Berlijn heeft na de val van de Muur langzaamaan de positie van Europese culturele hoofdstad verworven. Horden artiesten zijn de afgelopen jaren naar het kruispunt tussen Oost en West getrokken om deel uit te maken van het Berlijnse experiment of om een glimps op te vangen van de dynamiek die deze buisende stad kenmerkt. Nu de vluchten steeds goedkoper worden - voor een euro of dertig vlieg je tegenwoordig vanuit Rotterdam Airport naar Schönefeld - neemt ook het aantal Nederlandse bezoekers er astronomisch toe. En dat zijn lang niet allemaal toeristen...
Vooral liefhebbers van elektronische muziek vinden in Berlijn hun heil. Openingstijden kent de stad niet en dankzij een grootschalige leegstand biedt de binnenstad plaats aan veel goedkope initiatieven. Nieuwe clubs en galerieën schieten er als paddestoelen uit de grond en er is voor iedere muzikale substroming wel een scene. Om deze bijzondere ambiance zijn veel wereldberoemde danceproducers in de stad komen wonen, zoals de Canadees Richie Hawtin of de Chileen Ricardo Villalobos. Overal ter wereld worden deze sterren geroemd en ze maken het begrip Berlijnse deejay tot een sterk handelsmerk.
Tot voor kort was de tendens dat Berlijnse artiesten in Nederland werden geboekt. Andersom was dat minder het geval. Nu lijkt daar verandering in te komen. In de komende maand zijn er drie toonaangevende Nederlandse initiatieven die de Duitse hoofdstad aandoen. Op het Transmediale-festival gaat het Haagse Todays Art een prominente rol spelen, Joost van Bellens Club Filth concept uit Amsterdam krijgt een Berlijnse editie en frontman van het Haagse Phonocultlabel organiseert binnenkort zijn verjaardag met een hoop andere Hollandse artiesten. Allemaal nemen ze een grote schare fans mee, want wie wil er nou niet zijn helden zien in de stad die nooit slaapt?
Eigenaresse van boekingsbureau Barkers is verguld over de avond die Club Filth organiseert in het Berlijnse Club Moskau. Dat is ook niet zo gek, met maar liefst zeven Barkers-artiesten op de line-up: Joost van Bellen, de Discotwins, Wannabeastar & Miss B-Have, Tom Trago en Mr. Wix. "We hebben er maar meteen een bedrijfsuitje van gemaakt", vertelt Tuin. "En omdat het de verjaardag van Tom is, komen er nog veel meer mensen mee." Tuin herkent in Berlijn het Amsterdam van tien jaar terug. Volgens haar is Amsterdam inmiddels een stuk rijker en duurder geworden. "Door de hoge prijzen raakte het clubleven hier in een impasse," stelt ze. Maar in Berlijn ziet zij nog volop ruimte voor een borrelende underground. Ze bespeurt niet direct een tendens van Nederlandse artiesten die in Berlijn geboekt worden. "Maar er is zeker een kruisbestuiving aan de gang."
Remco Schuurbiers van het vermaarde multimediale festival Transmediale in Berlijn verhuisde acht jaar geleden definitief naar de Duiste hoofdstad. "Ik kom hier al regelmatig sinds 1992, maar vanaf '99 besloot ik dat ik maar beter permanent hier kon komen wonen," vertelt hij vanuit zijn Berlijnse appartement. Dat was het jaar van de eerste Transmediale editie. "Wij opereren in alle delen van de wereld," legt Schuurbiers uit, "maar onze thuishaven is Berlijn." Dit jaar geeft hij het Haagse Todays Art de kans een keur aan Nederlandse elektronica-artiesten te showcasen, zoals Like A Tim en Dick Verdult. Schuurbiers onderhoudt al jaren warme banden met zijn vaderland. Maar momenteel ziet hij in Berlijn zeker een groeiende aandacht voor Nederlandse artiesten. "In bladen als De.Bug gonst het van de Clone- en Bunker recensies," weet hij te vertellen. "Maar ook labels als Rush Hour vinden hier gretig aftrek."
Deejay en producer Sander Baan van het Haagse minimal-label Phonocult koesterde de droom zijn verjaardag eens in Berlijn te vieren. Op 22 februari wordt die droom dankzij vriend en collega-deejay Guido Schneider verwezenlijkt, en wel in Club Arena, één van Berlijns nieuwste toplokaties. Hij neemt voor de gelegenheid Makcim uit het zuiden en Motio & E-Contact uit het noorden des lands mee voor een vierentwintig-uurs-marathon. De Berlijnse aftercultuur doet Baan sterk denken aan het uitbundige uitgaan van de vroege jaren negentig. Maar oo hij ziet een groeiende belangstelling voor de Nederlandse artiesten."Wij zien onze eigen scene misschien vaak als minderwaardig aan die van Berlijn, maar Berlijnse artiesten die in Nederland draaien zijn er altijd lyrisch over, en komen hier graag terug." zegt Baan. "Er is een ding wat zeker is: Nederland komt terug op de kaart."
Nog even de agenda:
Club Filth: 19 januari in Club Moskau
Transmediale: 3 februari t/m 10 februari in Maria am Ostbahnhof
Phonocult: 22 februari in Club Arena
Todays Art: 2 februari t/m 11 februari in Berlijn
Nederland steeds vaker op Berlijnse radar gespot
Nederlandse initiatieven vinden gretig aftrek in de Duitse hoofdstad
Er lijkt in de culturele hoofdstad een groeiende waardering te komen voor de Nederlandse elektronische muziek. Todays Art, Club Filth en Phonocult zijn drie Nederlandse organisaties die de komende maand in Berlijn neerstrijken. Zou onze scene dan toch meer te bieden hebben dan we zelf altijd geloven?