Toekomst ondermaats presterend Yorin FM onzeker

Woordvoerder RTL: "Radio is slow business"

Zelfs het binnenzwaaien van U2 heeft niet het gewenste effect gehad: Yorin FM is het zorgenkindje uit de Nederlandse RTL-familie geworden. Nu RTL alles op scherp zet na de komst van Talpa en de naam van haar tv-station Yorin omdoopte in RTL 7, dalen de luistercijfers van het radiostation en heeft het haar reclametarieven naar beneden moeten bijstellen. Beslissen de aandeelhouders straks over het lot van Yorin FM?

Woordvoerder RTL: "Radio is slow business"

Vanochtend bracht RTL Nederland positieve halfjaarcijfers naar buiten. Over de eerste zes maanden maakte het bedrijf een winst van 17 miljoen euro. De winst werd echter alleen behaald bij de televisietak. De radiodivisie met rock/pop-station Yorin FM en gezelligheidsstation RTL FM blijft een blok aan het been. In het eerste halfjaar moest er daar weer drie miljoen euro bij - een iets minder slecht resultaat dan het verlies van vijf miljoen euro over het eerste halfjaar van 2004. Grootste struikelblok blijven de afschrijvingen voor de twee freqenties, die RTL in totaal 7 miljoen euro per jaar kosten. Tel daar de topsalarissen van de radiosterren bij op en je begrijpt dat het wel heel goed moet gaan om met radio winst te maken. Maar het gaat niet goed met de luistercijfers van Yorin FM. In haar halfjaarcijfers brengt RTL naar buiten, dat het luisteraandeel in de kerndoelgroep van 20-34 jaar gestegen is naar 6,7%. Maar in het tweede kwartaal zijn in die doelgroep de maandcijfers sterk gedaald van 7,5% naar 5,6%. In haar jaarverslag over 2004 pocht RTL nog dat de ochtendshow van Rob Stenders in de doelgroep de op twee na best beluisterde van Nederland is. Momenteel behaalt Stenders Vroeg Op een schamele zesde plaats. Ook de middagshow van Robert Jensen dipt in het tweede kwartaal. Geen wonder dat Stenders zich op zijn internetzender KX Radio stort en Jensen zijn televisiewerk voor laat gaan. Met RTL FM gaat het iets beter dan vorig jaar, maar het station is door zijn oudere en dus minder te beïnvloeden doelgroep minder lucratief. Volgens cijfers van onderzoeksbureau BBC haalde Yorin FM in het eerste halfjaar ongeveer 5% van alle Nederlandse radioreclame binnen, RTL FM ongeveer anderhalf procent. Opmerkelijk is dat Yorin FM haar advertentie tarieven voor het derde en vierde kwartaal omlaag heeft moeten schroeven. “De radiotarieven zijn altijd een gokje op de verwachte marktpositie”, legt sales manager Marco Gijsen uit. “Ze zijn nu aan de scherpe kant gesteld om Yorin FM nog aantrekkelijk te maken voor adverteerders.” Maar Gijsen geeft toe: “Het kan nog een stuk beter met Yorin FM.” Of de aandeelhouders van RTL het goed genoeg vinden, is nog maar de vraag. Een veeg teken is dat het merk Yorin voor televisie al is omgedoopt in RTL7. Nu de televisietak van RTL geduchte concurrentie krijgt te verduren van Talpa, kan het zich eigenlijk geen duur zorgenkindje veroorloven. Er gaan dan ook geruchten dat er een voorstel zou liggen om RTL FM uit te laten zenden op de frequentie van Yorin FM, die een betere dekking en geen beperkende voorwaarden voor het percentage Nederlands product heeft. Yorin FM zou dan opgeheven worden en de vroegere frequentie van RTL FM zou dan verkocht kunnen worden. In dat geval zal U2 in de toekomst een ander radiostation bereid moeten vinden haar binnen te laten zwaaien. In een reactie ontkent RTL woordvoerder Kim Koppenol dat er voor aanstaande maandag een aandeelhoudersvergadering staat gepland met als agendapunt de radio activiteiten: "Radio blijft een strategische bedrijfsactiviteit. We hebben een sterk jaar gehad en we gaan er van uit dat die ontwikkeling zich voortzet. Samen moeten de twee stations uiteindelijk een marktaandeel halen van ongeveer 10%. Dat kan nog even duren, maar we zeggen hier altijd: 'Radio is slow business'."