Afgelopen week was directeur Justin Kniest van Fabchannel in Amerika voor gesprekken met Apple, grote platenmaatschappijen en mogelijke investeerders. Want met nog 400.000 euro subsidie voor de komende twee jaar in het vooruitzicht, moet Fabchannel, het bedrijf dat concerten uit de Amsterdamse zalen Paradiso en De Melkweg online aanbiedt, voorzichtig aan nieuwe partijen gaan snuffelen. Het aanbieden van tracks in de iTunes-winkel behoort zeker tot de mogelijkheden, zegt Kniest. En hij heeft er zelfs een nieuwe vriend bij: niemand minder dan Adam Curry staat het Amsterdamse bedrijf sinds een paar maanden met raad bij.
Kniest gelooft sterk in zijn product: concerten registreren en aanbieden. Dat doet Fabchannel sinds 2000. Maar nadenken over manieren om zonder subsidie te overleven, deed hij niet. "Eigenlijk hadden we tot driekwart jaar geleden geen business-plan. Natuurlijk hadden we er wel ideeën over, maar de veranderingen gingen zo snel dat we ons nog nergens op vast konden pinnen. We zeiden steeds: eerst moet er breedband internet zijn. Toen zeiden we: er moet een soort portable videospeler komen. En nu ook 'micropayment' op internet mogelijk is, gaat het allemaal ineens heel hard. Veel van onze bezoekers kwamen met vragen over betaalde downloads." En met het idee voor betaalde downloads in het achterhoofd, werd dus een bedrijfsplan opgesteld.
Maar staan platenmaatschappijen wel te popelen om in zee te gaan met een extra tussenpersoon? Immers, live dvd's uitbrengen gebeurt al jaren door platenmaatschappijen. Kniest: "Platenmaatschappijen zijn goed in promotie, maar het zijn geen experts in live registraties. Wij mikken ook niet op de hele grote acts, maar op nieuwe muziek die anders nauwelijks onder de aandacht worden gebracht. Wie bieden in één klap promotie, distributie en verkoop in samenwerking met de platenmaatschappij."
Maar om het archief van 500 concerten als download aan te bieden, moeten er natuurlijk goede afspraken met platenmaatschappijen gemaakt worden. Hoe uiteindelijk de winstverhouding tussen platenmaatschappij en Fabchannel ligt, wil Kniest niet zeggen. Ook over het aandeel van sponsors XS4ALL en facilitair bedrijf Dutchview in de winst wil hij niets kwijt. Kniest: "Alle contracten moeten opnieuw opgesteld worden. We hebben vanwege onze positie binnen Paradiso goede contacten met de muziekindustrie. Fabchannel begint een sterk merk te worden, dat merk ik wel. Inmiddels hebben we de eerste deals met platenmaatschappijen rond." Kniest wil nog geen namen noemen.
Om het hoofd in deze industrie boven water te houden, ben je afhankelijk van een goed netwerk. En dus vloog hij dit jaar al drie keer naar Amerika om de banden met mogelijke investeerders daar aan te trekken. Kniest: "Het is een illusie om te denken dat je het alleen kunt. In Amerika worden alle belangrijke beslissingen genomen." Zo kwam hij drie maanden terug ook ineens in contact met Podcast-kenner Adam Curry. "Met hem heb ik nu een goed contact. Hij helpt mij een beetje en heeft mij met belangrijke mensen in Amerika in contact gebracht."
Het is natuurlijk vreemd, dat een bedrijf dat op zoek is naar geld helemaal niets te koop aanbiedt op de site. Al is het maar advertentieruimte. Kniest: "Banners wil ik sowieso niet op de site. Over commercials tussen de concerten valt nog te praten. Maar ik geloof in Fabchannel als een credible merk."
Fabchannel houdt zich naast het exploiteren van het archief ook bezig met hele andere projecten. Zo was het bedrijf de aanjager van een glasvezelverbinding in een negental andere culturele podiain de hoofdstad, waaronder de schouwburg en het concertgebouw, aan te leggen. Met de juiste verbinding kan er vanuit al die zalen gewebcast worden. Door Fabchannel bijvoorbeeld. Of Kniest hem knijpt dat Fabchannel over twee jaar zonder geld komt te zitten? "Ik knijp hem al jaren. Het is een snelle business en daar ben ik aan gewend geraakt. Daarnaast heb ik een soort gelatenheid ontwikkeld."
Fabchannel is bejubeld, nu het geld nog
Directeur Justin Kniest: “Driekwart jaar geleden hadden we niet eens een business-plan”
Fabchannel, het bedrijf dat hele concerten uit de Amsterdamse Melkweg en Paradiso online aanbiedt, won afgelopen jaar de Prix Europa. Dit jaar was er meer waardering in de vorm van een Webby Award. Maar van erkenning alleen kun je natuurlijk niet leven en met nog twee jaar subsidie in het vooruitzicht, wordt het toch tijd dat het bedrijf op eigen benen leert staan. Afgelopen week ging directeur Kniest weer eens naar Amerika...