Weinig Nederlandse tv-shows boeken nog bands Weinig Nederlandse tv-shows boeken nog bands

Franz Ferdinand bij Barend & Van Dorp, 50 Cent bij Raymann Is Laat

Weinig Nederlandse tv-shows boeken nog bands

Franz Ferdinand bij Barend & Van Dorp, 50 Cent bij Raymann Is Laat

Vorige week dinsdag 14 maart was Franz Ferdinand te gast bij Barend & Van Dorp. Voor 3VOOR12 lezers wellicht een opmerkelijke combinatie, voor de band een prima mogelijkheid om in een Nederlands tv-programma te spelen. Zijn er eigenlijk genoeg Nederlandse tv shows voor artiesten uit binnen- en buitenland? Niet in vergelijking met de rest van de wereld.

Franz Ferdinand bij Barend & Van Dorp, 50 Cent bij Raymann Is Laat

Dinsdag 14 maart kwamen de Schotse heren van Franz Ferdinand naar de talkshow van Barend & Van Dorp, voorheen het kijkcijferkanon. Zonder dat de band verder in Nederland optrad. Ferenc Kleinegris, muziekredacteur bij Barend en Van Dorp: "Ze deden op dat moment een tv-tour, ook langs Frankrijk en Duitsland. Vandaar dat ze bij ons kwamen." Er zijn in Nederland nauwelijks talkshows waar bands kunnen optreden. Tegen de bands wordt vermoedelijk verteld dat de show van Barend & Van Dorp "The Dutch Jay Leno" is, maar het is toch op je kiezen bijten als Frits Barend in zijn steenkolen Engels een band aankondigt waar hij nooit van heeft gehoord. Zo kondigde hij enkele jaren geleden The Manic Street Preachers aan als 'Manic Straight Preachers'. Arthur van der Werf, werkzaam bij Munich Records die de zaken van Franz Ferdinands platenmaatschappij Domino regelt binnen Nederland, zegt over het optreden van Franz Ferdinand bij een talkshow als Barend & Van Dorp: "Zoveel tv-shows zijn er niet in Nederland waar bands nog kunnen spelen. Of het zin heeft qua doelgroep om Franz Ferdinand bij Barend & Van Dorp neer te zetten, is een andere verhaal. Ik wil namelijk zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met Franz Ferdinand, dus alle aandacht telt. Zo'n optreden bij een talkshow heeft echt zin als het onderdeel is van meer; een actie of het uitbrengen van een single. In dit geval ging het samen met de release van de single The Fallen. Maar ik kan nou niet zeggen of de verkoop van de single beïnvloed is door het televisie optreden. Optredens voor Nederlandse televisieprogramma's zijn niet echt speerpunten van een campagne. Zeker omdat er geen grote shows zijn waarbij je je als band in de kijker kan spelen. In Engeland ligt dat anders." Marcel Haug is muziekredacteur bij het NPS programma Raymann Is Laat en boekt alle artiesten voor het programma. "Ik probeer eigenlijk zo breed mogelijk te programmeren. Ons programma heeft een multicultureel karakter. Maar ook dEUS, al komt de band niet van ver, past bij ons programma." Haug is al vanaf het begin bij het programma betrokken. "Vijf jaar geleden was het lastiger, moest ik echt actief rondbellen om elk seizoen artiesten in de show te krijgen. Maar nu heeft Raymann toch een reputatie opgebouwd. We hebben best wel wat grote namen geprogrammeerd. 50 Cent bij Tante Es (presentator Jörgen Raymann verkleed als Surinaamse tante, red.) was natuurlijk absurd." En zo kan het programma inmiddels bogen op grote namen. Iets waar Haug best trots op is. Zijn favorieten waren Michael Franti, The Dears, Dizzee Rascal, Orchestra Baobab, dEUS, Bettye LaVette. "Maar vooral Kanye West was te gek. Ook omdat hij later nog een keer is geweest, terwijl hij andere tv-shows schijnt te hebben afgezegd." Het programma werkt voor de muzikale bijdragen zonder budget. "Het is voor de bands pure promotie, wij leggen geen bedrag neer om koste wat kost grote artiesten te programmeren." Ferry Roseboom van Excelsior Recordings (Gem, Spinvis, Solo, zZz en anderen): "Er zijn eigenlijk te weinig tv-shows die aandacht besteden aan bands, wat heel gek is. Zeker voor mensen buiten Nederland is zoiets moeilijk te begrijpen. Televisie is fucking belangrijk, net zo belangrijk als internet. De Wereld Draait Door, maar ook Goedemorgen Nederland bieden nog enigszins ruimte. Als Solo bij De Wereld Draait Door zit, merk je dat de volgende dag aan de bestellingen van de platenwinkels." "Een optreden in een tv-show kan de doorslag geven als het onderdeel is van een grotere campagne," stelt ook Lesley Grieten, boeker van boekingskantoor Agents After All (Racoon, The Sheer, Blues Brother Castro e.a.). "Als iemand een band in een tv-show heeft zien optreden, de volgende dag hetzelfde liedje op de radio hoort en dan in de mediamarkt een foldertje ziet met het cd-hoesje, dan werkt het. Maar je hebt met verschillende doelgroepen te maken, natuurlijk. Een tv-show op JetX of een rol in een soap betekent niet dat je de volgende dag Paradiso kan uitverkopen. In het geval van Franz Ferdinand kan ik me voorstellen dat het werkt als ze net een single uit hebben en dit jaar ook nog op Lowlands of Pinkpop staan. Dan kan je niet om die band heen." N.B.: In tijden van weleer had de VPRO ook haar eigen muziekprogramma op de televisie, Sjef van Oekels Discohoek. Heden ten dage schier ondenkbaar, met die omvallende décorstukken, beroerd camerawerk en een scheldende Dolf Brouwers als Sjef van Oekel. Bands die van heinde en verre kwamen, belandden nietsvermoedend in een hectische televisieshow van Wim T. Schippers en Wim Verlinden. Fenomenaal is het optreden van Captain Beefheart, door van Oekel aangekondigd als Kapitein Biefstuk. In deze uitzending is te zien hoe Don van Vliet (zoals Captain Beefheart echt heet) beroerd playbackt en een prijs in ontvangst neemt om er even later op te bijten. De aflevering is online te bekijken via de link op deze pagina.

Nu op 3voor12