Meningen over nieuw literair poptijdschrift WahWah

Roel Bentz van den Berg: "Op de één of ander manier is voetbal populairder onder intellectuelen dan popmuziek."

De vorige keer wilde het niet lukken. Na vier edities werd het literaire popblad Payola opgeheven. Een soortgelijk blad, WahWah, ligt vanaf vandaag in de schappen. Is er zeven jaar later wel publiek te vinden voor een literair tijdschrift? 3VOOR12 vroeg het aan een aantal ingewijden.

Roel Bentz van den Berg: "Op de één of ander manier is voetbal populairder onder intellectuelen dan popmuziek."

Vanaf vandaag ligt er een nieuw tijdschrift in de schappen. Een literair popblad genaamd WahWah. Al eerder was er zo'n soort blad, Payola. Dat is na vier uitgaven ter zielen gegaan. WahWah doet, voorzien van een flinke geldbuidel, opnieuw een poging Nederland te voorzien van een literair popblad. 3VOOR12 vroeg een aantal ingewijden om hun mening. Bij de grootste verkoper van muziektijdschriften, Athenaeum Nieuwscentrum, zijn al meerdere nieuwsgierigen met een exemplaar van WahWah de deur uitgelopen. Medewerkster Petra Prins bevestigt dat de verkoop van muziektijdschriften in het algemeen wel iets minder is dan een aantal jaren geleden. "Wij hopen op onderscheid bij nieuwe bladen. De insteek moet gewoon anders zijn, dan is er wel een publiek te vinden." Het vorige muziekblad dat z'n primeur in de schappen had, was Revolver. Prins: "De eerste editie van Revolver ging, zoals elk eerste nummer, heel goed. Het tweede nummer ook nog wel. WahWah is een literair popblad, de inhoud moet dan ook heel diep gaan. De lezers daarvoor zijn er in principe wel, het hangt alleen van je insteek af of je ze kan lokken." Tjerk Lammers is hoofdredacteur van Revolver, het vorige nieuwste muziekblad. December 2005 kwam het blad van de oud-hoofdredacteur van Aloha voor het eerst uit. Lammers heeft de WahWah nog niet gelezen maar denkt niet dat de verschijning ervan gevolgen gaat hebben voor Revolver. "Het zijn twee volkomen van elkaar losstaande bladen. Ik vind popmuziek en literatuur elkaar tegenspreken. Dat is net zoiets als culinair over kroketten schrijven. Onze doelgroep bestaat uit mensen die muziek leuk vinden en van rock 'n roll houden, die van WahWah zijn meer mensen die boeken lezen." Het initiatief voor een nieuw muziekblad juicht Lammers toe. "Ik heb er zelf alleen niet zo veel mee." Roel Bentz van den Berg was redacteur bij Payola. Ook in WahWah is een stuk van hem te lezen. Deel worden van de WahWah-redactie is hij absoluut niet van plan. "Het is een andere groep mensen onder een andere uitgeverij. Ik wacht de ontwikkelingen nog even af. Ik ben vrij ambivalent over literaire tijdschriften. Er zijn maar zo weinig mensen die er voor kunnen schrijven. Met Payola hadden we steeds hetzelfde groepje schrijvers waar we op terug vielen. Ik ben daardoor niet echt hoopvol gestemd over literaire popbladen. Voor het ter zielen gaan van Payola geeft Van den Berg meerdere redenen. "De redactie was moeilijk bij elkaar te krijgen. Iedereen had het altijd ongelooflijk druk. De kosten waren hoger dan de opbrengsten en de uitgever was onhandig in het promoten van het blad. We hoopten met Payola op dezelfde mate van succes te krijgen als Hard Gras, een literair tijdschrift over voetbal. Op de één of ander manier is voetbal populairder onder intellectuelen dan popmuziek." Oprichter en bedenker van WahWah, Jan Kuitenbrouwer, denkt dat zijn WahWah het beter gaat doen dan wijlen Payola. "Over Payola werd gezegd dat ze in het geheim verscheen en altijd over Bob Dylan ging. Dat zijn twee fouten die wij niet gaan maken." Ook het probleem van de kleine groep schrijvers dat Roel Bentz van den Berg omschreef, denkt Kuitenbrouwer te kunnen omzeilen. “Payola was een soort hobbyblad van een aantal schrijvers die elkaar goed lagen. WahWah is een blad met een redactioneel beleid. Wij zoeken zelf actief naar schrijvers en sturen ze aan.” Het nieuwe literaire popblad zal in ieder geval een langer leven tegemoet gaan dan Payola. Kuitenbrouwer kan verzekeren dat WahWah in ieder geval twee jaar zal verschijnen. “In principe hebben we zelfs drie jaar om onszelf te bewijzen.” Luister naar het hele gesprek van Ron van der Sterren en Robert Lagendijk met Jan Kuitenbrouwer in Dubbel Check