Prestigieus plan Sellaband.com is als paardenrace voor bands Prestigieus plan Sellaband.com is als paardenrace voor bands

Sellaband.com biedt mogelijk nieuwe perspectieven voor dalende cijfers in muziekindustrie

Prestigieus plan Sellaband.com is als paardenrace voor bands

Sellaband.com biedt mogelijk nieuwe perspectieven voor dalende cijfers in muziekindustrie

Het sublabel Red Ink van Sony/BMG had nog maar net zijn eerste stappen gezet, toen directeur Johan Vosmeijer uitgedaagd werd door een geheel nieuw plan. "Iets heel erg bijzonders. Als ik er niet van overtuigd was, was ik nooit bij Red Ink weggegaan." Vanaf april 2006 begon het teasen van iets dat zich 'Sellaband' noemde.

Sellaband.com biedt mogelijk nieuwe perspectieven voor dalende cijfers in muziekindustrie

Het gaat al jaren prima met bandjes en popartiesten, aan inspiratie en enthousiasme geen gebrek. Maar in de industrie die er mee te maken heeft, rommelt het. Dat is geen geheim. Dalende albumverkoop leidt onlosmakelijk tot het uitblijven van risico's bij de grotere platenmaatschappijen; voor kleinere bands is in deze wereld steeds minder tijd en geld. Maar tegelijkertijd waren er nog nooit zoveel enthousiaste bandjes. En in het kielzog van al die bandjes minstens zoveel toegewijde fans. 3VOOR12 sprak vorige week met Johan Vosmeijer, voormalig journalist (Veronica Magazine), radioman (KINK FM) en labelbaas (Red Ink), over een nieuw idee: Sellaband. "In dit nieuwe model krijgt iedereen een stukje van de taart. De fans, wij, én de band. Het basisidee is dat je als fan van een band op Sellaband.com, voor een tientje deze band kan steunen. Dan ben je een zogenaamde 'believer'." Als een band dan 5000 fans heeft, gaat de deur dicht. "Dan mag de band voor 50.000 euro een plaat opnemen." Kennelijk zijn de fans minder bereid om albums te kopen, maar de bevlogenheid en het fanatisme zijn er niet minder op geworden. Hoeveel Myspace profielen met duizenden vrienden zijn er wel niet, hoeveel stemmen worden er bij talentenjachten en rockrally's uitgebracht? "Fans willen betrokken zijn," meent ook Vosmeijer. En ondanks dat hij op een prima post zat bij zijn voormalige werkgever Sony/BMG - waar Red Ink een sublabel van was - verliet hij al na enkele maanden het vlaggenschip om een mogelijk gat in de markt te gaan vullen met wat men mysterieus omschreef als 'iets nieuws'. En dat bleek Sellaband.com, naar een idee van Pim Betist, die overigens uit een heel andere wereld dan de muziekindustrie komt. Samen met Betist en Dagmar Heijmans (ook van Red Ink) ging Vosmeijer aan de slag. Het gat in de markt bleek aan te sluiten bij de eerder genoemde situatie: wel veel enthousiasme bij bands en fans, maar teruglopende cijfers van verkochte albums en de daarmee gepaard gaande verminderde kansen voor nieuwe bands. Vanaf april werden op de site Sellaband.com mysterieuze berichten gepost. 3VOOR12 sprak al eerder met Dagmar Heijmans: "We gaan iets doen met internet en muziek. Meer kan ik er nu niet over zeggen." Aanmelden voor de nieuwsbrief van Sellaband kon ook. Een van de laatste mededelingen van 22 juli: "As it stands now, www.sellaband.com will be live on August 1 (at 12, Noon, GMT) for bands and musicians to upload their music. Precisely 2 weeks later, on August 15, the revolutionary program on our website will be officially launched and in effect." "Wij hebben dankzij ons netwerk de beschikking over talloze producers en studio's. De 50.000 euro is 'vrij' te besteden. Wil je in een dure studio in New York opnemen, dan kun je wellicht minder nummers maken. Kies je voor Zeezicht bij Spaarnwoude, dan zijn je mogelijkheden groter." De 5000 fans krijgen een fraaie digipack cd-versie van de nummers. "And then the fun starts," vervolgt Vosmeijer. "De fans zullen namelijk delen in de winst van de bands die via de advertenties gegenereerd wordt." De ware believers hebben dus een uitzonderingspositie, zij staan centraal. Vosmeijer: "Ze mogen beweren dat zij er als eerste bij waren. Dit is het bewijs. Nu roept misschien dat iedereen bij het eerste optreden van Nirvana in Nederland, maar dit gaat het bewijs worden dat je er echt als eerste bovenop zat." De mp3's van de bands zullen gratis ter download op de site worden aangeboden. Toch, als de band besluit om bij 4900 fans uit Sellaband.com te stappen en er alsnog vandoor gaat, mag dat. Al stel je dan nog zoveel believers teleur, de 49.000 euro blijven aan de goede kant. "Als believer ben je nooit je tientje kwijt. Als je een andere band interessanter vindt, mag je ook daar op inzetten. Schuiven met je tientje dus. Dat is ook het spelelement van dit platform. Maar de band mag er zo lang over doen als ze zelf willen of kunnen. Het is geen wedstrijd." De reacties tot zover op het nieuwe plan zijn volgens Vosmeijer enorm, met name in Amerika. Het plan richt zich immers niet op Nederland of Europa, maar zet wereldwijd in. "Het is maar goed dat we in Nederland zo nu en dan een kritisch geluid horen, want in Amerika zijn de reacties overweldigend." Of Vosmeijer geen valkuilen ziet? "We zullen er niet blind op rekenen dat dit een succes wordt, maar we houden er wel rekening mee. In elk geval zijn we geen intermediair en evenmin spelen we voor manager. We zijn een facilitair platform." Vanaf vandaag, 1 augustus, 12.00 kunnen bands zich aanmelden. Over twee weken kan er dan echt ingezet worden. Maar met de 50.000 euro zelf een album opnemen met je eigen laptop en je vrienden als producers, behoort niet tot de mogelijkheid. De kritiek dat de bandjesindustrie op deze manier wel een soort paardenracen wordt waarbij alleen op de succesvolste bands wordt gewed, neemt Vosmeijer voor lief. "De meeste reacties van de eerst aangemelde bands is vooralsnog: wow." 3VOOR12 adviseert evenwel om de kleine lettertjes van de overeenkomst goed te lezen.
Tags

nu op 3voor12