Slam!FM nog steeds doorn in het oog van concurrerende zenders Slam!FM nog steeds doorn in het oog van concurrerende zenders

Commissariaat van de Media doet wellicht opnieuw onderzoek

Slam!FM nog steeds doorn in het oog van concurrerende zenders

Commissariaat van de Media doet wellicht opnieuw onderzoek

Het Commissariaat van de Media is volgens een goed ingevoerde bron bezig met een nieuw onderzoek naar Slam!FM. De zender kreeg eerder al een flinke boete omdat de zender meer hitmuziek uitzond dan volgens de regels mocht. Slam!FM draait echter nog steeds zogenaamde ‘radio-edits’ van top-40 hits, omdat de definitie van hitmuziek niet helder is. Daarmee is het dancestation een doorn in het oog van de concurrentie.

Commissariaat van de Media doet wellicht opnieuw onderzoek

Er zijn nieuwe onderzoeken gaande naar Slam!FM. Dat meldt een goed ingevoerde bron binnen het Commissariaat tegen 3VOOR12. Slam!FM ontkent dat er een nieuw onderzoek loopt. Binnenkort zou bekend worden gemaakt waar het onderzoek zich precies op richt, maar het is veilig om aan te nemen dat het wederom gaat over het percentage aan hitmuziek op de dancezender. Slam!FM lag een jaar geleden al in de clinch met het Agentschap Telecom, na een klacht van onder andere Radio 538 over het te hoge aantal hits per uur. Slam!FM probeerde de regels te omzeilen door eigen edits van hits uit te zenden. De zender kreeg een flinke boete en werd later verkocht door eigenaar ID&T. Het Commissariaat en het Agentschap zijn de twee overheidsinstellingen die erop letten of commerciële zenders hun programmavoorschriften wel nakomen. Het Nederlandse radiolandschap is in 2006 niet heel divers te noemen. Bij de frequentieverdeling voor commerciële zenders in 2003 was een belangrijke eis dat de pluriformiteit bewaakt zou worden, maar daar is nog maar weinig van terug te zien. Vier van de negen commerciële stations zijn grotendeels gebaseerd op recente top 40-muziek: 538, Caz!, Slam!FM en Q-Music. Je moet hierbij wel verschil maken tussen frequenties die zonder verdere voorwaarden naar de hoogste bieder zijn gegaan (de ‘ongeclausuleerde kavels’) en frequenties waar wel eisen aan het programma werden gesteld (‘geclausuleerde kavels’). Zo zijn Radio 538, Sky Radio, Q-Music en Caz! vrij om de muziek uit te zenden die zij willen. Daarnaast zijn er de zenders met vergunningsvoorwaarden: BNR Nieuwsradio moet nieuws uitzenden, Radio Veronica zit gebonden aan het ‘gouwe-ouwe’ format en Slam!FM, voorheen ID&T Radio, zit op de frequentie die bedoeld is voor alternatieve muziek. Je hoeft echter maar op de website van Slam!FM te kijken om te zien dat er weinig verschil is met, pak hem beet, Radio 538. Dat laatste station heeft natuurlijk de beroemde Alarmschijf, die de laatste tijd werd gescoord door bijvoorbeeld Keane, Beyoncé en Paris Hilton. Bij Slam!FM vinden we een overzicht van ‘hun’ Alarmschijf, de Grandslam, die de laatste weken ging naar Nelly Furtado, Robbie Williams en Ali B. De eigen hitlijst van Slam!FM, de Slam!40, laat bovendien een mix zien van ongeveer 50% gangbare pophits en 50% danceplaten. Volgens het programmavoorstel dat ID&T inleverde vóór de frequentieverdeling zou op ID&T Radio slechts 7,5% van de gedraaide muziek op Nederlandse hitlijsten mogen staan. Dat het station inmiddels een format met meer hits is gaan gebruiken en een nieuwe naam en eigenaar heeft (2HMedia, het investeringsbedrijf van onder andere 538-oprichter Lex Harding), doet daar niets aan af. Slam!FM moet zich aan de voorwaarden houden die in 2003 zijn afgesproken, zeggen woordvoerders van zowel het Agentschap Telecom en het Commissariaat van de Media. Directeur Jacqueline Bierhorst van Slam!FM reageert als volgt: “Er loopt op dit moment geen onderzoek naar Slam!FM, ik heb dat zelf gecontroleerd. Wel is er de reguliere, jaarlijkse check van het Commissariaat om te kijken of we ons aan de programmavoorschriften houden. Daarbij is gebleken dat we ons volledig aan de formatregels houden. Er is inderdaad veel te doen geweest over de definitie van hitmuziek, er zijn kasten over vol geschreven en ik weet zeker dat we ons daarbinnen begeven.” De directeur verdedigt zich met een voorbeeld van een Slam!FM hit: “Wij waren de eerste in Nederland die Boten Anna van Basshunter draaide. Dat wordt nu opgepikt door een jong publiek en wordt dus een hit. Daarmee zal het nummer ook sneller van de zender afgaan, wat nu overigens nog niet zo is. Wij richten ons als enige in Nederland echt op een jong publiek en als zij een hit maken van een nummer dat wij draaien, is dat een groot compliment.” Dat er nog steeds harde taal klinkt over Slam!FM begrijpt Bierhorst niet: “De gevestigde orde is juist heel goed bezig en ik heb in het verleden veel plezier aan hen beleefd. Dat wij het iedere keer moeten ontgelden, zegt meer over hen dan over ons.” Florent Luyckx, zendercoördinator van 3FM, beaamt dat er bij Slam!FM slim wordt gedacht over wat nu precies een hit is: “Dat moet wel juridisch getoetst zijn, dat een andere versie van een hit geen hit is. Als je op die manier top-40 muziek mag uitzenden van de rechter, dan heb ik veel bewondering voor de inventiviteit.” Mocht dat niet het geval zijn, dan is Slam!FM volgens Luyckx bezig met concurrentievervalsing. “Er hangt een prijskaartje aan als je als radiostation volledige muzikale vrijheid wil uitoefenen. Ik kan me goed voorstellen dat er bij 538 met argusogen wordt gekeken naar een zender als Slam!FM. Zij betalen veel meer voor hun frequentie, dus is het hun goed recht om aan de bel te trekken als iemand hun format lijkt te kopiëren. Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, kun je verwachten dat je in de gaten wordt gehouden.” Of de zender wel in de lucht kan blijven als ze geen hitmuziek meer mag uitzenden, durft Luyckx niet te voorspellen. “Ik heb het management van Slam!FM erg hoog zitten. Dat zijn slimme mannen die zich wel eerder creatief een weg hebben gebaand door het radiolandschap. Maar het is op dit moment een vechtmarkt. Of ze op termijn kunnen overleven zonder de hits is moeilijk te zeggen.”

nu op 3voor12