Sven Väth heeft met ruim vijfentwintig jaar achter de draaitafels een onuitwisbare stempel gedrukt op het internationale deejaybestaan. Nog lang voordat Tiësto in zijn lokale drive-in stond te ploeteren, had Väth al een top tien hit gescoord en was hij één van de eerste deejays in eigen land sterstatus verwierf. En nog steeds staat Sven Väth te boek als de populairste deejay van Duitsland. Zelfs op de internationale deejaylijsten staat hij hoog genoteerd. Het Cocoon-imperium dat hij heeft opgezet, bestaande uit een boekingskantoor, een platenlabel en een van de modernste clubs van Europa, geeft hem bovendien een niet te versmaden machtsblok in de Duitse dancescene.
Het begon allemaal toen een zeventien jaar oude Sven door zijn moeder werd gevraagd om in de Frankfurtse club van zijn ouders te komen draaien. Daar leerde hij eind jaren zeventig, begin jaren tachtig wat het betekent om een publiek aan het dansen te houden. Midden jaren tachtig scoorde hij een hit met Electrica Salsa, waardoor hij landelijk bekend werd. Toen de house en techno opkwamen in Duitsland, was Väth een van de eerste deejays die deze stijlen draaide. Zodoende werd hij het icoon van een nieuwe Duitse jeugdcultuur.
Väth zoekt niet een bepaalde stijl voor de muziek op Cocoon. Het label, dat nu aan zijn vijfde (E-) compilatie toe is, moet meer een beeld geven van al het relevante wat zich afspeelt in de dancemuziek op dat moment. Dat kan house, techno, minimal, of zelfs trance zijn. "Er bestaat trouwens een misverstand over de term trance," vindt Väth. "De echte trancemuziek is minimal," stelt hij. "Want alleen percussie krijgt je in een ware toestand van trance, en niet de voorgekauwde popdeuntjes die de meeste mensen als trance beschouwen." Maar Väth houdt wel van emotie in de muziek. Het liefste zingt hij mee op de platen die hij draait. "Een goede melodie kan je opbeuren of je juist melancholisch maken." En die emotie-overdracht vindt Väth cruciaal voor het bespelen van een dansvloer.
Nederland heeft volgens Väth veel artiesten die dat gevoel in de platen brengen. "Nederlandse artiesten weten vaak een brug te slaan met Chicago en Detroit. Denk bijvoorbeeld aan de platen op 100% Pure, van Shinedoe en 2000 And One." Maar ook in labels als Clone en Bunker ziet Väth veel toekomst en in technoproducer Joris Voorn. "Bovendien heb ik een hele specale band met het Nederlandse publiek," zegt hij. "Onze Cocoontenten, op festivals als Mysteryland en New Frontiers, zijn altijd erg succesvol geweest."
In de toekomst wil hij hier meer in het clubcircuit draaien. "Nederlad kent mij alleen maar van de grote evenementen. Maar ik ben eigenlijk een clubdeejay." Nu zijn mix-cd Sound Of The Sixth Season al weer een tijdje uit is, wordt het tijd om nieuwe artiesten te verzamelen voor de F-Compilatie van Cocoon. Wie weet gooit Väth het dan weer over een heel andere muzikale boeg.
Beluister nu het volledige interview dat 3VOOR12 met Sven Väth hield. Of natuurlijk de daverende set die hij onlangs draaide in 11.
Sven Väth zoekt emotie in zijn muziek
“Minimal is de ware trance”
Emotie is wat de Duitse technokoning Sven Väth in zijn platenkoffer zoekt. Dat kan van alles zijn: house, techno, minimal of zelfs trance. Hij is momenteel erg gecharmeerd van de Nederlandse technoscene. Labels als 100 % Pure, Clone en Bunker slaan volgens hem een brug met Detroit en Chicago. Beluister hier het volledige interview dat 3VOOR12 met Väth hield.