Jägermeister zoekt Hollandse rockdudes Jägermeister zoekt Hollandse rockdudes

Denvis: Where is the money motherfucker?

Jägermeister zoekt Hollandse rockdudes

Denvis: Where is the money motherfucker?

Muziek en alcoholsponsoring gaan al jaren hand in hand. Drankmerken verbinden zich aan festivals en podia over de hele wereld. De Heineken Music Hall, de Grolsch tent op Lowlands, de Jack Daniel's Rock Nights en de Bacardi Bat Beats-avonden zijn slechts enkele voorbeelden. Jägermeister verbindt zich direct aan bands. Als de bassist van The Bloodhound Gang over zijn zanger pist, moeten we allemaal het Jager Rocks gevoel krijgen.

Denvis: Where is the money motherfucker?

In Nederland roept Jägermeister misschien nog altijd wel de associatie op met ouderwetse hoestsiroop. Daar moet verandering in komen. Tenminste als het aan het reclamebureau achter het kruidendrankje ligt. En dus is er The Jägermeister Music Program om bands te betrekken bij het merk. Er is eigenlijk maar één belangrijke vraag om te kijken of jouw band uit het juiste hout gesneden is: can you party like a Jager rock star? Nu nog maar voor een beperkt aantal landen. Binnenkort ook in Nederland?

Jägermeister begeeft zich al sinds 1994 in de bandscene. Inmiddels worden er alleen al in Amerika al 240 acts, waaronder Slayer, the Bloodhound Gang, Ill Nino, Chimaira en Killswitch Engage, gesponsord en is er een heuse Jägermusic website. Het toont allemaal behoorlijk Amerikaans. Misschien wel omdat de zogenaamde 'shot-cultuur' (het naar achteren tikken van borrels) daar sterk leeft onder de jeugd. Het eigen promoteam bestaat dan ook uit 'Jägerdudes' en 'Jägerettes'. In 2003 gingen er in ieder geval een miljoen flessen van het bruine goedje over de toonbank in de VS. Daaronder natuurlijk ook de nieuwe anderhalve literfles Mega Meister.

Het enige dat Jägermeister terugvraagt voor de gratis drank, sleutelhangers, plectrums en T-shirts (waarop naast het Jägermeister-logo de bandnaam prijkt) is, zo meldt de website, 'een beetje liefde'. Zeg iets aardigs over onze drank en wij maken promotie voor jullie: you scratch our backs, we scratch yours. En zo komt het dat de bassist van The Bloudhound Gang dit jaar een fles 'Nazi gold' tijden hun show op Pinkpop leegdrinkt, alvorens hij over zanger Jimmy Pop heen pist. Misschien dat daarom wel de minimumleeftijd 21 jaar is om op de site Jagermusic te mogen komen. Ook bandleden moeten die leeftijd hebben om in aanmerking te komen voor het muziekprogramma van de kruidendrank. Speelt jouw band minimaal zes tot tien shows per maand en delen jullie een grote liefde voor Jägermeister?, word dan een Jägerband!

Naast het Amerikaanse programma, is er één in Canada, Duitsland, Australië en Groot Brittanie. Maar er is goed nieuws. Voor alle landen worden op het moment zogenaamde 'local chapters' gebouwd. En dus kunnen Nederlandse acts zich dan ook aanmelden. Mits je stoer genoeg bent natuurlijk. Bjorn Ottenheim van zZz ziet op zich een sponsordeal met de Duitsers wel zitten: "Ik hou van Jägermeister. Niet dat ik thuis een fles heb staan, maar ik drink het vaak in de kroeg." Maar aardige dingen tijdens de show over het merk zeggen, gaat hem te ver: "Ik wil wel integer blijven en ga wat dat betreft niet 'all the way'."

Ook Denvis Grotenhuis (onder anderen The Spades) kent Jägermeister: "Ik dronk het vroeger vaak toen ik nog gek was. Sponsordeals zijn oké. Het levert altijd geld op." Maar niet bij Jägermeister. "Moet ik alleen voor wat spulletjes zeggen dat iedereen Jägermeister moet drinken? Nee, dat nooit! Where is the money motherfucker? Zoals Essent of Jack Daniel's het doen, vind ik wel heel cool." Essent geeft bands een geldprijs en Jack Daniel's betaalt optredende bands uit.

Peter van Elderen van Peter Pan Speedrock noemt zich een echte Jägermeister drinker: "Wij toeren veel door Duitsland, daar vloeit het rijkelijk." Hij heeft er niets op tegen een Jägerband te worden. "Maar het moet wel leuk blijven. Wij worden nu gesponsord door d'Addario, Vans, Lucky 13 en Jack Daniel's. Daar hebben we van te voren goede afspraken mee gemaakt. Het moet natuurlijk geen verplicht nummer worden, dat je iets aardigs over ze zegt. Maar het zijn allemaal merken die begrijpen dat het geen zin heeft om een band tot iets dergelijks te verplichten."

Nu op 3voor12