ID&T probeert op een aparte manier de aandacht te vestigen op Mysteryland. In korte tijd doken de laatste twee weken twee fictieve actiegroepen op rond dit dancefestival. ‘Floriade Festival Vrij’ is een collectief natuurliefhebbers dat gebieden als Spaarnwoude en het Floriadeterrein in de Haarlemmermeer wil beschermen tegen dancefestivals als Dance Valley en Mysteryland. Als tegenreactie kwam ‘De Vrije Orde’, een groep festivalgangers die een lans wilden breken voor Mysteryland en een petitie hielden. Ervaren internetters hadden echter al snel door dat websites van de twee actiegroepen uit dezelfde bron kwamen, namelijk van het Amsterdamse reclamebureau Ahead Of The Game.
Nadat uitgebreide interviews met ‘Henk Wilbers’, de fictieve voorzitter van Floriade Festival Vrij, verschenen in Trouw, Haarlems Dagblad en de website Partyscene.nl, werd de ‘hoax’ onthuld door de webredactie van Nieuwe Revu en door Partyscene zelf. Lisca Stutterheim van ID&T bekent nu het idee te hebben gelanceerd: “Het was mijn plannetje, verder wisten maar drie mensen bij ID&T ervan af. Het was de bedoeling om mensen van tevoren alvast weer warm te maken voor het festival.” ID&T heeft in samenwerking met Ahead of the Game al vaker met dit bijltje gehakt. In 2004 was er het beruchte ‘Stop de Kaboutermoord’ om het Sprookjesbos-gebied van Mysteryland te promoten. Rond Innercity werd vorig jaar een internetspel georganiseerd, waarbij de deelnemers werden overtuigd dat ze bezig waren een bestaande medewerker van een muziekstudio te helpen met het terugvinden van een verloren muziekbestand, het Innercity-thema van 2005. Al snel bleek ook dit niet op waarheid te berusten.
Roderic Evans van Ahead of the Game legt uit wat de aantrekkingskracht is van deze zogenaamde hoaxes: “Het is een soort spel. De term die we gebruiken is ‘alternative reality gaming’, waarin een speler terechtkomt in een door ons gecreëerde situatie. We husselen daarbij realiteit en fictie door elkaar. In het begin blijven we zo dicht mogelijk bij de realiteit, maar naarmate het spel vordert, wordt het verhaal steeds irreëler.” Waarom deze nieuwe vorm van reclame? “Ik weet niet of je het reclame moet noemen,” vindt Evans. “Dit richt zich veel meer op publiek dat waarschijnlijk toch al naar Mysteryland gaat. Dat worden in de aanloop naar het festival lekker gemaakt. Op de website van de Vrije Orde willen we de kernwaarden van Mysteryland uitdragen. Een beetje preken voor eigen parochie, maar zo creëer je toch een soort van saamhorigheidsgevoel.”
Voor het bedrog werd onthuld is een aantal media er flink ingetrapt. Evans: “Dat vond ik geweldig. Als maker wil je het graag zo echt mogelijk houden. Er is ook met verbazing op gereageerd, dat was echt een mooie beloning. Blijkbaar gaat het makkelijker in de komkommertijd.” Ook Stutterheim was erg verbaasd over de manier waarop een paar kranten zich erin lieten luizen: “Ik vond het vrij apart, want als je een beetje door de regels heenkijkt zie je al dat dit niet echt kan zijn. De Volkskrant en de NRC hadden het al snel door en lieten het verhaal schieten, dus dan weet je het wel.”
Bij ‘De Vrije Orde’ zijn binnen korte tijd 5000 reacties binnen gekomen, vertelt Stutterheim. De inzenders van deze steunbetuigingen worden binnenkort meegesleurd in een nieuw deel van het verhaal rond de twee actiegroepen. Volgens Evans is het niet erg dat nu al is uitgekomen dat alles verzonnen is: “We hadden niet verwacht dat er dit keer zoveel pers op zou duiken. Bij Innercity kwamen de spelers zelf erachter of ons verhaal echt of niet echt was. Tegen die tijd hebben ze vaak al besloten of ze doorspelen of niet. Dat verwacht ik ook in dit geval.” ‘De Vrije Orde’ blijft misschien zelfs wel bestaan na de uitgebreide respons: “Er is ontzettend positief gereageerd en de verleiding is groot om de site over te dragen aan danceliefhebbers. Maar ik heb er nog niet echt over nagedacht.”
Als je er over gaat nadenken… bestaat die Rob Gee eigenlijk wel echt?
Hoax rond Mysteryland is een éénmansactie
Lisca Stutterheim (ID&T): “Het was mijn plannetje en drie anderen wisten ervan”
Ophef rond Mysteryland: een actiecomité van milieubeschermers wil dat het festival niet meer op het Floriadeterrein komt. Als reactie komt er meteen een andere groep in het geweer die Mysteryland wil verdedigen. De kranten doken erop, maar beide actiegroepen zijn verzonnen door ID&T en uitgewerkt door een Amsterdams reclamebureau, met als bedoeling om festivalgangers alvast warm te laten lopen.