Bob Moog toch nog op Amsterdam Dance Event

Nationale en internationale artiesten brengen tribute aan synthkoning

Richard Zijlma (ADE / Buma Cultuur) had vorig jaar een grote domper toen bleek dat Bob Moog, uitvinder van de Moog synthesizer, niet aanwezig kon zijn op het Amsterdam Dance Event vanwege een ernstig hersentumor. Op 21 augustus 2005 overleed Moog. Meer dan een jaar later organiseert ADE in samenwerking met Electronation een Bob Moog tribute.

Nationale en internationale artiesten brengen tribute aan synthkoning

Synthesizerbouwer Bob Moog was een graag geziene gast geweest op het Amsterdam Dance Event (ADE) 2005. Organisator Richard Zijlma schrok enorm toen bleek dat Moog aan een hersentumor leed en daarom niet kon komen op het internationaal vermaarde ADE. Het festival voor elektronische muziek staat bekend om zowel de vele dj- en livesets op verschillende podia als de seminars. 1970 vervaardigde Moog zijn eerste synthesizer, de Minimoog. De Moog-synths zijn vanaf het begin populair geweest onder muzikanten. Moog stierf op 71-jarige leeftijd aan een hersentumor, op 21 augustus 2005. Meer dan een jaar na zijn overlijden besloten ADE en party-organisator Electronation de handen ineen te slaan voor een tribute avond. Zo zullen artiesten als het Nederlandse Rude 66 en de Italiaan Alexander Robotnik act de présence geven op de openingsavond van 19 oktober. Het festival duurt in totaal drie dagen. Maar uiteraard staat ADE ook dit jaar weer symbool voor de etalage waar alle partijen uit de dance-industrie samenkomen. Promoters, managers, organisatoren, labels maar vooral ook muzikanten zelf. Organisator Richard Zijlma (Buma Cultuur, voorheen Conamus): “Meer dan ooit kunnen artiesten zelf hun zaken regelen en invloedrijke kopstukken uit de industrie ontmoeten. Je kan veel mogelijkheden uitbuiten. Als je naar de seminars in de Felix Meritis gaat, kun je er de halve wereld vinden.” Een van de seminars zal van niemand minder dan technoheld en nieuwbakken 3VOOR12 diva Dave Clarke zijn. “Clarke wilde een middag organiseren over de invloed van muziekapparatuur op de ontwikkeling van de popmuziek, bijvoorbeeld het effect van de Moog.” “Mensen zijn mobieler geworden, er komen nu ook uit alle uithoeken van Europa bezoekers naar het ADE. Vijf of tien jaar geleden was het duurder om bijvoorbeeld vanaf Barcelona te vliegen. Andersom geldt het ook, mensen bezoeken sneller het Sònar Festival. Dat geldt niet alleen voor de bezoekers, maar ook voor de artiesten. Daardoor profiteren niet alleen de grote spelers, maar ook artiesten. Het niveau én het aanbod binnen de dance-industrie groeit.” Wat Zijlma zelf in elk geval bevalt aan de huidige situatie van de dance in 2006 is het aloude verdwijnen van de hokjesgeest. “Met uitzondering van bepaalde scenes, zie je steeds meer grenzen overschreden worden. Voorheen waren er vooral veel dj’s, nu zie je ook steeds meer elektronische live-acts.” De organisator Buma Cultuur is ook verantwoordelijk voor het organiseren van Eurosonic/Noorderslag. Sommige artiesten, ook uit de elektronische muziek, hebben een vreemde relatie met het woord ‘Buma’. Buma gaat over het openbaar maken van muziek (uitvoeringsrechten). Live-optredens, radio- en tv-uitzendingen, verspreiding via internet en achtergrondmuziek bij horecabedrijven en winkels. Sinds vorig jaar is de naam Conamus niet meer in gebruik, maar hebben we het over Buma Cultuur (iets anders dan het ‘gewone’ Buma). Dit, in combinatie met het hoge netwerkgehalte van ADE, schiet bij sommige puristische muzikanten nogal eens in het verkeerde keelgat. Zo meldde Legowelt vorig jaar tegen het lokale 3VOOR12/Amsterdam, vermoedelijk dankzij de beduchte email-interviewtechniek: “Weet ik veel, ik vind die ADE maar achterlijk en stom van die kut dancemannetjes die een beetje gaan netwerken enzo... Ten eerste al het woord DANCE... yyyyyrruuugh...” Ook Legowelt staat dit jaar op het ADE op de Moog tribute avond.