Case Closed deel 9: Plato.nl leert met hoog BTW-tarief leven

NMa en Economische Zaken konden ook niets doen

In mei kondigde Harry Hoving van Plato Den Haag en Plato.nl aan naar de NMa te stappen. Hij was het niet eens dat hij met zijn website Plato.nl 19% BTW moet afdragen terwijl Nederlandse webwinkels met een buitenlandse extensie in hun URL geen BTW hoeven af te dragen. Inmiddels heeft hij antwoord van de mededingingsautoriteit gekregen.

NMa en Economische Zaken konden ook niets doen

Webwinkels met een ‘punt NL’-domein berekenen 19% BTW in het geval zij luxe goederen verkopen. De eigenaar van Plato Den Haag en van de webwinkel Plato.nl, Harry Hoving, kondigde in mei aan naar de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) te stappen omdat webwinkels met een andere domeinextensie geen BTW afdragen, mits zij ook de cd’s en dvd’s vanuit het buitenland versturen. Men spreekt wel van een Hong Kong-constructie. Inmiddels heeft Hoving antwoord gekregen. “De NMa is daar niet voor,” liet de mededingingsautoriteit per brief weten.

Vervolgens probeerde hij het bij Economische Zaken. “Daar vertelden ze mij dat ik naar mijn lokale belastingkantoor moest gaan. Toen heb ik het opgegeven: ik heb er geen zin meer in. Ik moet er mee leren leven, anders zijn we 44 jaar verder.” Ook de NVGD (Nederlandse Vereniging van Grammofoonplaat Detaillisten) en het NVPI (Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs) hebben zich op de zaak gestort en staan met lege handen.

Maar als je ze niet kan ‘beaten’ kun je ze natuurlijk ook ‘joinen’. “Ik heb er wel eens over nagedacht, maar dat vind ik te ingewikkeld.” Klanten uit zijn eigen winkel waren niet blij met de actie van Hoving: “Zij zijn bang dat ze ineens meer moesten betalen als ze bij de concurrent via internet bestellen. Want als die webwinkels ook 19% BTW zouden moeten berekenen, zouden ze een stuk duurder dan Plato en Plato.nl zijn.” Maar Hoving kreeg wel bijval van enkele collega’s: “De Plaatboef ging ook naar de NMa. Zij willen nog verder gaan, maar ik vind het een oeverloze weg.”

Overigens is Hoving heel positief over de cd-verkopen, zowel via zijn winkel als via de webshop. “De eerste helft van dit jaar was goed, in de zomer stortte het in en de tweede helft maakt weer veel goed. Dit jaar zijn veel goede albums verschenen. Dat Tower Records in Amerika failliet is gegaan, komt omdat zij een log bedrijf zijn dat niet tijdig een slag op internet heeft gemaakt. Bij ons kan de site zich nu al zelf bedruipen.”

Om dat te illustreren vertelt Hoving over een recente actie met het Tom Waits album Orphans: “Onze 15.000 vaste nieuwsbrieflezers kregen een speciale aanbieding. Ik heb er in een dag 1000 verkocht. Platenmaatschappijen denken vaak dat je al hun albums kunt verkopen. Dat is onzin. Ik krijg per jaar maar een persoon in de winkel die naar Frans Bauer vraagt. Als winkel kun je veel verkopen als je je eigen klanten kent. Tom Waits is heel erg Plato. Ik hou zelf van singer-songwriters en richt mij daar ook op.”