Toch een goed idee zo’n luisterpaal, moeten ze bij PIAS gedacht hebben. En dus heeft de platenmaatschappij nu zijn eigen paal, die luistert naar de naam Listening Point. Het apparaat is te vinden op de websites van alternatieve platenzaken Boudisque, Plato en Velvet. “Er is een belangrijk verschil met de luisterpaal van de VPRO”, zegt Daan Reestman van PIAS, “hier kun je meteen doorklikken en het album kopen.” 3VOOR12 kan deze functie vanwege zijn publieke functie niet aanbieden.
PIAS kan de paal op maat maken voor de retailer: “Ik kan me voorstellen dat Boudisque er liefst vier dance platen in wil hebben. We hebben wel gekozen voor standaard vier platen. Dat kan eventueel uitgebreid worden naar zes, maar liever niet. Een van de nadelen van de luisterpaal van 3VOOR12 is dat daar zo veel muziek op staat dat je daarmee de totale luisterbehoefte bevredigt. De klant moet natuurlijk wel nog zin hebben om wat te kopen.”
Directeur Richard van der Veen van Boudisque is er blij mee: “Een heel goed initiatief. Het is vreemd dat het zo lang geduurd heeft.” Zijn winkel is al een paar jaar serieus aanwezig op internet en haalt momenteel zo’n tien procent van zijn omzet uit de mailorder. Boudisque liep daarbij steeds tegen hetzelfde probleem op: “De klant wil muziek kunnen luisteren, net zoals ze dat hier in de winkel doen: een cd’tje uit het rek pakken en checken of het wat is. Idealiter zouden wij alle muziek zo aan willen bieden. Nu kunnen we in verband met de BUMA hooguit dertig seconden van een liedje beschikbaar stellen.”
Labels zijn lange tijd huiverig geweest voor dit soort initiatieven: “Ze waren bang dat mensen met bepaalde tools streaming audio toch zouden downloaden. Ik zie het laatste jaar duidelijk een kentering in de houding van platenmaatschappijen.” Van der Veen ziet het internet niet als een bedreiging, integendeel zelfs: “Wij verkopen bijzondere dingen, die niet overal verkrijgbaar zijn. We richten ons niet op de doorsnee klant.” De afgelopen jaren is het aantal korte stukjes op de site van Boudisque flink toegenomen. “Zo kunnen we ook iemand uit Zuid-Oost Groningen die van klassieke muziek houdt bedienen. En als diegene een keer in de stad is, zal hij zeker even de winkel binnenlopen. Het is belangrijk onze klant zo goed mogelijk te informeren. Het Listening Point van PIAS past dus goed bij onze kernactiviteiten.”
Digital Manager Thierry van Engelen van EMI vindt het initiatief van PIAS niet zo schokkend: “Wij leveren al jaren muziekfragmenten aan bijvoorbeeld Bol.com. We zijn er wel voorzichtig mee, maar je moet de klant ook in staat stellen om informatie over een album te verzamelen.” Een kleine check bij Bol.com leert dat het hier gaat om korte fragmenten, de inmiddels bekende dertig seconden. De angst voor het internet is volgens Van Engelen al lang verleden tijd: “Een jaar of drie geleden zijn we begonnen met het voluit exploiteren van de digitale mogelijkheden. Op dat moment hadden we twee producten, webdownloads en ringtones, op dit moment zijn het er vijftig. De ontwikkelingen gaan heel hard. Zo gebruiken we vaak muziek ter promotie van een release of worden hele videoclips gestreamed. Hele albums zijn het vaak niet, maar in anderhalve minuut weet je wel of je een liedje goed vindt of niet.”
PIAS kan de paal op maat maken voor de retailer: “Ik kan me voorstellen dat Boudisque er liefst vier dance platen in wil hebben. We hebben wel gekozen voor standaard vier platen. Dat kan eventueel uitgebreid worden naar zes, maar liever niet. Een van de nadelen van de luisterpaal van 3VOOR12 is dat daar zo veel muziek op staat dat je daarmee de totale luisterbehoefte bevredigt. De klant moet natuurlijk wel nog zin hebben om wat te kopen.”
Directeur Richard van der Veen van Boudisque is er blij mee: “Een heel goed initiatief. Het is vreemd dat het zo lang geduurd heeft.” Zijn winkel is al een paar jaar serieus aanwezig op internet en haalt momenteel zo’n tien procent van zijn omzet uit de mailorder. Boudisque liep daarbij steeds tegen hetzelfde probleem op: “De klant wil muziek kunnen luisteren, net zoals ze dat hier in de winkel doen: een cd’tje uit het rek pakken en checken of het wat is. Idealiter zouden wij alle muziek zo aan willen bieden. Nu kunnen we in verband met de BUMA hooguit dertig seconden van een liedje beschikbaar stellen.”
Labels zijn lange tijd huiverig geweest voor dit soort initiatieven: “Ze waren bang dat mensen met bepaalde tools streaming audio toch zouden downloaden. Ik zie het laatste jaar duidelijk een kentering in de houding van platenmaatschappijen.” Van der Veen ziet het internet niet als een bedreiging, integendeel zelfs: “Wij verkopen bijzondere dingen, die niet overal verkrijgbaar zijn. We richten ons niet op de doorsnee klant.” De afgelopen jaren is het aantal korte stukjes op de site van Boudisque flink toegenomen. “Zo kunnen we ook iemand uit Zuid-Oost Groningen die van klassieke muziek houdt bedienen. En als diegene een keer in de stad is, zal hij zeker even de winkel binnenlopen. Het is belangrijk onze klant zo goed mogelijk te informeren. Het Listening Point van PIAS past dus goed bij onze kernactiviteiten.”
Digital Manager Thierry van Engelen van EMI vindt het initiatief van PIAS niet zo schokkend: “Wij leveren al jaren muziekfragmenten aan bijvoorbeeld Bol.com. We zijn er wel voorzichtig mee, maar je moet de klant ook in staat stellen om informatie over een album te verzamelen.” Een kleine check bij Bol.com leert dat het hier gaat om korte fragmenten, de inmiddels bekende dertig seconden. De angst voor het internet is volgens Van Engelen al lang verleden tijd: “Een jaar of drie geleden zijn we begonnen met het voluit exploiteren van de digitale mogelijkheden. Op dat moment hadden we twee producten, webdownloads en ringtones, op dit moment zijn het er vijftig. De ontwikkelingen gaan heel hard. Zo gebruiken we vaak muziek ter promotie van een release of worden hele videoclips gestreamed. Hele albums zijn het vaak niet, maar in anderhalve minuut weet je wel of je een liedje goed vindt of niet.”