Paradiso. Tickets van 75 euro schrikten fans niet af om ook die zaal tot de nok toe te vullen." Hoe logisch zou het niet zijn als je die twee bands bij elkaar pakt en er nog een paar andere goede lopende acts bijzet? "Maar de som van delen levert kennelijk niet meer op dan de losse delen zelf." Venema blijft daarover heel verbaasd: "Als ik die bands apart boek, ben ik de kaarten zo kwijt, maar voeg je ze samen voor een vergelijkbaar bedrag, dan hebben de mensen er geen zin meer in. Dat is toch raar?" Toch was juist dat al de eerdere kritiek op Ahoy Open Air: een festival is meer dan een verzameling acts en Ahoy Open Air een evenement waar je je moeilijk mee kan identificeren. Tel daarbij op dat in het bewuste weekend ook andere alternatieve en heel populaire festivals als Awakenings en Rock Werchter plaatsvinden, waarbij die laastste zelfs Venema's voornaamste troef Live op het programma heeft staan, en het tegenvallend aantal verkochte kaarten lijkt een stuk minder verrassend.