Voor jubilerend Kink FM breekt nieuwe fase aan na tijdperk Hoogesteijn Voor jubilerend Kink FM breekt nieuwe fase aan na tijdperk Hoogesteijn

Hoogesteijn: “Was ik eerder opgestapt, dan was het schip gestrand”

Voor jubilerend Kink FM breekt nieuwe fase aan na tijdperk Hoogesteijn

Hoogesteijn: “Was ik eerder opgestapt, dan was het schip gestrand”

Het alternatieve radiostation Kink FM viert komende maand haar tienjarig jubileum. Opmerkelijk is dat directeur en mede-oprichter Jan Hoogesteijn onlangs heeft aangekondigd het station eind dit jaar te verlaten. Nu het voortbestaan van Kink FM voor de komende jaren is gewaarborgd, is er behoefte aan een ander soort leider: “Ik ben een pionier, bouwer, vechter.”

Hoogesteijn: “Was ik eerder opgestapt, dan was het schip gestrand”

Komende maand bestaat het alternatieve radiostation KINK FM tien jaar. Het jubileum wordt gevierd met een feest in de Amsterdamse Sugar Factory en een Top 666 op de radio. Opvallend is dat één van de oprichters, directeur Jan Hoogesteijn, juist nu aankondigt eind dit jaar het station te gaan verlaten. “Kink is nooit klaar, maar het is tijd voor een fris iemand, want er is een nieuwe fase aangebroken”, verklaart Hoogesteijn. De afgelopen jaren balanceerde het voortbestaan van Kink FM meerdere malen op het randje, maar nu is het station volgens Hoogesteijn voorlopig in rustiger vaarwater terechtgekomen. De Vereniging Veronica heeft zich voor de komende jaren garant gesteld voor het voortbestaan van het station. Eén van de peiler van het lange termijn beleid van Kink FM is dat het radiostation nu gekoppeld is aan een het opleidingstraject Radioschool, waarvan de eerste lichting op dit moment aan de stages begint. “Er gaat nu serieus geïnvesteerd worden in het merk Kink”, stelt Hoogesteijn. Een voorbode daarvan is dat de commercials op Kink FM voortaan verkocht worden door hetzelfde verkoopteam als achter Sky Radio en Radio Veronica. Ook draait het alternatieve station weer mee in de reguliere luisteronderzoeken. Zonder marketinginspanningen in de afgelopen twee jaar is het marktaandeel daarin zelfs licht gestegen in de doelgroep 20-34 jaar. Hoogesteijn roept al jaren dat Kink een sterk merk is: “Onder de doelgroep van Lowlandsgangers is Kink een gevestigde naam, eigen onderzoek wijst uit dat 80% het kent. Nu is het noodzaak jongere doelgroepen te bereiken.” Hoogesteijn ziet zichzelf echter niet meer als de juiste man aan het roer: “Ik ben een pionier, bouwer, vechter. Het is nooit mijn droom geweest om directeur te worden, ik werd dat door omstandigheden.” Toen Kink FM in 2003 op het nippertje toch geen etherfrequentie kreeg bij de frequentieverdeling door ontwikkelingen binnen Veronica, is Hoogesteijn toch niet opgestapt. “Wanneer ik na dat debâcle was opgestapt, was het schip gestrand. Dat gunde ik hen niet. Ik heb het voortbestaan van Kink veilig weten te stellen binnen de Vereniging Veronica.” Hoogesteijn ziet achteraf gezien legio mogelijkheden voor Kink Fm via andere nieuwe verspreidingstechnieken als bijvoorbeeld mobiele telefonie, DAB-radio en podcasting. Wat Hoogesteijn volgend jaar gaat doen, weet hij nog niet. Bijkomen staat hoog op de agenda: “De afgelopen jaren waren tropenjaren. Ik heb nog een hele stapel ongelezen boeken en niet-beluisterde cd’s. Daar krijg ik nu de tijd voor. Wellicht begin ik weer als vrijwilliger bij een radiostation. Misschien kan ik van mijn werk weer mijn hobby maken.” Een andere optie is zijn dagboeken, die hij tijdens de periode van de frequentieverdeling bijhield, uitwerken tot een spannende roman. “Er leeft een verkeerde perceptie over de mediawereld. Belangrijke beslissingen zijn vaak terug te voeren op hele simpele persoonlijke belangen.”

nu op 3voor12