Afgelopen weekeinde liep Marcel Mingers, directeur van danceorganisatie Extrema, door de Rembrandt bioscoop in Eindhoven om te kijken wat de vijf zalen plus foyer voor zijn bedrijf kunnen gaan betekenen. Het pand staat sinds februari op de lijst om gesloopt te worden, maar afgelopen week kreeg Mingers van de gemeente te horen dat hij, met zijn twee partners -een horecaondernemer en de eigenaar van de DansSalon- de oude bioscoop voor een periode van een jaar mag betrekken. Met de geboorte van Club Rembrandt is een lang gekoesterde wens van Extrema om een eigen onderdak te openen in vervulling gegaan.
Mingers: “Aanvankelijk gaan we één avond in de week open. We willen het rustig opbouwen, niet teveel hooi op onze vork nemen en nieuwe kleine dingen uitproberen. We moeten proeven wat de mensen willen.” Met vijf zalen en een mooie foyer zit Club Rembrandt ruim in zijn vel. “We openen de foyer om negen uur ’s avonds. Daar kun je rustig iets drinken en een beetje loungen. Na tien uur gaan de deuren van de zalen open. Het is niet zo dat we vijf verschillende soorten dance –van hard tot zacht- neerzetten. Het moet veel breder: we willen iets met cabaret, misschien een cultfilm in een andere zaal en een theekransje in een ander gek hoekje. Je moet het zien als een Solar weekeinde, maar dan binnen. We willen continu verrassen en het hoeft niet meteen bomvol te zijn. Desalniettemin vormt clubhouse de basis van Club Rembrandt.”
De vraag dringt zich op of Eindhoven groot genoeg is voor een dergelijk grootschalig concept waarbij van alles te beleven is. Mingers is niet bang dat hij het publiek uit De Effenaar wegtrekt: “Het zou natuurlijk kunnen dat wij mensen uit andere tenten wegtrekken, maar dat geloof ik niet. Ik denk dat wij de echte liefhebbers uit de regio zullen aantrekken. Er is een periode geweest dat niemand naar Eindhoven kwam om uit te gaan. Daar komt nu verandering in. Mensen willen voor Club Rembrandt wel een half uurtje in de auto zitten.”
Directeur Marijke Appelboom van De Effenaar ziet wel degelijk een concurrent in Club Rembrandt. “Maar iedereen mag een club beginnen, dus waarom Extrema niet. Wij trekken ook mensen uit de regio aan en ik denk dat onze danceprogrammering sterk genoeg is om dat te blijven doen. Het is een klein stukje concurrentie en dat bestaat al jaren in Rotterdam en Amsterdam.”
De keuze van de gemeente om Extrema bij de oude bioscoop te betrekken begrijpt Mingers: “Wij hebben een goede relatie met de gemeente en zij hebben een blindelings vertrouwen in ons. Maar het zou heel spijtig zijn als het pand over een jaar tegen de vlakte zou moeten. Het is erfgoed van Eindhoven. Maar de sloopvergunning is nog niet aangevraagd en als alles voor de gemeente tegenzit, gaat alles veel langer duren en kunnen wij er in blijven.”
Tweede Kerstdag opent Club Rembrandt voor het eerst haar deuren voor de dansliefhebbers met een, zoals dat hoort in een bioscoop, sneak preview. Op oud en nieuw kunnen bezoekers die er niet meer inkomen bij het feest van Extrema in Het Klokgebouw mogelijk terecht in Club Rembrandt. “De afterparty is sowieso in Rembrandt,” zegt Mingers.
Mingers: “Aanvankelijk gaan we één avond in de week open. We willen het rustig opbouwen, niet teveel hooi op onze vork nemen en nieuwe kleine dingen uitproberen. We moeten proeven wat de mensen willen.” Met vijf zalen en een mooie foyer zit Club Rembrandt ruim in zijn vel. “We openen de foyer om negen uur ’s avonds. Daar kun je rustig iets drinken en een beetje loungen. Na tien uur gaan de deuren van de zalen open. Het is niet zo dat we vijf verschillende soorten dance –van hard tot zacht- neerzetten. Het moet veel breder: we willen iets met cabaret, misschien een cultfilm in een andere zaal en een theekransje in een ander gek hoekje. Je moet het zien als een Solar weekeinde, maar dan binnen. We willen continu verrassen en het hoeft niet meteen bomvol te zijn. Desalniettemin vormt clubhouse de basis van Club Rembrandt.”
De vraag dringt zich op of Eindhoven groot genoeg is voor een dergelijk grootschalig concept waarbij van alles te beleven is. Mingers is niet bang dat hij het publiek uit De Effenaar wegtrekt: “Het zou natuurlijk kunnen dat wij mensen uit andere tenten wegtrekken, maar dat geloof ik niet. Ik denk dat wij de echte liefhebbers uit de regio zullen aantrekken. Er is een periode geweest dat niemand naar Eindhoven kwam om uit te gaan. Daar komt nu verandering in. Mensen willen voor Club Rembrandt wel een half uurtje in de auto zitten.”
Directeur Marijke Appelboom van De Effenaar ziet wel degelijk een concurrent in Club Rembrandt. “Maar iedereen mag een club beginnen, dus waarom Extrema niet. Wij trekken ook mensen uit de regio aan en ik denk dat onze danceprogrammering sterk genoeg is om dat te blijven doen. Het is een klein stukje concurrentie en dat bestaat al jaren in Rotterdam en Amsterdam.”
De keuze van de gemeente om Extrema bij de oude bioscoop te betrekken begrijpt Mingers: “Wij hebben een goede relatie met de gemeente en zij hebben een blindelings vertrouwen in ons. Maar het zou heel spijtig zijn als het pand over een jaar tegen de vlakte zou moeten. Het is erfgoed van Eindhoven. Maar de sloopvergunning is nog niet aangevraagd en als alles voor de gemeente tegenzit, gaat alles veel langer duren en kunnen wij er in blijven.”
Tweede Kerstdag opent Club Rembrandt voor het eerst haar deuren voor de dansliefhebbers met een, zoals dat hoort in een bioscoop, sneak preview. Op oud en nieuw kunnen bezoekers die er niet meer inkomen bij het feest van Extrema in Het Klokgebouw mogelijk terecht in Club Rembrandt. “De afterparty is sowieso in Rembrandt,” zegt Mingers.