Leger des Heils wil met ‘urban’ clip jongeren aan denken zetten Leger des Heils wil met ‘urban’ clip jongeren aan denken zetten

‘Helpen is Hip’ moet jeugd stimuleren om zich in te zetten voor medemens

Leger des Heils wil met ‘urban’ clip jongeren aan denken zetten

‘Helpen is Hip’ moet jeugd stimuleren om zich in te zetten voor medemens

Een instantie die probeert te communiceren met de jongerencultuur met gebruik van r ’n’ b en hiphop; het is niet de eerste keer. Het Leger Des Heils probeert deze maand (beginnende) producers, zangers en zangeressen uit de ‘urban’ scene te rekruteren om solidariteit te bevorderen tussen de jeugd en kwetsbare groepen in de samenleving. Helpen is Hip!

‘Helpen is Hip’ moet jeugd stimuleren om zich in te zetten voor medemens

Solidariteit bevorderen tussen de jeugd en kwetsbare groepen in de samenleving, dat is het doel van het project 'Helpen is Hip' dat het Leger des Heils begin maart is gestart. Productiebedrijf Tosca Films heeft een klein onderzoek gedaan onder de jeugd van de grote steden en kwam al snel tot de conclusie dat r’n’b, hiphop en soul – kortom, de gewraakte term “urban” – populair is onder de jeugd. Het gevolg: Tosca Films wil in samenwerking met Het Leger Des Heils door middel van een muziekclip de jeugd stimuleren om zich in te zetten voor de medemens. Hans Schepp, projectmanager van Tosca Films: “Momenteel heeft het Leger des Heils nog een stoffig imago. Wij willen met name de jeugd attenderen op de mensen om hen heen, iets wat het Leger Des Heils natuurlijk ook aangaat. Nu gaan we op zoek naar artiesten die willen meewerken aan een project, waarbij wij een videoclip zullen gaan maken die op The Box en TMF te zien zal zijn.” De jonge rapster Tifèn, Utrechts rapgeweten, bekend om haar dubbelzinnige maar idealistische teksten, vindt het een sympathiek plan. Maar zou zelf niet zo snel meedoen. “De laatste tijd wordt rap steeds meer een medium, een gebruiksvoorwerp van instanties om iets te verkondigen. Voor mij is rap een kunstvorm. Ik sta wel dicht bij de wereld om me heen, maar ik vind dat mijn betrokkenheid uit mezelf moet komen, niet door middel van een instantie.” Ze heeft zich wel eens gewaagd aan een project in Amersfoort om de werkloosheid onder jongeren terug te dringen. “Stond ik daar te rappen voor een groep mannen in stropdas op een uitzendbureau. Ik stond wel achter het plan hoor, maar het voelde niet als iets creatiefs.” De actie van Tosca Films en het Leger des Heils is al enige tijd bezig; volgende week sluit de datum voor de enthousiastelingen die zich hebben aangemeld via de site van Tosca Films. Is Schepp niet bang dat men meedoet om aandacht en naamsbekendheid te genereren, in plaats van de goede bedoelingen? “Er zal een strenge selectie plaatsvinden,” aldus Schepp. “Niet alleen de kwaliteit telt, maar minstens zo belangrijk is de motivatie van de kandidaten. Eind april vinden er audities plaats.” “Als beginnende rapper kan ik me voorstellen dat je aan zoiets mee doet,” meent muzikant Wudstik, die onder die naam onlangs tekende bij Good Life, het nieuwe label van Kees de Koning. “Maar voor je het weet wordt je er lange tijd op aangesproken. In het begin van je carrière is alles nog interessant, maar je moet niet overal naar happen. In Nederland zie je nu echt een trend; urban is enorm hip, dus wordt dat gebruikt om een doelgroep aan te spreken. Als metal hip wordt, gebruiken ze dat weer als medium. Het gaat bij zo’n project duidelijk niet om de muziek, terwijl die juist zo belangrijk is. Ik heb zelf geleerd niet overal ‘ja’ op te zeggen. Ik ga ook niet bij Fox Kids staan playbacken, vraag dat ’n ander maar.” Degene die de ‘strenge selectie’ van artiesten maakt is Schepp zelf – die eerder Hiphop zelf het album Hiphop United samenstelde, een verzameling van hiphopartiesten wereldwijd – naast een afgevaardigde van het Leger Des Heils en Michael Petterson, o.a. voormalig manager van André Hazes (!). “Het moet echt een clip voor de jeugd worden, maar zonder de schuddende billen en borsten zoals je in veel hiphopclips ziet. We hebben in ons vooronderzoek gemerkt dat een boel jongeren zich juist ergeren aan dergelijke clips.” De betreffende artiest mag meedenken over het eindproduct en de teksten, maar een kant-en-klaar product van de inzendingen wordt niet gebruikt. “We gaan met z’n allen iets nieuws bedenken.” De clip wordt in juni 2006 uitgebracht. Als het muziekproject succesvol verloopt, gaat de opbrengst naar projecten van het Leger des Heils voor zwerfjongeren. “Amnesty International heeft ook een boost gekregen dankzij het ambassadeurschap van Ali B,” meent Hiphop/R’n’b-Grote Prijs finalist Jiggy Djé. “Dat hiphop de laatste tijd wordt gebruikt als medium voor de boodschap is niet nieuw; het is de grondgedachte van hiphop! Zeker met betrekking tot politiek en bewustzijn van jongeren. Ik zelf zou me niet zo snel lenen voor zo’n project, want voor je het weet wordt je altijd ergens mee geassocieerd. Toch, een goed doel moet je altijd toejuichen. Alleen voldoe ik mijn bijdrage aan goede doelen wel in de vorm van een maandelijkse storting.”

Nu op 3voor12