Exportplan China voor Nederlandse bands: straks Epica in Peking? Exportplan China voor Nederlandse bands: straks Epica in Peking?

Student Arjan de Mooij schrijft afstudeerscriptie over de mogelijkheden van Epica en Baggabownz in China

Exportplan China voor Nederlandse bands: straks Epica in Peking?

Student Arjan de Mooij schrijft afstudeerscriptie over de mogelijkheden van Epica en Baggabownz in China

Arjan de Mooij, inmiddels afgestudeerd aan de Hogeschool Inholland (Media & Entertainment Management), behaalde onlangs een tien voor zijn scriptie. Tijdens zijn stage bij Transmission Records kwam het idee opborrelen om China als afzetmarkt voor o.a. Epica, wat resulteerde in het exportplan China ‘Een kwestie van anders denken…?!’.

Student Arjan de Mooij schrijft afstudeerscriptie over de mogelijkheden van Epica en Baggabownz in China

Arjan de Mooij studeerde onlangs af aan de Hogeschool Inholland aan de faculteit Media & Entertainment Management. Nog niet zo heel lang geleden liep De Mooij stage bij Transmission Records, de platenmaatschappij waar onder andere Epica is ondergebracht. Van het een kwam het ander en zo schreef Arjan de Mooij zijn scriptie met als grondvraag: “Hoe kan Transmission Records haar artiesten succesvol exploiteren op de Chinese markt in 2006?” Misschien een niet voor de hand liggende keuze. Toch: anno 2006 is China ontwikkeld tot een wereldmacht. In 2050 zal het land zelfs de Verenigde Staten voorbij zijn gestreefd, kunnen we lezen in de scriptie. Of tegen die tijd kreupele bejaarden in de voorsteden van Peking naar de gouwe ouwe van Epica luisteren zullen we moeten afwachten, maar dat de markt groeit is interessant genoeg voor ondernemers, dus ook in de popmuziek. “De huidige Chinese maatschappij heeft twee kanten,” legt De Mooij uit aan 3VOOR12. “Aan de ene kant wordt het nog geregeerd door een conservatieve communistische staatspartij die zo’n beetje alles controleert, daar staat tegenover dat de ontwikkelingen op het gebied van multimedia explosief is.” En dus bekeek Arjan de Mooij middels een uitgebreid onderzoek de eventuele mogelijkheden en kansen. “Ik wilde me concentreren op de bands Epica en Baggabownz,” verklaart Mooij. “Epica doet het goed als gothic/rockmetal band en Baggabownz is goed te positioneren naast het Amerikaanse Linkin Park, dat behoorlijk bekend is in China.” Voor zijn onderzoekswerkzaamheden raadpleegde hij talloze bronnen, zoals , R2G (de eerste succesvolle Chinese digitale muziekdistributeur) Channel V (De Chinese TMF), Painkiller (Chinees metalmagazine) en de zanger en bassist van Monokino die in mei 2006 tourde in China. Uit De Mooijs scriptie blijkt dat maar liefst 95% van de fysieke verkopen van cd albums illegaal is. “Onder copyright verstaan Chinezen vooral het recht om te kopiëren,” legt Mooij schertsend uit. Het eenpartijstelsel van de communistische CCP maakt het allemaal niet makkelijker. Slechts 1000 verschillende uitgaven van buitenlandse acts per jaar zijn bijvoorbeeld toegestaan. Het bleek dat zelfs de weinig compromisvolle muziek van Charlotte Church niet door de censuur kwam omdat haar teksten religieus getint zijn. Hoe liggen de kansen dan in China voor Epica? Mooij: “Er is in China niet zoiets als een middenklasse die zichzelf in staat kan stellen om platen te kopen. Slechts 5% van de totale albumverkoop is buitenlands product. Maar muziek via mobiele telefoons wordt echt enthousiast ontvangen, ze zijn daar gek van ringtones en karaoke-videoclipjes via de telefoon.” Zoals te lezen is in de scriptie: in 2004 is een omzet behaald van ongeveer 200 miljoen euro in de mobiele content markt. De markt is daarmee bijna lucratiever dan de gehele fysieke Chinese audio-markt bij elkaar. “We zullen Epica en Baggabownz moeten positioneren in de niche-markt. De metalindustrie is behoorlijk ontwikkeld in China.” De scriptie werd voldaan 'in opdracht van Transmission', maar het net zo goed een andere partij kunnen zijn. Voor de studie, Media & Entertainment Management is het gebruikelijk om het in opdracht te doen. "Het had ook Buma Cultuur of MusicXport van het NPI kunnen zijn," zegt Mooij. ‘Strategic marketingmanager’ Willem van Starrenburg van Transmission Records (Epica, Baggabownz) ziet het exportplan als een blauwdruk. “De markt in China groeit enorm. Wij zien vooral mogelijkheden in een combinatie van muziek, merchandise, en shows. Maar het is nog niet zo dat we morgen gelijk al naar China vliegen met Epica. We zullen ons huiswerk goed moeten doen. Ik heb al wel eerder ervaring opgedaan in Indonesië, dus de enorme omvang van de cd-piraterij is me niet vreemd. Dat vind ik trouwens een van de grappigste vondsten in de scriptie: Copyright is the right to copy, als teken hoe men in China over het intellectuele eigendomsrecht denkt.” Arjan de Mooij gaat binnenkort graag verder met de materie, maar eerst maar even een paar weken vakantie na zijn afstuderen. “Er is veel positieve aandacht voor. De ambassade in China heeft me ook al benaderd…”

Nu op 3voor12