Indie-labels vinden hun weg naar de spellenindustrie

Nog genoeg ruimte voor punk-attitude in wereld van de games

Onlangs werden zowel zZz als Voicst getekend voor wereldwijd verkochte computerspellen. Steeds meer independents vinden hun weg naar de nog jonge spelletjesindustrie. Doordat de doelgroep van deze spelletjes veel duidelijker af is getekend, hoeven de spellenproducenten minder te letten op wat het grote publiek wil, en kunnen er dus grotere muzikale risico's genomen worden.

Nog genoeg ruimte voor punk-attitude in wereld van de games

Steeds meer onafhankelijke platenlabels vinden hun weg naar de computerspellen-industrie. Onlangs werd zZz getekend voor Driver 4 van Atari en Voicst voor FIFA World Cup 2006 van Electronic Arts, met het nummer Whatever You Want From Life. De wereld van de games is tot nu toe nog vrij onontgonnen gebied gebleven voor kleinere bands, maar langzamerhand ontdekken zowel spelletjesontwikkelaars als de muziekindustrie, dat er veel vraag is naar onbekende artiesten in de almaar groeiende spellenindustrie. Bovenaan de playlists van toonaangevende spellen prijken namen als Franz Ferdinand, Kaiser Chiefs, Hot Hot Heat, Amon Tobin en Junkie XL. Seb Thomas van het Britse Nimrod Productions is een belangrijk pleitbezorger voor minder bekende bands. Zijn bedrijf levert de meeste muziek voor Atari Games en is verantwoordelijk voor het pluggen van zZz. Thomas' keuze viel op de Badhoevendorpse baardrockers, omdat hun track OFG volgens hem perfect past bij het spel Driver 4. "De eerste helft van Driver 4 speelt in 1978, de tweede in 2006. De gruizige sfeer van zZz-muziek is precies wat de spelletjesmakers zochten, omdat het die twee tijdsbeelden met elkaar verenigt", vertelt Thomas. Hij ziet zichzelf graag als een rebel tegen de majors. Met Nimrod Productions probeert hij waar mogelijk independent labels te tekenen. Maar dan wel voor hetzelfde geld als bekende bands zouden krijgen. Want daar schort het volgens Thomas nog wel eens aan in deze industrie. "Veel onbekende bands wordt wijsgemaakt dat ze blij moeten zijn met de exposure die een game ze geeft", zegt hij. "Maar ze zijn even waardevol voor het spel als bekende artiesten." Zelf heeft Thomas ook een tijd lang voor een indielabel gewerkt en hij ziet zijn werkzaamheden voor Nimrod Productions als een uitgelezen kans om iets te doen voor de scene. Volgens hem is de spellenindustrie nog redelijk ongecorrumpeerd vergeleken bij andere takken waar muziek een rol speelt. "Sinds 1950 zijn popartiesten systematisch uitgebuit," zegt hij. "Maar bij games is er nog veel meer open wat betreft vernieuwing en de machtsblokken zijn nog minder goed afgetekend dus is er meer ruimte voor een echte punk-attitude." Massive Music was verantwoordelijk voor het tekenen van Voicst voor een Heinekenreclame. Het bedrijf houdt zich vooral bezig met het zoeken en produceren van muziek voor televisiereclame en film. Vergelijkbaar met Nimrod Productions dus, alleen doet Massive Music nog niet zoveel met games. "We zijn er nog niet zo mee bezig, maar hebben plannen voor de nabije toekomst," zegt Joep Beving van Massive Music. "Wij zien ook wel de nieuwe mogelijkheden die de spellen met zich meebrengen. Maar het vergt flink wat research, omdat hier in Nederland vrijwel geen games worden ontwikkeld." De spellenindustrie kan volgens Beving grotere risico's nemen in hun muzikale keuze dan bijvoorbeeld de reclamewereld, omdat de doelgroep veel duidelijker is afgetekend. "Voor televisie moet altijd veel meer rekening worden gehouden met het aanspreken van een groot publiek. Bij het gamen heb je minder te maken met het halen van kijkcijfers," legt hij uit. Bovendien komt bepaalde muziek in een spelletje beter tot zijn recht dan op televisie. "Zo heeft Amon Tobin van Ninja Tunes de muziek gemaakt voor het schietspel Splinter Cell Theory, waar de sfeer van zijn muziek perfect op aansluit." Het belang van credibility is volgens Beving überhaupt toegenomen in de muziekwereld. "Vroeger werd smaak van boven af opgelegd," legt hij uit. "Maar met de komst van internet is de smaak van het individu steeds duidelijker geworden en wordt er veel meer gelet op wat er onder de mensen eigenlijk leeft." Volgens hem zal de vrijheid die in de spellenindustrie al voelbaar is ook effect hebben op de reclamewereld. "Als bedrijven zien dat marketing strategieën met credibility als drijfveer goed werken, zullen ze die vanzelf overnemen." Tjeerd Bomhof, de zanger van Voisct, is lang geleden gestopt met intensief gamen. "Ik speelde zoveel spelletjes op de PC, dat ik er echt aan verslaafd was", geeft hij toe. Dus besloot hij op zijn elfde het computerscherm de rug toe te keren. Gelukkig maar, want wie weet wat er anders van zijn muziek terecht was gekomen. Maar hij ziet wel in dat zijn band met een nummer in de World Cup editie van FIFA een heleboel mensen kan bereiken over de hele wereld. "De muziek van een game heeft grote impact op kids", vertelt hij. "Zo had mijn neefje van negen laatst nog Bloc Party ontdekt omdat hij ze in een spelletje had gehoord!" Zelf houdt Bomhof het bij de bliepjes van Pac Man dat hij onlangs op zijn laptop heeft gezet. Gamen verleer je immers nooit...