Igor Mönnink en Sjikke Meijer hebben zich teruggetrokken als programmeurs van het Eurosonic Festival dat elk jaar in januari plaatsvindt. Negen jaar lang stelden zij de staalkaart van het Europese aanstormende poptalent samen. Nu vertrekken ze, omdat de onafhankelijkheid volgens hen in het gedrang komt door de steeds intensievere samenwerking met commerciële externe partners. Hierdoor krijgt de programmeur volgens hen steeds minder zeggenschap.
Noorderslag-Eurosonic directeur Frans Vreeke bevestigt de lezing dat steeds meer externe partijen invloed krijgen op het programma van Eurosonic. Maar hij ziet daarin juist nieuwe kansen. “Je kunt natuurlijk elk jaar een heel interessant festival organiseren. Maar als iedereen daarna weer gewoon naar huis gaat, hebben wij als stichting ons doel niet bereikt. Wij willen Europese bands verder helpen. Door meer samen te werken met partijen die iets voor hen kunnen betekenen, vergroten we die kans. Dat die partijen in ruil daarvoor ook hun wensen op tafel leggen, vind ik niet meer dan normaal. Zolang wij de kwaliteit van het gehele programma kunnen bewaken, zie ik daar geen enkel probleem in.”
Meijer en Mönnink zien dat probleem wel. Meijer: “Vergelijk het met de Autorai. Daar staan wel fabrikanten en importeurs, maar je komt er niet de garage om de hoek tegen. Daarom is het niet gek dat een label als PIAS tijdens Eurosonic haar bands presenteert in een eigen showcase, maar wel wanneer een organisatie die zelf artiesten boekt bands gaat presenteren. Zo creëer je een festival in een festival.” Concrete namen willen Meijer en Mönnink niet noemen.
Maar ook los van de namen klopt de vergelijking die ze trekken niet helemaal. Ook de garage op de hoek is duidelijk aanwezig op de Autorai. Een vertegenwoordiger van Nefkens, een groep van 32 garages, zegt al jaren invulling te geven aan beursstands in samenwerking met importeurs. Een boekingskantoor als The Alternative zou op dezelfde manier dus ook ‘haar’ bands kunnen presenteren. Voicst stond vorig jaar op de PIAS-labelshowcase, maar kan volgens de Autorai-formule in samenspraak met PIAS juist heel goed op een Alternative Booking showcase staan. De grote Amerikaanse muziekbeurs CMJ hangt op die manier aan elkaar van extern georganiseerde showcases. Waar de schoen bij beide programmeurs echt wringt, blijft dan ook onduidelijk.
Meijer en Mönnink waren beiden vanaf het onstaan van Eurosonic in 1997 betrokken bij de programmering. Vertrekken doet daarom ook pijn: “Het voelt alsof we van een kindje afstand moeten doen, maar het lijkt ons voor de Stichting Noorderslag en ons een uitdaging om met de nieuwe situatie om te gaan."
Nieuwe programmeur Meijerink heeft die uitdaging aangenomen. Tegenover 3VOOR12/Arnhem-Nijmegen meldde hij eerder deze week: "Het voelt erg goed om voor zoiets gevraagd te worden. Het is eigenlijk een eer dat ik dit mag doen. Echt een vette klus!"
Meijerink wil nog niets kwijt over zijn plannen voor EuroSonic 2006, zo zegt hij tegenover 3VOOR12/Arnhem-Nijmegen: "Het nieuws is ook voor mij heel vers. Ik heb mijn nieuwe collega's nog niet eens de hand geschud!" Een persoonlijk doel heeft hij wel. "Mijn voorgangers hebben Eurosonic gemaakt tot een festival met veel kwaliteit dat keer op keer uitverkocht. Aan mij de uitdaging om dat te evenaren." Meijerink stelde slechts één voorwaarde: hij blijft naast zijn nieuwe aanstelling ook Doornroosje programmeren. "En die kans krijg ik zowel van Doornroosje als van Eurosonic."
Programmeurs Igor Mönnink en Sjikke Meijer weg bij Eurosonic
Directeur Frans Vreeke ziet juist kansen in samenwerking externe partijen
Robert Meijerink is de nieuwe programmeur van het Eurosonic Festival. Hij vervangt Igor Mönnink en Sjikke Meijer, die zich hebben teruggetrokken uit het evenement dat elk jaar in januari de staalkaart van Europese popmuziek presenteert. Mönnink en Meijer konden zich niet meer vinden in de richting die Eurosonic is ingeslagen en zagen geen andere oplossing dan zich gezamenlijk terug te trekken.