Wie in nachtelijk Brussel een zichzelf bellende man in een bontjas in zijn mobieltje hoort grommen, is vast getuige van een hersenspinsel van elektromuzikant Daan Stuyven. Een baslijntje, een paar rake woorden, en een straffe melodie.
De volgende ochtend houdt Daan in zijn studio zijn mobieltje voor de microfoon om de nachtelijke uitspattingen te beoordelen: "Wanneer het nummer mijn antwoordaparaat van mijn mobieltje overleeft, is het goed genoeg."
Dat is misschien nog tot daar aan toe. Maar op Daan's nieuwe album The Player staan grappige teksten in Engels, Duits en Frans. Soms zelfs meerdere talen in hetzelfde nummer.
Voorbeeldje? "Stereo gestern war fiel zu cold, ganz dolby western fur young und old" (in Promis Q). Of: "I think you¹re OK though you¹re a fan of Dead Man Ray, papier maché and Hugues Aufray" (uit OK), een melige referentie naar de band Dead Man Ray, waar hij tot 2003 samen met ex-dEUS-gitarist Rudy Trouvee deel van uitmaakte. Daan, die naar eigen zeggen niet goed Duits spreekt, houdt het op: "Ik maak graag gehakt van woorden. Ik vind het leuk om te blijven kappen."
Je zou de muziek van Daan ook in het hokje 'gaydisco' kunnen schuiven. Daan: "Ja, ik snap er ook niets van, maar wat er uit komt refereert aan de gay top 100". Hetero Daan houdt het erop dat het uit zijn neiging komt om zichzelf te bevrijden en de grenzen op te zoeken.
De hoesfotografie met glamourfoto's benadrukken die gay referenties, al vindt Daan het artwork wel passen: "Ik zou juist hard beginnen te lachen wanneer er zo'n heel integere zwart-wit foto afgedrukt zou worden waarin ik geknield serieus zou zitten peinzen, leunend over een mengtafel. Dat is pas over de grens!"
Niet alleen door die meertaligheid en de gaydisco referenties, maar ook door de cheesy sfeer in de nummers ademt het geheel een Eurovisie Songfestival-sfeertje uit. Daan beaamt dat: "The Player is mijn eigen Eurovisie Songfestival met elf fictieve landen."
Het grappige feit doet zich voor dat Daan voor dit album samenwerkte met studiomixer Dan Lacksman, die vroeger bij electropioniers Telex zat. Zolas we allen weten, werd in 1980 Telex 17e in het Eurovisie Song Festival in Den Haag met het Kraftwerk-achtige nummer Eurovision. Daan: "Eerst heette mijn nummer OK ook anders: Eurovisionair. Maar bij Dan Lacksman kon ik natuurlijk onmogelijk aankomen met zo'n titel, dus dat is op het einde snel veranderd..."
Luister naar het interview van Menno Visser met Daan.
De volgende ochtend houdt Daan in zijn studio zijn mobieltje voor de microfoon om de nachtelijke uitspattingen te beoordelen: "Wanneer het nummer mijn antwoordaparaat van mijn mobieltje overleeft, is het goed genoeg."
Dat is misschien nog tot daar aan toe. Maar op Daan's nieuwe album The Player staan grappige teksten in Engels, Duits en Frans. Soms zelfs meerdere talen in hetzelfde nummer.
Voorbeeldje? "Stereo gestern war fiel zu cold, ganz dolby western fur young und old" (in Promis Q). Of: "I think you¹re OK though you¹re a fan of Dead Man Ray, papier maché and Hugues Aufray" (uit OK), een melige referentie naar de band Dead Man Ray, waar hij tot 2003 samen met ex-dEUS-gitarist Rudy Trouvee deel van uitmaakte. Daan, die naar eigen zeggen niet goed Duits spreekt, houdt het op: "Ik maak graag gehakt van woorden. Ik vind het leuk om te blijven kappen."
Je zou de muziek van Daan ook in het hokje 'gaydisco' kunnen schuiven. Daan: "Ja, ik snap er ook niets van, maar wat er uit komt refereert aan de gay top 100". Hetero Daan houdt het erop dat het uit zijn neiging komt om zichzelf te bevrijden en de grenzen op te zoeken.
De hoesfotografie met glamourfoto's benadrukken die gay referenties, al vindt Daan het artwork wel passen: "Ik zou juist hard beginnen te lachen wanneer er zo'n heel integere zwart-wit foto afgedrukt zou worden waarin ik geknield serieus zou zitten peinzen, leunend over een mengtafel. Dat is pas over de grens!"
Niet alleen door die meertaligheid en de gaydisco referenties, maar ook door de cheesy sfeer in de nummers ademt het geheel een Eurovisie Songfestival-sfeertje uit. Daan beaamt dat: "The Player is mijn eigen Eurovisie Songfestival met elf fictieve landen."
Het grappige feit doet zich voor dat Daan voor dit album samenwerkte met studiomixer Dan Lacksman, die vroeger bij electropioniers Telex zat. Zolas we allen weten, werd in 1980 Telex 17e in het Eurovisie Song Festival in Den Haag met het Kraftwerk-achtige nummer Eurovision. Daan: "Eerst heette mijn nummer OK ook anders: Eurovisionair. Maar bij Dan Lacksman kon ik natuurlijk onmogelijk aankomen met zo'n titel, dus dat is op het einde snel veranderd..."
Luister naar het interview van Menno Visser met Daan.